Video, video…

Da jeg var barn, inden Disneysjov var andet end det, som blev sendt juleaftensdag, og andet end Kikkassen kl. 17.30, var det bedste, som vi børn hjemme kunne se, alle de gamle smalfilm, som min far igennem årerne havde optaget. På det der snurrede kamera, som vejede 1½ kg og havde et ordentlig håndtag og en linsebeskytter, som hang i en tynd nylonsnor. Der blev stillet lærred op i et kælderrum, gardinerne trukket for, min far stablede fremviseren op på en stige med en bog under forenden, mens vi børn sad stive af forventningens glæde på gulvet. Vi kendte mange af filmene udenad, men vi glædede os til det sted, hvor farbror Erik (i en meget ung udgave) stikker tommelfingrene i ørerne, vifter med dem og rækker tunge. Smalfilmenes højdepunkt. Eller der hvor vi bader på Dueodde. Eller der hvor…. Og det hele var uden lyd. Total stumfilm bare uden tekstsiderne mellem actionsiderne. Filmene knækkede efterhånden for et godt ord, og derfor kunne 20 min optaget film fylde et par timer, samtidig med at vi sikkert gik glip af de scener, som var på den del af strimlen, som skulle vikles om den bagerste spole for at kunne køre videre. Men det var en fest!

Jeg har ikke været særlig flittig med at optage videoer selv. Det er bare ligesom om, at jeg glemmer det. De to store blev filmet en del, da de var små. Men nu ligger båndene i en kasse, kameraet er smidt ud, og det kræver vist professionel assistance for at få noget sjov ud af dem. Så rammer det mig en gang i mellem lige at tage en kort video(sekvens). Sådan helt spontant. Og det er vel også derfor, at resultatet er derefter. Jeg glemmer, at der er en mindre forsinkelse på optagelse, det går heller ikke så godt med at holde kameraet lige eller stille, og jeg kæmper lidt med at magte opgaven.

Men man skal vel bare øve sig?

Skriv et svar

