Hvis jeg var en Ludo-brik…

Cyklen blev tirsdag morgen revet ud af garagen, for som jeg skrev, fik vores ene bil en lidt kedelig exit fra sit aktive liv. Jeg skulle tidligt på arbejde, og i mangel af bedre skulle transporten ske på min altid tjenende Kildemoes. Nu skal jeg vist skynde mig at indrømme, at i de sidste maaaaange år er det ikke om vinteren, at min cykel har kørt de fleste af sine kilometre. Næ, den har holdt vinterpause. Udvendige gear und alles. Så min erfaring med vinterkørsel på cykel går helt tilbage i mine unge yngre år. Med stramme bukser (og ditto lår – hahahaha) og kulderamte ben. Overtrækkere blev man bare ikke set med. Så hellere slæbe en blærebetændelse med hjem i ny og næ.

Så med den erfaring havde jeg SÅ meget styr på outfittet. Lygter, vintercykelhandsker, overtrækkere, tynd fleece, min gamle Peak jakke, som er som skabt til formålet, pandebånd, you name it, jeg havde det hele dækket ind. Der var bare én lille ting. Minor detail. Jeg skulle cykle i frostvejr. Sådan ca. 6-7 gr. frost. Ja og? Mit gear – eller gearkabel? – frøs fast efter 30 m. Det gode var, at jeg nåede at komme i tredje gear. Og der blev jeg så. Alle 15 km.

Jeg overvejede lige kort, om jeg skulle vende om, få Manden på matriklen op, få Den unge mand på matriklen ind ved siden af sin lillesøster og passe på hende og sove videre, mens Manden kørte mig ud på arbejdet, inden han kørte tilbage igen, fik begge op, den ene i børnehaven, den anden på gymnasiet og til sidst sig selv på arbejdet. Nej vel? Så jeg blev på sporet. Alle 15 km i et gear. Det gik jo. Men enten er det bare hårdt at køre i et gear eller også er jeg i røv-dårlig form.

Men jeg er jo ikke sådan at slå ud, så frejdig hoppede jeg på cyklen igen dagen efter. Med Lillepigen på efterløberen. Efter min cykel havde stået til optøning i bryggerset. Nu gik der 100 m, inden gearet frøs. I andet gear. 16 km ventede. Det gik også. Cyklen kom indenfor at stå på arbejdet. Hele den lange dag. Så ville den vel for fanden da være så optøet, at jeg kunne komme hele vejen hjem. I alle otte gear. Som jeg rent faktisk bruger alle sammen. De er jo ikke til pynt vel? Jeg nåede et par kilometer, før de frøs igen igen. I tredje gear.

Hvad fanden gør man? I morgen kommer jeg sgu med bilen, du. Og jeg føler mig lidt som en Ludo-brik, som er slået hjem. Sådan halvvejs. For jeg giver ikke helt op.

6 thoughts on “Hvis jeg var en Ludo-brik…

  1. Helle må være eksperten på det område, hun ved garanteret hvordan man gør om vinteren med cyklen!
    Det er da ellers ret sejt af dig og godt gået (cyklet ;-))
    Vinterknus herfra

    1. Jeg har virkelig overvejet at sende en sms til Helle og høre hende. For ja mon ikke; hun er eksperten her.
      I lige måde. Nu er det blevet koldt her. 16 gr. frost her til morgen. Men det er du jo vant til… 😉
      Knus 🙂

  2. Det er da lidt sejt af dig, som Kirsten skriver. Nej faktisk meget! Det er bare så skide koldt lige nu, at jeg, må jeg med skam indrømme, heller ikke har fået løbet. Men jeg får styrketrænet med flyttekasser! 😉

    Håber du kan komme lidt op i gear. Men nu er det fredag! 😀

    Knus

    1. Og nu er det allerede lørdag. Og voldsomt koldt. Ved ikke helt, hvad det skal blive til med løb i dag. Men hunden skal jo ud. Jeg får se.
      God fornøjelse med udpakning og indretning. Det ser så spændende og flot ud.
      Knus 🙂

  3. Kære seje Katrine
    Mine gear gjorde det samme og jeg smadrede gearkablet. Men der dannes fugt i det i sommerhalvåret, så du skal have kabler skiftet og smurt hos cykelhandleren, og så sætte den i tørvejr i kulden…så skulle den kunne køre i vinter!!
    Knus fra kollegacykelLone

    1. Hej kære Lone 🙂
      Jeg ved jo, at jeg var totalt uforberedt på vintercykling. Og uerfaren. 😉 Men happy go lucky ved du… Men jeg overvejer at få ordnet kablerne. For det andet går ikke helt…
      Knus 🙂

Skriv et svar

