Bare fordi…

Så er det jo helt slut med det der ferie-hejs. Og med risiko for at lyde møg-irriterende hellig er godt at være i gang og tilbage på arbejde igen. Det har også betydet, at jeg har skullet transportere mig selv og mit gods til arbejdspladsen. Og jeg har savnet min cykel. Jajaja. get a life… Men ærligt – jeg har i ferien savnet mine ture frem og/eller tilbage, og især den luft – fysisk og mentalt – som de 15 km hver vej giver mig. Så det har ikke været svært at finde kadencen og cykeltaskerne frem igen. Det har været rigtig dejligt.

Det der med savnet af cyklen fik mig til at vælge at cykle til Fyn (eller i hvert fald til Storebæltsbroen), da vi for et par uger siden skulle i sommerhus. Jeg kunne have taget med bilen, som alligevel skulle samme vej senere den pågældende dag, og ja, der var plads. Men efter næsten 3 ugers slow-ferie med et minimum af motion og et maximum af god mad og vin trængte jeg i den grad til en udrensning. Og til at blive rørt sådan lidt mere alvorligt.

IMG_3696

Jeg snød lidt og tog toget til Køge og cyklede ad landevejen de første 20 km eller så’n til Ringsted. Derefter havde jeg planlagt at ramme nationalcykelrute 6, som så ville sno sig hid og did ad mindre veje til Korsør. Det gik sådan set ret fint, men nu skal man jo ikke glemme, at jeg er sådan lidt sted-behindert. Og mit kort lå i cykeltasken bagpå, og man stopper jo ikke sådan lige bare for at tjekke retningen, når nu skiltningen er ringe. Eller mangelfuld for sådan en som mig. Lettere retningsunderudviklet. Så hellere regne med at det går. Jeg er SÅ optimistisk. Stadigvæk. På trods af at det rigtig tit går galt for mig, og jeg må cykle en del km ekstra omvej pga et manglende sving til højre eller venstre.

IMG_3700

Så min tur til Halsskov blev lidt længere, da jeg kom lidt på afveje – nede omkring Tystrup sø, hvor jeg må have misset en detour på rute 6. Skiltet? Så jeg ikke. Heller ikke da jeg var godt på vej mod Skælskør, og der var 4 km til Fuglebjerg. Så ved selv jeg, at der er noget galt. Det kostede mig en lang og opslidende tur meget stik nord-nordvest med stiv modvind og regn. NOT funny! Jeg var ikke tilfreds, og jeg var våd og træt. Men som Chris McD jo siger; man kan altid mere, end man gør lige nu. Nemlig. Vejret klarede op. Jeg fik en nutellamad. På sandwichbrød og en pære. Det er noget, som kvikker lidt op. Regnen holdt inde, jeg var back on track – rute 6 – og så gik det bare stille og roligt derudad.

Det er som regel nogle kønne strækninger, som cykelruterne fører en igennem. Og især de sidste 10 km var kønne. Man bliver ført langs kysten et stykke nord for Halsskov og Storebæltsbroen. Inden da havde jeg også lidt zig-zag kørsel af små veje, da jeg valgte at stikke af rute 6, da den simpelthen kom for meget på afveje for mig. Det krævede en del stop for at fiske kortet op af cykeltasken, og ét er sikkert; det er sidste gang jeg cykler i så ukendt område med kort og uden en styrtaske med kortholder. Det er simpelthen for bøvlet at skulle stoppe hele tiden. Yeah – nyt udstyr!

IMG_3715

Men efter knap 90 km ramte jeg den sidste rasteplads inden broen. Den var mit opsamlingssted, så jeg ikke behøvede at finde et tog, lave en pladsreservation til min cykel og alt det. Næ, jeg blev samlet op af resten af familien, som havde ordnet og pakket, mens jeg tidligt cyklede af sted. Mens jeg ventede på dem, var solen begyndt at brænde igennem skylaget og gav håb om godt vejr til ugen. Jeg var smadret i lænden, så ventetiden blev tilbragt liggende, for at få den udstrakt og givet lænden lidt lindring. Men uanset det føltes det godt, fantastisk at være træt og brugt i kroppen.

IMG_3711

Hvorfor? Det ved jeg ikke. Bare fordi? Fordi jeg havde lyst. Fordi jeg så og oplevede en masse den dag, jeg ellers ikke ville have oplevet.

6 thoughts on “Bare fordi…

  1. Ha ha ha, det var en underholdende beretning! 🙂
    Men du kan ikke være i helt elendig form når du sådan lige tager 90 km på cykel. Det tror jeg da ikke jeg kunne.
    Kan godt forstå både trangen til at røre sig og trangen til at komme tilbage på arbejde. Man kan o ikke nyde ferie hvis man altid har det!
    Knus og god arbejdslyst 🙂

  2. Godt du nød beretningen. Da jeg skrev, var det faktisk ikke med intetionen om, at den skulle være underholdende. Men det blev den vel. Kender du ikke det? Historien og teksten udvikler sig…
    Og du har FULDSTÆNDIG ret; ferie er kun godt, når der også er arbejde.
    Knus 🙂

  3. Hej Katrine
    Total respekt, det må jeg nok sige. Men kan udemærket følge dig.. det er eet eller andet over at cykle. Man bliver total bidt. Jeg er selv lidt af en cykel-entusiat. Har igen i år, for 3. år i træk, været på cykelferie på cykeløen Bornholm. Elsker det bare. Synes det er så befriende at cykle, selvom det kan være vældig hårdt og ret så surt med regn, blæst og lignende.
    Synes det er super stærkt at du har taget turen alene. Må jeg være så fræk at spørge hvor lang tid det tog? Ekskl. pauser?
    Kh Julie

    1. Hvor lyder det dejligt med cykelferie på Bornholm. Min yndlings ø. 🙂 Var du af sted med telt eller på anden overnatningsmulighed?
      Min tur over Sjælland tog 5½ time. Det var uden pauserne. Mit gps-ur standser selv, når jeg stopper. Tror jeg. 😉
      Kh Katrine

      1. Ja, det er en dejlig ø også min yndling 🙂 Det var med telt og det hele. Fedt at ligge i telt når vejret er til det. Sidste år vi var afsted regnede det hele ugen, og efter den først cykeltur (fra Rønne til Dueodde) var ALT vådt. Sovepose, liggeunderlag…tøj. Lå syg hele ugen med stoppet næse og feber. Det var godt nok surt synes jeg! Ha ha men kan heldigvis grine af det nu.
        Sådan, respekt. Godt gået 😀

  4. Se, det er jo også sejt. At ligge i telt i regnvejr. 😉 Men man hærdes af det, og det kan vendes til en god oplevelse. Om ikke andet så til at samle erfaring ved. 😀

Skriv et svar

