Der er ikke noget så slet, så det ikke er godt for noget….eller når man bliver glad for talemåder.

Det var været et par rolige dage for Anna og mig. Vi har plejet os selv og vores influenzalignende symptomer og blevet indendøre, mens resten af familien har føjtet rundt. Jeg er gået glip af et par omgange festivitas på den konto. Pis!

Til gengæld er der også gevinst ved at tilbringe mange og lange timer med en snart 6-årig. Jeg får alle hendes rollespil med usynlige medspillere at høre og se, og jeg lægger mærke til, hvor meget hun pludselig kan selv, fordi jeg er for slap til at flytte min krop, medmindre det er meget nødvendigt. Jeg læner mig rolig og afventende tilbage i puderne og nyder bare, hvor godt hun udvikler sig.

At hun så pludselig er begyndt at tale med jysk dialekt, fatter jeg ikke helt. Jo, vi har lige været ved Henne Strand et par dage, men der var kun sproglig indflydelse i restauranten. Så besøgte vi min bror og svigerinde med børn i Christiansfeld på vejen hjem, og Mathilde er næsten jævnaldrende med Anna, og de har en fest sammen. Ligesom fætter Aske er fantastisk sjov og god at lege med. Og de taler et herligt jysk. Så har hun været sammen med min mor i går i nogle timer. Som er vokset op i Gentofte på den rigtige side (da en sådan fandtes OG blev tillagt stor vægt), og lige hun har en tendens til at blive påvirket af sit ophold i det midtjyske, sådan rent sprogligt.

Så jeg tusser rundt med en datter, som bor noget så meget i Nordsjælland, og som er begyndt at tale jysk. Siden i går eftermiddags. Næsten hele tiden. Sproglig indflydelse er et fantastisk fænomen. Mon ikke det aftager, når hun er tilbage i sin nordsjællandske landsbyskole mandag? Selvom det er lige før, jeg kommer til at savne det….

IMG_5179

IMG_5180

2 thoughts on “Der er ikke noget så slet, så det ikke er godt for noget….eller når man bliver glad for talemåder.

Skriv et svar

