Røde Kors nørklere….que?

Nogen gange åbner der sig en (mindre) ny verden for en. Mig. Det skete for mig i denne uge. I sognegården i Nr. Herlev blev der inviteret til Røde Kors Nørkle-Intro aften. Noget med at der er nogen, som strikker og “laver” noget til Røde Kors, i Røde Kors-regi? Jeg vidste ikke helt, hvad det handlede om, og for en gang skyld havde jeg for travlt til lige at tjekke det ud på nettet inden.

Og det er også ret godt. At jeg ikke når at danne mig en forforståelse og mening-agtigt om noget, inden jeg står i det og kan suge til mig. Denne aften var i sandhed en første gang og en øjenåbner. Vidste du (det vidste jeg nemlig ikke), at der er i Danmark sidder godt 4500 kvinder og strikker, hækler og syr til nødstedte i resten af verden? Og at de producerer 40 tons tøj til børn i alderen 0-12 år hvert år. 40 tons! Jeg blev blæst lidt bagover. Alle disse kvinder (ja, der er nok ikke mange Arne og Carlos’er i den gruppe) sidder hjemme eller sammen hver uge eller 14. dag eller månedligt og nørkler til børn i nød. Og ligeså meget til deres mødre. Jeg var imponeret, overvældet og fik en umiddelbar lyst til at hjælpe og gøre noget.

For det er så enkelt; når jeg alligevel gerne vil have strikke- eller hækletøj i hænderne foran fjernsynet eller i bilen, kan jeg sagtens og lige så godt gøre det for en god sag. Som gør en forskel for nogle mennesker, som er på flugt, som ikke har til dagen og vejen eller som er nødstedt pga krig eller naturkatastrofer. Det er en win-win situation; jeg gør noget godt, jeg møder nye mennesker, som jeg sikkert ellers aldrig ville have mødt, og det er altid interessant. At komme ud af ens erhvervsboble og møde personer med en anden hverdag og især høre deres historier. Jeg beriger min hverdag og mit liv. Intet mindre.

Så nu er Røde Kors Nørklegruppen i Nr. Herlev etableret. Præsten for Nr. Herlev Kirke, Charlotte, en herlig, glad og positiv kvinde, er tovholder. Onsdage i lige uger kan man mødes, hvis man ikke foretrækker at nørkle hjemme. Garn og stof? Det får man af Røde Kors butikkerne. Men hvis man har et lager derhjemme, som trænger til at blive trimmet, går det også.

Jeg skal i gang. Med at strikke djævlehuer og tæpper. Og sy nederdele og poser. Og med tiden en masse andet. Og mine piger skal hjælpe. For det, som gør lykkelig og glad, er at hjælpe andre. Jeg ved godt, at jeg har tilføjet et nyt projekt til matriklen, men det er et godt et. It makes me feel good.

IMG_9039

IMG_9042

IMG_9040

4 thoughts on “Røde Kors nørklere….que?

    1. Det er det vist også i udstrakt grad. Min kollega og jeg var suverænt de yngste sammen med præsten. Nørkelederen ville også rigtig gerne have haft en yngre model på forsiden af pjecen for netop at signalere, at alle aldersgrupper er velkomne og kan bidrage. 🙂 Så nu gør vi vores for at hive gennemsnitsalderen nedad. 😉

  1. Ja det er godt du gør det, det gør jo også som du selv skriver at du kommer ud blandt mennesker du slet ikke kender og ville have mødt. Men pas nu på du ikke har for meget om ørene.
    Du ønskes gode strikkepinde.

    VH Søren.

    1. Tak, Søren. 🙂 Og det med at have lidt for meget om ørerne; det sker gang på gang. Så justerer jeg på andre knapper, hvis det brænder på. Mange tak for omsorgen. 🙂

Skriv et svar

