Den dag, som man ikke har lyst til at mindes…

Men gør det alligevel. I dag er det 2 år siden, at min far døde. Pludseligt, med meget dramatik og helt uforståeligt. Jeg tænker ikke engang over, at det er dagen. Det kommer helt af sig selv, på trods af, at jeg overhovedet ikke har lyst til at blive mindet om det. Forløbet, de 10 dage, hvor min verden stod stille, selvom alt og alle fortsatte. Jeg kommer langsomt i tanke om, at datoen nærmer sig, og lige så meget, som jeg ellers går og glemmer til hverdag af fødselsdage, mærkedage og alt muligt andet huskværdigt, er denne dato og dag mejslet på min indre printplade. Det er da også ok. For der går faktisk dage, hvor jeg ikke tænker på min far. Så det er godt, at jeg så tager et par dage, hvor det hele står klart igen.

For jeg synes, at det er skrækkeligt, at når et liv er forbi, og lyset slukkes, så glemmes man vel ganske langsomt. Sådan en stille og rolig detour, og til slut når der er gået et par generationer, huskes man ikke længere, hvis man er en helt almindelig gennemsnitsperson. Det er trist. Det er, som om døden rykker nærmere på os i næste række. Når vi bliver medlem af den særlige klub for dem, som har mistet en forælder. Eller måske begge. For man aner ikke, hvad det går ud på, og hvad det gør ved én, før det sker. Tro mig.

Scan0009.tif

Han er savnet. Af min mor, af os andre, og især af børnebørnene. Uanset hans fejltrin og åndssvage bemærkninger til dem, når de blev ældre og han ligeså. Og mig? Jeg savner ham bare. Han var min far. Uanset hvor gal og tosset jeg kunne blive på ham, uanset hvor mange slagsmål jeg har kæmpet med ham, så savner jeg ham. Han gjorde det bedste han kunne. Jeg havde undet ham en hel del år mere. Det var for tidligt.

Når alting forandres på et øjeblik – del 1, del 2, del 3, del 4 og afslutningen.

6 thoughts on “Den dag, som man ikke har lyst til at mindes…

  1. Det er svært at miste en forælder og nok især når det sker alt for tidligt og pludseligt. Årsdage er også en mærkelig størrelse, hvor mange mindes ekstra meget, jeg er en af dem der ikke hænger mig så meget i årsdage, glemmer f.eks også tit min egen bryllupsdag ;-). Desværre kan jeg alt for godt sætte mig ind i at miste en far alt for tidligt og pludseligt… Men de lever videre i vores minder og vil gøre det i mange år endnu :-). Knus til dig på en svær dag.

    1. Tak Gitte. 🙂 Jeg er faktisk også en af de glemsomme. Glemmer alt for ofte fødselsdage og andre mærkedage, i hvert fald på selve dagen. Men lige denne dag husker jeg bare. Men måske med tiden bliver den mere utydelig.
      Knus

  2. Kære Katrine
    Tænker på dig og din familie.
    Jeg tror, det er sundt at få skrevet sine tanker ned vedrørende sorgen. Læste et ínterview med Benny Andersen og Johannens Møllehave. Heri beskrev Benny Andersen sorgen som værende en slags vakuum. Han udtalte, at efter hans daværende kones død (Cynthia) følte han sorgen så enorm, at han beskrev den som handlingslammende, vakuum-agtig. Men så snart han fik sat ord på sine følelser, blev vakuumet og savnet til fylde. Det synes jeg er en god beskrivelse af sorg og savnet. Vakuum-agtig og handlingslammende. Selvfølgelig skal der tid til, det er klart, men jeg er sikker på, at det kun er godt for een at få kortlagt sine tanker. Få hul på vakuumet.
    Kh Julie

    1. Så sandt! Tak for dine ord og referat af det interview. Jeg blev klogere. Og så dejligt at du kigger forbi og taler med. 🙂
      Kh Katrine

      1. Velbekommen – og tak fordi muligheden er der. Jeg synes, det er så sjovt at følge med. Er glad for, at kunne dele lidt ud af det jeg læser rundt omkring. Jeg læser meget faglitteratur, erindringsfortællinger mm. Er især glad for Johannes Møllehave – hver gang jeg læser noget af ham bliver jeg klogere og inspireret. Og så ryger det i min lille (store) notes bog, med nyttige pointer og gode citater, der hjælper med at få sat ord på tingene, visualiseret på een måde, når det er svært. Ligesom med vakuumet – jeg kan se det for mig. Haha, det var en lang forklaring.
        Kh

Skriv et svar

