Mad, oplevelser, smag og børn– dagens podcast

Eftersom jeg har været neddukket i dyner, puder og tæpper de sidste par dage, mens vejret har vist sig som det fineste efterårsferievejr, trængte jeg gevaldigt til at blive luftet her sent på eftermiddagen. Skoven kaldte. For den er så smuk i øjeblikket. Alle farver findes, der er mere stille, fordi bladene allerede ligger på stierne og dæmper lydene. På sådan nogle gåture med hunden hører jeg ofte podcasts fra P1. I dag var ingen forskel. Jeg hørte en lidt ældre udsendelse af Sundhed, som handlede om Mad og miljø, også for børn. Som altid en god og oplysende udsendelse, som handlede om, at vi skal satse meget mere på børnene i kampen mod en sundere livsstil og livsførelse,fordi de faktisk kan have meget stor indflydelse på hjemmets madvalg og syn på miljøet.

Men denne gang blev jeg i den grad også stødt på manchetten og lettere provokeret og tænkte spontant et par grimme tanker om Mette Starch og hendes saglighed. Hendes udtalelser og mening om børns madpakker, og hvad de indeholder eller hvad der sker med dem, som kun lige tog 5-10 sek., fik med et slag mig til at tvivle på, om hun trænger til lidt praktikanttid ude i den virkelige verden, da den ifl min smag var en anelse fordomsfuld. Ifl. Mette Starch er “madpakker et dårligt sted at tale om god mad, og enten ender de madpakker i en affaldsbøtte på vej hjem fra skole eller lever deres eget liv på bunden af en skoletaske og bliver først fundet efter et stykke tid”. (Jeg har ikke gjort genhørt passagen for tredie gang for at få citatet helt korrekt, så du må selv tjekke efter. Hele (den meget korte) snak om madpakker kommer ca 4 min. inde i programmet).

Jeg ser ikke kedelige madpakker uden smag hver dag. Jeg ser faktisk en del, og jeg smører også en del selv. Jeg ser madpakker med masser af grønt i, frugt, rugbrødshapser, klapsamner. Der er spændende indretninger af madkasserne, som gør, at de forskellige dele i madpakken ligger frisk og ikke i berøring med hinanden. Jeg ser pastasalater med rester fra gårsdagens aftensmåltid, andre rester, som bliver suppleret af frisk grøntsager og lidt rugbrød. Jeg ser masser af gode og sunde madpakker med smag, som børnene spiser rub og stub. Men nu er mine jo også kun 2. klasses børn, så måske er det, fordi det sker senere? Ikke der, hvor jeg har kontakt. Heller ikke på gymnasiet, hvor de unge mennesker deler med hinanden, fordi der er spændende og nye ting i de forskellige madpakker. Alt efter om man kommer fra Danmark, Tyrkiet eller Somalia. Så måske ser det ikke helt så skidt ud derude, som man gerne vil gøre det til. Og så er vi faktisk en masse voksne, som holder øje med, om børnene får spist deres frokost, som taler meget med børnene om, hvorfor det er så vigtigt at spise noget godt og så videre….

Ellers var det en rigtig god, tankevækkende og som altid oplysende udsendelse, som du skulle høre, hvis du er interesseret i emnet.

Skoven? Den var smuk og stille. Smut du af sted i denne uge. Det bliver ikke bedre. Måske lige når den springer ud. Ellers ikke.

IMG_9142

IMG_9143

Skriv et svar

