Løb med knæproblemer… eller hvordan man kan få en ny tilgang

Bare fordi jeg ikke har skrevet om mine problemer med mit knæ eller betænkeligheder ved at løbe, når jeg nu har fået konstateret begyndende slidgigt i det højre knæ, betyder ikke, at det ikke fylder. Der er bare lige et par ting; slidgigt er en misvisende betegnelse, lidelsen er ikke noget, som opstår pga. slid, det er en muskel-led sygdom. Derfor passer artrose bedre. Ikke fordi jeg ved, hvad det betyder, men der er ikke noget slid over det. Jeg læste kort tid efter min undersøgelse en artikel om en kvinde, som havde trænet sig op til at løbe ½ maratons efter sin “diagnose”. Jeg bed mig ikke mere fast i artiklens budskab, det skulle jeg vist have gjort. Men jeg hang nok fast i min egen fars historie, hvor smerten i hans knæ fik ham til at stoppe med løb, golf og andre sportsgrene. Fordi det var forbundet med smerter.

Den anden dag hørte jeg Sundhed på P1. Den handlede lige netop om samme. Den interviewede var den samme forsker Ewa Roos, som har været med til at starte programmet “Godt liv med artrose i Danmark”. G.l.a:d. Det handler om at træne, bevæge sig og evt. tabe sig for at modvirke muskel- og ledsmerterne. Skelettet og brusken er levende, derfor kan det påvirkes. Og ro og inaktivitet er det værste, man kan gøre. Der er startet et program rundt på behandlingssteder i Danmark. Jeg bliver nødt til at finde ud af, om jeg kan blive koblet på og få rådgivning.

For der er ingen tvivl om, at mine knæ ikke er helt tilfredse. De gør opmærksomme på sig selv på forskellige tidspunkter, og nogen gange på en ret instisterende måde. Jeg cykler, og jeg løber. Det første mere end det andet, men det andet skal fylde mere. Efter at have hørt om de ny(ere) forskningsresultater håber jeg, at det også bliver en realitet. Indtil da løber jeg mine korte ture i skoven. På et blødt underlag og i fred og ro.

IMG_8727

IMG_8732

7 thoughts on “Løb med knæproblemer… eller hvordan man kan få en ny tilgang

  1. Hvor er du god. Det vil jeg tage til mig. Jeg skal have kigget på det link. Har flere gange forsøgt at komme igang med at løbe, for jeg kan så godt lide det, men jeg får altså ret ondt i mine knæ efterfølgende. Måske det bare skal være små ture. Det er da bedre end ingenting.

    1. Hej Marie-Louise
      Det kunne være du skulle besøge din læge først, det kan være du har et såkaldt løberknæ, eller der noget helt tredje. 🙂

      Hilsen Søren

      1. Tak Søren. Mine knæ er undersøgt og det skulle være lidt slid fordi jeg overstrækker mine knæ. Så jeg skal bare holde lidt igen og ikke lægge ud med 5 km med det samme selvom kondien er til det 🙂

  2. Hej

    Jeg syntes det er helt fint du bliver ved med at løbe dine små ture på så bløde underlag som muligt, kan din læge hjælpe dig med at blive koblet på den rådgivning?. 🙂

    Hilsen Søren

  3. Jeg ville nok også lige få det tjekket. Men ellers skift mellem løb og gang og så korte ture, så musklerne omkring knæet langsomt bliver stærkere. 🙂

    1. Det tror jeg at du har ret i. Min læge sagde jeg skulle arbejde med at styrke muskler omkring mine knæ….så det må jeg hellere have lidt fokus på 🙂

Skriv et svar

