Bybo for en dag…vers 2 med morgenløbetur

Når jeg har været udenlands på ferier, sådan rigtig udenlands med pas på trods af Schengen und alles, har jeg de senere par år altid haft løbeskoene (og tøjet) med i rejsetasken. For når man løber i ferieområdet, om det så er en storby, et naturområde eller en tilfældig by, så oplever man det hele på en anden måde i løbeskoene. For det første finder man et område, som er egnet til at løbe i; en park, langs floden eller havet, fra hotellet til parken eller hvad det nu bliver. Det næste er, at man bevæger sig rundt mellem de mennesker, som bor her. De er i gang med deres daglige motionsfix, hvor de hører hjemme. Og på en eller anden underfundig måde føler man sig hjemme. Ikke som i; jeg kan finde vej, nej, det er mere som i; det føles hverdagsagtigt, selvom det ikke er det. Und letzt: Alle sanser er åbne, når man løber. I et ukendt område.

Så veninden havde foreslået en morgenløbetur. Hendes sædvanlige. Uh, hvor var det herligt. Sådan at være turistløber på en så herlig sensommermorgen. I Frederiksberg Have. Forbi 4. maj-kollegiet, hvor jeg har tilbragt mange timer, læsende og festende. Langs kanalen. Husker du grillaftenerne? Op mod slottet? Yes, thank you very much. Jeg havde glemt bakken. Men morgensolen, som rammer direkte i bærret, når man svinger til venstre. Det bedste var dog at komme forbi elefanterne. De var allerede ude i det gode vejr. Man får faktisk et bedre vue over dem alle fra park-siden. Sikken ro der var. Over dyrene, over området og over solen. Faktisk lidt magisk. Jeg nød det og sugede til mig. Sådan på konserveringsmåden, hvor jeg forsøger at gemme til sløje tider.

Vi rundede Van Hauen på vej tilbage. Det er godt nok lang tid siden, at jeg har nydt en friskbagt croissant til morgenmaden på disse breddegrader. Udover det gode selskab. Som trak ud, fordi der hele tiden var lidt mere at tale om og en kop kaffe mere, som kunne drikkes. Og så var det bare 30 km sydpå fra landzonen. Der skal bare ikke så meget til, at jeg begejstres. At jeg synes, at jeg oplever noget nyt og anderledes, som er så energigivende og giver glæde. Yæih!

IMG_8690

IMG_8692

IMG_8693

IMG_8694

IMG_8695

2 thoughts on “Bybo for en dag…vers 2 med morgenløbetur

  1. Katrine, jeg elsker den evne til at lege turist-i-eget-land. Den har jeg også, og den giver så mange gode oplevelser.

Skriv et svar

