Cykeldag 11: fra Haderslev til Christiansfeld

19. juli 2013

Dagens etape ville blive en kort en af slagsen. For ikke at skulle cykle på samme cykelrute hjem som ud valgte vi at tage 10’eren lige nordpå. Cykelrute 5, som vi kørte ad på vejen sydpå, leder en langs kysten og er derfor en del længere. Vi tog os god tid. For bakkerne ramte os igen. De gav varme og løbende sved. Det er vel ikke utaknemmeligt at ønske sig lidt skygge og kølig vind? I løbet af det, som synes at være ingen tid, cyklede vi ned igennem Christiansfelds hyggelige hovedstrøg. Vi fandt et par sandwich, lidt koldt vand og en stor is, inden vi daffede over til min brors matrikel, hvor bilen stod. Når man er på vej hjemad, og den ferie er ved at være slut, kommer jeg altid i et dilemma. For jeg glæder mig til at komme hjem, pille rundt i hus og have og lave alt og intet, men alligevel er jeg trist over, at rejsen er slut. For denne gang.

Det har været en virkelig dejlig tur. Vejret har i den grad spillet med, og vi har ikke haft en dråbe regn. Solen har skinnet så meget, at vi glæder os til at kunne opholde os indenfor eller i skyggen i længere tid, og vi har nydt at kunne være udenfor 24-7. Vi har set så meget af det sønderjyske landskab, bakkerne Smiley, der blinker, markerne, kreaturerne, gårdene, også de forladte og sammensunkne af slagsen, en masse små bitte landsbyer og rejst i et tempo, hvor man får alle indtryk med på vejen.

Den sidste dag på turen var også dagen, hvor vi kom lidt på afveje. Naturligvis overhovedet ikke vores egen skyld men udelukkende igen pga den lidt mangelbehæftede skiltning på cykelruterne. Vi cyklede ganske enkelt ligeud, hvor vi skulle have været til højre. Grusvejen var elendig, den indsnævrede sig til et hjulspor, som til sidst næsten forsvandt. Så vendte vi om. Men visse vasse – det var kun et par km. Back on track var vi in no time.