Til skræk og advarsel…..eller hvordan jeg ikke havde lært noget af andres erfaringer.

Jeg kunne også have en titel, som hed: Hvordan jeg næsten nåede at klage til Forbrugerombudsmanden OG kontakte Kontant. Eller: Da jeg endnu en gang fik en god service hos Apple.

Søndag skete det, som er alle forældres frygt: Barnet (Anna 6½ år) har fået lov til at hente app’en My little pony og et par andre. Hun er jo et lockout-ramt barn, som holder påskeferie på 6 uge og som har nogle forældre, som elsker at lave alt muligt rundt om på matriklen, mens hun passer sig selv. Nu er Anna jo et opvakt barn, som ser den kode, som hendes mor (mig) taster ind for at hente de tre forskellige – og gratis – apps. Tredie gang spørger hun, om hun ikke må taste den. Jo jo, svarer den meget ambivalente mor, som har taget flere forholdsregler, så der ikke bliver handlet uden indtastning af kode. Ever. De 15 min. respeed er fjernet. Koden til App Store skal indtastes hver gang, og eftersom det ikke sker så ofte, er den ekstra forretningsgang let at overkomme.

Nu skal jeg ikke kede dig med hele handlingsforløbet. Det er bare noget med en meget kold og meget stor spand kold vand (i overført betydning), noget med 15 kvitterings-emails fra iTunes med en masse køb på kr. 329,- hver, noget med en app, hvor man (børn) kan købe for rigtig mange penge på rigtig kort tid, noget med panikagtige skrig fra det opvakte barns mor og et barn, som ville lægge alle sine mønter i den fælles sparebøsse efterfølgende.

Jeg mailede frem og tilbage med Al fra iTunes Store overthere, og han har nu – for denne ene gangs skyld – refunderet beløbet for det opvakte barns utilsigtede og uforsætlige shopping i App Store. Og hun gjorde det godt. Da kvitteringerne holdt op med at flyde ind i min indbakke, var vi godt oppe over 5000,- kr. Vi slap med skrækken, slap for regningen, og så kan vi fandme lære det. Som i mig. Ingen børn – store som små – får mors kodeord igen. Bare surt Sunny boy.

Til gengæld elsker jeg Al, og jeg elsker Apple.

iTunes 23-04-2013 102617.bmp

Denne side var ikke den eneste…..

5 thoughts on “Til skræk og advarsel…..eller hvordan jeg ikke havde lært noget af andres erfaringer.

    1. In-app køb er faktisk slået fra. Men tøsen havde jo koden, og så virker den funktion måske ikke? Don’t know, men NU er det slut! 😉 Og Al var bare dagens mand i skysovs. 🙂

  1. Hej Katrine
    Puh, for 5000 kr. blev den pony vist den flotteste af alle. Hvor er hun sød hun sådan vil give sine mønter til fælles sparegris. Man bliver glad om hjertet af så godt opdraget børn. Dejligt at I slap udenom regningen. Hmm tænker de må til at finde en løsning, det er snart hvert dag man hører om lignende episoder.
    Forsat god “påskeferie” til dig 😦 Håber den snart er omme 🙂
    Kh fra Julie

Skriv et svar

