Potentiel yoganista?

Uden helt at vide hvad “yoganista” egentlig betyder, smider jeg det rask væk i overskriften. Bare fordi det lyder godt og er et fedt ord at tage i munden. Lidt ligesom guacamole.

Anyways. Jeg var til en Flow yoga time i går morges i Fitness World. Med en instruktør, som jeg ikke har prøvet før. Og nu har jeg jo hele fire foregående timers erfaring! Det var lidt af en tilfælde, at jeg endte der på en meget tynd måtte kl. 7.55. I øjeblikket skal jeg først være at finde på mit arbejde kl. 10, så jeg kunne lige pludselig kigge på morgenhold.

Til at begynde med gik det fint. At smide overkroppen og derefter hovedet lidt til siderne i skrædderstilling er noget, som jeg godt magter så tidligt på dagen. Og så fulgte en lind strøm af øvelser (det hedder vel stillinger på yoga-sprog?), som selvfølgelig blev sværere og sværere for en newbie som mig. Især den med at ligge på nakken!!!! var lidt af en udfordring. Mildt sagt. Men det skulle være så sundt at få det hele til at strømme ned i hovedet. Også at smide det ene ben op gennem armene, når man står i hundestillingen på vej til kriger2. Eller whatever.

Instruktøren Kristina talte os igennem alle stillinger og vejrtrækning, og jeg var imponeret. Jeg behøvede faktisk ikke at kigge meget op på hende, eller på de andre deltagere for den sags skyld. I hvert fald her til en begyndelse. Der var god vejledning i hendes speak, som var så timet, at jeg har en mistanke om, at hun kan det i søvne. Jeg blev strukket, udspændt og vredet i muskler og sener, så jeg var ret øm i går. Og lidt i dag. Som i hele kroppen. Mit højre knæ var ikke ubetinget glad under hele seancen, ej heller i går, men i dag føles det tilfreds. Og dér har jeg jo været før.

Jeg må tilbage. Til sådan en onsdag morgen. Selvom jeg ikke følte mig gearet til det hæsblæsende tempo, som en skoledag indeholder, efter at have ligget og slappet af de sidste otte minutter. Eller hvad det nu er, som foregår. For jeg undrer mig. Det er ikke at sove, men det er en tilstand, hvor jeg er så langt væk i min bevidsthed, selvom der er tanker i mit hoved. Meget underligt var det.

Selvom det var modstræbende og efter en lille pause, mens jeg skiftede til cykeltøjet, fandt jeg min cykel og kom af sted til arbejdet. I et roligt og afslappet tempo til at begynde med. Så fandt mine ben sin vanlige kadence, og jeg var klar til dagens dont.

8 thoughts on “Potentiel yoganista?

  1. Er det hos Kristina Vedøe? Hende har jeg også gået hos. Hun er skidedygtig. Hun holder nogen gange yoga workshop over en weekend, og det er supergodt.

    1. Jep. Det var hende. Hvis hun var en hund, var hun en mynde. Lang, tynd, graciøs og smidig som bare pokker. Hun var super god. 🙂

  2. Fortæl gerne mere om dit yoga eventyr. Jeg skal nemlig også starte på yoga som et led i min styrketræning! 😉 Jeg er ret sikker på at yoga, med de rigtige øvelser, ville være super godt for mig, min krop og ikke mindst mit bækken. Her taler vi ønske om øget smidighed! 🙂 Jeg har tilmeldt et hold, som desværre pga barsel først starter op til januar, men håber måske at finde noget andet “midlertidigt” over sommeren.

    Så fortæl gerne mere – ikke mindst om, hvordan det påvirker dig i forhold til din løbetræning. Tænker at du må/skal tage hensyn til din skade.

    Have it nice! 🙂 Knus.

    1. De par gange i løbet af de sidste to år, hvor jeg har været til yogatimer (i FW), synes jeg, at jeg er lettere i kroppen og godt gennemstrukket. Jeg er altid total glad, når jeg tager derfra og kan kun anbefale. Jeg regner med at fortsætte med onsdag morgen-timerne alle de onsdage jeg kan. Indtil ferien. 😉
      Jeg har i dagene efter følt mig stærkere. Men jeg har jo også cyklet en del og har løbet et et par kortere ture. God kombi?
      Jeg skal nok skrive mere, når jeg er klogere. Og passer på både mit knæ og min ankel. 😉
      Knus

  3. Yoga er skønt for krop og sjæl. Gik selv til yoga i nogle år, men fik aldrig startet det op da vi flyttede til anden del af Fyn. Så sådan et morgenhold lyder dejligt i mine ører 🙂

Skriv et svar

