Total stress over ferietid?

Jeg er nok bare en freakin’ Maude-type; jeg har ferie i 12 dage omkring denne jul og dette nytår. Alligevel begynder jeg knap halvt inde i ferien at stresse over, at jeg ikke udnytter tiden godt nok. Godt nok til hvad kunne man dristes til at spørge? Helt på sin plads for det spørger jeg mig selv om gentagne gange, når jeg kan mærke, at koldsveden langsomt sniger sig frem på panden og under armene. Fordi jeg ikke synes, at jeg når alt det, som jeg gerne vil. For at synes, at jeg har udnyttet ferietiden “godt nok”. Sådan helt lav-praktisk rydden-op-og-få-virkelig-orden-på-hjemmet-agtigt. Og alt det kreative hejs jeg gerne vil have bastlet sammen. Og alle de løbeture, som skal løbes. Alt den tid, som skal tilbringes i gode venners lag. Jeg søger den totale ro i mit indre, som jeg vist alligevel ikke har knækket koden til at finde.

For at være helt ærlig; så trænger jeg også bare til at sætte tempoet ned. Bare dimse rundt og lade dagen bestemme vejen. For os, som er hjemme på matriklen i øjeblikket. Den indre ro? Den indfinder sig ikke nødvendigvis ved, at jeg får ordnet alt muligt. I virkeligheden indfinder den sig ved en langsom tur langs stranden i blæsevejr, på en løbetur i skoven med hunden. Eller måske en cykeltur med et enkelt mål. Eller bare en tur i egen bevægelse, uden formål og for mange tanker. Jeg skal have alene-tid for at finde den indre ro. Der er nemlig generelt knald på herhjemme. På den måde at der er mange forskellige behov, som skal opfyldes, og ikke nødvendigvis i den mest logiske og mest praktiske rækkefølge. Og jeg indrømmer; jeg sidder oftest ved roret i orkanens øje. Om jeg har valgt det eller ej. Det er den rolle jeg har fået, og som jeg har taget.

Så lige om lidt smutter jeg ud til lidt alene-tid. Med hunden som selskab. Og lader op på den gode måde. For mig. Så må alt det andet vente lidt endnu.

IMG_5684

13 thoughts on “Total stress over ferietid?

  1. Hej Katrine
    Først vil jeg sige god bagjul og godt nytår til dig og din familie.
    Når du har ferie må du lærer at gå ned i tempo og ikke have for mange ting du vil nå at lave og uddeligere opgaverne, for det er når du har ferie at du skal lade op til at komme på arbejdet,, løbe, blogge m.m. Og lav et nytår`s fortsæt hvor du hver dag har 1 times alenetid. 🙂

    1. Hej Søren
      Tak og i lige måde. 🙂 Du har fuldstændig ret. Jeg bliver revet med, selvom jeg jo godt ved, hvad der er godt for mig. Kender du den der: “Nå, hvad har du så lavet?”. Det går hurtigt op i projekter og gøremål i stedet for, hvordan man har haft det. Og jeg kan ikke altid sige mig fri for at løbe med som en lemming.
      God idé til nytårsforsæt. Jeg tror faktisk, at jeg napper den. 🙂

      PS. Frejas far? 😉

      1. Hej Katrine
        Nej jeg er ikke Frejas far.
        Jeg er en ung mand på 52 år, som er bidt af at løbe så jeg er med på en del løbeblokke, jeg har været motionstræner i SPARTA i 5 år hvor jeg hver Onsdag havdet et hold hvor vi løb ca. 10 km. med fartleg, trappetræning, stigningsløb op ad bakker og intervaldtræning. Men jeg er stoppet i Februar i år pga. en skade som jeg stadig døjer med, har gennemført 4 marathon samt en masse ½ marathon. Jeg er også kapgænger hvor jeg har vundet en del DM, samt nordiske mesterskaber. Nu skal jeg nok lade være med at kede dig med mine titler, dem kan jeg skrive om en anden gang måske.
        Godt Nytår til dig og din familie. 🙂
        Hilsen Søren

  2. Godt gjort at man kan stresse sig selv med alle de ting man skal nå selv når man har ferie… Vi er vist generelt blevet gode til at “ville nå” for meget og burde leve lidt mere i nu´et. Håber du nyder din ferie og trods alt får slappet lidt af og ladet op til hverdagen igen banker på.

    1. Det er jo totalt “overskudskvinde og -mor”, som jeg rammes af. Sådan en Superwoman, som klarer og overkommer det hele. Og det gør jeg bare ikke. Bare det at få skrevet det ned, har hjulpet. Jeg har gearet ned og gør det, som jeg gider. 😉

  3. Godt nytår til dig og dine. Det er jo fint at have mange planer, hvis det er det, man har lyst til. Hvis ikke, må man bare vælge. Og huske, at de fleste i familien godt kan selv.
    Jeg stiller gerne op som mål for en (lang) cykeltur

    1. Mange tak og i lige måde. 🙂 De kan godt selv, resten af rosset. Jeg glemmer det bare lidt. Og synes, at jeg af kærlighed skal servicere big time…. No go… Jeg tænker også, at vi snart bliver NØDT til at ses. Rigtig lang tid siden din fantastiske fødselsdag.. 😀

  4. Hej søde, dejlige Katrine. Nogle gange skriver du altså lige det, jeg ville have skrevet, -hvis jeg havde kunnet. Jeg kender præcis den feriestress, som du taler om – ØV for den. Nu vil jeg også arbejde seriøs på at få den følelse væk, for den gør ikke noget godt for nogen.

    1. Hej dejlige Helle fru J. Jeg håber, at det lykkedes for dig. Det gik egentlig meget godt for mig, når jeg så lige havde fået det fokus. Men det kræver lidt…;-)

  5. Ja hvor jeg dog kender den følelse. Få noget ud af ferien – som om man ikke får noget ud af at slappe af, “noget” skal kunne måles for at få værdi…..
    Min far sagde altid at man skulle ud og lave noget aktivt når vejret er godt, “få noget ud af det gode vejr” – resultatet er at jeg har nåle i rumpen så snart solen titter frem. Skal udnytte vejret. Det er selvfølgelig rigtigt på sin vis og intet er så dejligt som en løbetræning i godt vejr – men kan du lige se mig nu når vi skal flytte tilbage til Israel hvor solen skinner 300 dage om året? Sikkert hysterisk løbende fra morgen til aften for nu endelig at udnytte det gode vejr 😉
    Knus til dig og godt nytår til jer alle!

    1. Hihihi MON ikke jeg kender den med det gode vejr? Det må være noget generationsoverleveret. Men kun til vores generation fra den ældre, og så er den slut. For de yngre her på matriklen har overhovedet ikke noget problem med at ignorere vejret og hænge ud indenfor…
      Faktisk tror jeg, at det er ret givtigt at slappe af BIG time, for så savner man nærmest arbejdet efter en periode. Bare for at komme tilbage til rutinerne og de faste rammer og mål for dagene. 😉 Og SÅ ved man, at der er blevet slappet rigtig godt af…
      Knus til dig og håber, at I alle har haft en god jul og nytår her på vores turf… 🙂

Skriv et svar

