Bybo for en dag…eller hvordan man kan være turist-agtig 30 km hjemmefra

Selvom det kun er lørdag aften, føles det, som jeg har været langt væk. Nogen gange skal der virkelig ikke meget til. Når man sådan bor heroppe i landzonen og bare ikke får bevæget sig ind til staden tilstrækkeligt ofte. Men når man så har gode venner, som inviterer ikke bare til bobler, god mad og fornem dessertkage, men også til overnatning, løbetur og driven-rundt i nabolaget downtown Frederiksberg en tilfældig lørdag, er det bare om at slå til, pakke tasken, tandbørsten og soveposen.

Ligesom med andre afvænninger, som stille og roligt ændrer dit adfærdsmønster, kommer vi voksne på matriklen efterhånden alt for sjældent i København. Man har boet derinde i flere år, for Manden på Matriklens vedkommende i rigtig mange år, så flytter man nordpå, måske i flere omgange, ligesom næsten alle de andre, og vupti, en dag opdager man jeg, at jeg ikke aner, hvad der rør sig, hvilket område, som har udviklet sig, at jeg ikke kender de nye forretninger og skumle steder, og bare er hægtet af sådan på den gode, gammeldavse måde. Og hey, det går sent op for mig, at det er tilstanden, og hvad mere er, så er det ikke det store issue. Nu er det jo ikke sådan, at jeg aldrig kommer ind til en af broerne i et eller andet ærinde, men det er mere på måden drive-go-drive eller ind-hurtigt-rundt-og-ordne-op-ad-motorvejen-igen-agtigt.

Så fra i går fredag til i eftermiddags legede vi byboere for en dag, så det battede. Det føltes som at være turister i din tidligere hjemby. Det føltes fantastisk og oplivende. Nu holdt vi aktiviteterne til Frederiksberg-turfet, selvom Høstmarkedet på Værnedamsvej jo førte os kortvarigt ind i Københavns kommune, eftersom kommunegrænsen går på langs ned gennem gaden. Loppemarked ved Frederiksberg Rådhus, hvor den ene ende summede af glæde og ris, fordi Rådhuset bogstaveligt sprøjtede nygifte par ud af døren. På pladsen ved den modsatte ende af rådhuset var der loppemarked. Så var der Høstmarkedet på Værnedamsvej, som absolut er et besøg værd. Især når man får en grillstegt andepølse med baguette til, sidder på kantstenen godt gemt bag oliventræer og krydderurter, så man rigtig kan nyde mangfoldigheden, livligheden og beatet i byen. I looooove it….

IMG_8683

IMG_8688

IMG_8700

IMG_8702

PS. Loppepriserne er lidt højere, end vi er vant til heroppe i regionerne. 45,- for to Bratz-dukker. Den plejer vi at få for 10-15,- stykket.

PSS. Jeg havde travlt med at suge indtryk til mig, så det der med at fotografere glemte jeg….næsten.

2 thoughts on “Bybo for en dag…eller hvordan man kan være turist-agtig 30 km hjemmefra

  1. Sådan kan man såmænd også have det selvom man bor i byen. Jeg kører igennem indre by hver dag, men kun for at køre Igennem og til og fra arbejde. Det er sjældent jeg tager mig tid til at ose eller bare gå rundt. Savner det lidt, men sådan er hverdagen jo bare.

    1. Det har helt sikkert noget med hverdagen at gøre. 🙂 Nu har vores venner store børn, og det giver jo bedre tid til at snuse og dimse rundt. 😉

Skriv et svar

