Endelig. Bare lidt back to normal……eller hvordan et kvindeløb kan være en energigivende oplevelse.

Og det var tiltrængt. Big time. I går løb jeg denne sæsons hidtil eneste løb for mit vedkommende; Alt for Damernes 2012. Bare 5 km, men hvilke! Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst løb 5 km i streg uden gåpauser.

Siden Alt for Damerne og Sparta valgte at slutte deres mangeårige samarbejde om det største kvindeløb herhjemme, har Alt for D. valgt at forlægge deres løb til Amager Strandpark. Dét er et godt træk, for det er bare skønt at løbe ude langs vandet. Godt nok på betonunderlag, som er lidt hårdt for de aldrende stænger, men udsigten, lugten af hav og den friske luft og sidst men ikke mindst fraværet af trafikos og støv fra grusstierne et hit. Synes jeg.

IMG_3080

Og det er altid hyggeligt og sjovt at deltage i løb. Jeg elsker det spontant opståede fællesskab, som opstår og forsvinder igen, når vi går hjemad med vores goodiebags (som godt nok er blevet en slunken affære) og mad- og vinresterne. Jeg elsker også, at vi ses hvert år omkring dette her, med et par udskiftninger og fornyelser i ny og næ, og løber og hygger og spiser og snakker og griner og tager et glas vin på et vattæppe.

IMG_3096

Vejret startede rigtig truende med at sende regn ned over os ved ankomsten. Så klarede det pludseligt op, selvom himlen så truende ud. Men da vi kom af sted – lidt forsinket – i solskin. Varmen tog hurtigt til, og solen brændte igennem skyerne. Ude ved vandet blev vi mødt af en blå himmel, blåt vand og sommerstemning. Det kunne næsten ikke blive bedre.

Jeg løb sammen med en kær veninde hele vejen. Det var bare noget, som vi blev enige om, og det fungerede så fint. Hun trak mig, når jeg synes, at det var hårdt, og det var en stor hjælp. Løbet bliver tit en større oplevelse, når man deler det undervejs med en. Og kan mærke vejrtrækning og kadence ved siden af. Og får sludret lidt. I starten. Så var der ikke mere luft. Men sammen i mål kom vi.

Vel tilbage til camp’en blev maden hevet frem og vinen trukket op (skruelåg er en god idé). Som altid enormt hyggeligt. Flødeskummet – for mig – var lige, at Den unge Dame på matriklen også var til kvindeløb med efterskolen. Og de havde slået lejr – tilfældigt- ved siden af os. Så hun spiste og hyggede med os. Og fik ellers en fin omtale i Alt for D’s webreportage, fordi de var 39 deltagere, som havde kørt hele vejen fra Brøderup.

Derudover fuldførte min mor sit jeg-ved-ikke-hvilket-nummer-kvindeløb i fin stil. 70 år og stadigt løbende. Hun er frygtelig ihærdig og sej, og hun synes selv, at det er næsten ikke til at holde ud, at hun løber langsommere. ??? Hun løber i den alder, fast hver anden dag og deltager i løb. Hun fortjener en medalje gør hun. Og så havde hun i øvrigt lavet de bedste kyllingespyd.

Har jeg fået understreget, at hyggen og samværet bagefter er meget vigtigt? Men der skal lidt rykken ud af comfortzonen, inden maden, vinen og kagerne kan nydes…

IMG_3064

IMG_3072

IMG_3075To damer, som fulgtes hele vejen….

IMG_3081

IMG_3083

Links til resten af billederne fra løbet. Mine altså.

Og hvis du lige trænger til et tilbageblik….

Alt for Damerne 1984

Min Alt for Damerne løb 2011

Mit Alt for Damerne løb 2010

Spartas Kvindeløb 2010

3 thoughts on “Endelig. Bare lidt back to normal……eller hvordan et kvindeløb kan være en energigivende oplevelse.

  1. Det er dejligt at være lidt tilbage i normalen – løb et løb og snuse stemingen ind. Godt du deltog og der er ganranteret mange løb i Danmark hvor du kan deltage, selv med de dumme knæ. Fede billeder og det er i hvertfald værd at løbe 5 km for sådan et traktement!
    High Five til din mor der holder løbeformen oppe, det giver jo håb for os alle 🙂
    Knus og tag nu nogen flere af de der gode ture ovre i skoven 🙂

Skriv et svar

