En larmende tomhed

Alle er berørt. Næsten. Af KL’s nu igangværende lockout af rigets overenskomstansatte lærere. Dagen og aftenen igennem kan man finde mindst en kanal – radio eller tv – som beskæftiger sig med emnet og alle berørte parter. Jeg er meget berørt. Det er en meget mærkelig situation. Den mærkeligste.

Siden mandag har jeg været fritstillet fra mit job. Jeg får ingen løn, og jeg er forment adgang til min tidligere arbejdsplads matrikel. Den sidste dag i enhver ferie plejer at være fyldt af forbedredelse; bøger findes frem, de bliver studeret, tasken pakkes, tanker tænkes, glæden ved at skulle møde børn og kolleger igen spirer frem, og planer lægges. Sengetiden bliver igen vigtig, for dagen efter venter 22 forventningsfulde og ivrige 1. klasses børn, som er ved at boble over for at fortælle om deres ferie, og om alt det, som de har oplevet.

Sådan var det ikke i mandags. Og det var en meget tom fornemmelse, hvor jeg og alle andre lærere står på standby. I går gik dagen med aktioner, faglige møder og informationsmøder. Det var opløftende, for når man går i flok og er ramt, giver det en spontan fællesskabsfølelse. Aktioner til denne uge er blevet planlagt, behersket og ikke for mange for overdrivelse fremmer ikke forståelsen, det giver metaltræthed. Jeg har altså nu forskellige aktioner og møder, som jeg skal til i denne uge, formiddage og/eller eftermiddage eller aftener. Men samtidig står jeg formelt uden job.

Så derudover er min tid min egen. Det er ikke ferie. Jeg er ikke syg. Jeg er fritstillet, men må ikke arbejde.  Jeg får ingen løn, og det i sig selv er også skræmmende. På et tidspunkt kan jeg optage et lån fra min fagforening, som skal tilbagebetales over et par år. Men lige nu og her så kommer der ikke penge på kontoen om 27 dage.

Det hele er svært at rumme, usikkerheden og uvisheden runger. Tankerne har svært ved at samle sig.

IMG_6777

4 thoughts on “En larmende tomhed

  1. Bare en lille sympati hilsen fra mig. Ja, det må være så underligt. Så mange tanker i tomhedens rungende rum. Det er skræmmende, når man ikke ved, om der kommer penge ind på kontoen ved månedens udløb. Det ved jeg fra mig selv! 😉 OG i det hele taget.

    Det eneste, du kan gøre, er at vente og håbe. Tålmodighed og accept er gode ingredienser, for der er jo ikke noget, du reelt kan gøre lige nu, andet end at “gå i flok”, som du beskriver det og dele dine funderinger med de andre, som er i samme båd.

    Så et stort sympatiknus og god vind. Jeg hepper på jer! Knus.

    1. Mange tak for det hele. Både dine tanker, ordene og knus’et. 🙂 Det letter lidt. Man vænner sig vel. Men det er mærkeligt.
      Knus 🙂

  2. Hvor jeg dog forstår dig, det må være så vildt underligt!! Og ja selvfølgelig er det skræmmende at der ikke kommer penge ind på kontoen til den 1. som der plejer.. Uha hvor jeg håber KL besinder sig og behandler jer ordentligt og går til forhandlinger igen og denne gang med et åbent sind. Jeg forstår simpelthen ikke at de kaster deres gode arbejdskraft på gaden og på den måde sætter hårdt mod hårdt. Jeg håber det hele løser sig og at I kommer videre og stadig kan føle jer som den værdsatte arbejdskraft i er af mange.
    Mange tanker og knus fra Gitte

    1. Mange tak for det. 🙂 Som du nok kan læse, synes jeg, at det er hårdt følelsesmæssigt. Og det er jo et arbejde! Men jeg føler mig personligt ramt og nedgjort. På hele standens vegne.
      Knus 🙂

Skriv et svar

