Selvhjælpspakke

På onsdag får vi en 16-årig tysk gymnasie-pige-elev på besøg. Hun skal bo her i en uge, og i begyndelsen af maj skal Den unge dame på matriklen (og hendes gymnasieklasse) så på ophold i det sydtyske. Super god ordning, hvor de unge mennesker kommer helt tæt på hinandens hverdag, liv og kultur. Vores 16-årige er vegetar. Så jeg begyndte allerede i går at lade op og forberede lidt.

IMG_6532

I dag har jeg så fået at vide, at hun ikke spiser bønner. Der er bønner i stort set alle mine veggie-opskrifter. Næsten. Hvor skal hun få sine proteiner fra? Hjælp……

9 thoughts on “Selvhjælpspakke

  1. Det er superhyggeligt med besøg fra andre lande, det har vi også haft flere gange -også den anden vej.
    Protein kan du give hende fra tofu, det kan steges i skiver og smager godt. Halumi ost er også godt, samt æg, feta ost og andre soya produkter.
    Der findes frosne soya baserede produkter og jeg tror ikke der er bønner i dem. Jeg mener det er Nutana der har produceret dem. Og så må du i en helsekost forretning hvis det ikke er nok…..
    God fornøjelse og du kan jo også spørge hende hvad hun vil have 🙂
    Knus til dig i foråret 🙂

    1. Hej du
      Tak for rådene. Jeg kan nemlig godt lige panikke lidt på forhånd – og oftest helt uden grund – når jeg bare så gerne vil have, at den unge pige skal have det godt her hos os.
      Knus
      PS. Har spurgt hende; hun spiser bare ikke særlig meget protein. Que?

  2. Soya er også en bønne, om end af en anden familie end grønnebønner og mange af dem vi spiser tørrede. Soya, kikærter, mungbønner og hestebønner er alle proteinrige og kan spises rå i modsætning til de andre, som er giftige før de bliver kogt. Jeg ved ikke om nogle af de forskellige typer linser kan bruges? Jeg er faldet for en indisk vegetar kogebog som kunne hedde “100 forskellige slags linser på 1000 forskellige måder”. Linser er fantastiske.
    Quinoa er rig på protein, slet ikke i ærtefamilien og smager mildt.
    Boghvede dito.

    og

    Hun skal kun være hos jer i en uge. Hun kunne i princippet leve af bruneris og vand, uden at tage varig skade.
    Især hvis du koger risen først :-D.

    Eller hvad med om hun lavede mad til jer en enkelt dag?

    1. Orhhh så sku’ da også pokker!
      Soya, kikærter, mungbønner, linser og hestebønner er fra samme planteFAMILIE som de “almindelige” bønner, nemlig ærteblomstfamilien. Det er dog forskellige SLÆGTER.
      Jeg har altså lavet en klassisk taksonomifejl i det overstående svar.

      Pinligt

    2. Hey – tusind tak for din udredning. Der er jo så fedt at blive klogere. Jeg tænker også at ramme hende med min grønsagssuppe med linser i. Vi har et stort lager af brune ris, eftersom alle (andre) i familien nægter at spise dem. De smager af jord, påstår de. Eller også er det mig, som ikke kan tilberede dem ordentligt. Nå visse vasse, til gengæld propper de sig med rå grøntsager, så fibrene får de.
      Knus
      PS. Lavede mad til os? Hmmm…kender du det? Tror ikke hun er typen. Meget forsigtig og stille….

Skriv et svar

