Årets korteste dag

Nu hvor vi alle lige gik og glædede os til, at nu vendte det. Her til morgen var det faktisk ret mørkt, da jeg fik øjne og vågnede lettere fortumlet. Men det ville jo vende lige i dag. Right…

Nu er det sådan, at Manden på matriklen på underfundig vis altid har styr på sådanne små-detaljer. Da jeg i min glæde over både en frisk kop morgenkaffe og udsigten til en forbedring i dagslyset delte ud, blev jeg korrigeret. Med en forklaring om noget med jordens rotation og skudårsmekanisme og jeg-skal-gi-dig, som jeg ikke lige kunne kapere sådan på så tidligt et tidpunkt, men efterhånden er det ved at dæmre.

Jeg har så lynhurtigt googlet det. Det gør man jo, ik’? Og lige her kan du også læse om, hvorfor årets korteste dag altså først er i morgen og ikke i dag. Nok lidt nørdet, men du kan sikkert forstå det hele.

Du kan også smutte forbi Dmi. De skriver, at solhvervet i år er den 22. kl. 6.30. Se dét kan jeg forholde mig til.

image

4 thoughts on “Årets korteste dag

  1. Jeg ved godt i teorien at det ikke lige er når vi tror at dagen vender og alt det der. Syntes lige at jeg ville få det grundlæggende princip på plads ved at læse den interessante artikel du så venligt havde sat på til gratis udnyttelse. Men efter at have læst første halvdel, begyndte min koncentration at gå ind i en nedadgåend ekliptisk bane med hældning 6 grader mod nord – og jeg besluttede at holde fast i min barnetro. Så nu er dagen vendt i mit univers 😉

  2. Hihihi jeg gik også død i den artikel. Og når alt kommer til alt, er det bare nemmere at huske på d. 21. Og jeg er jo kommet godt i gennem livet uden at have nogen anelse om, at datoen for solhverv skifter. Og næste år er det den 21. igen. Så home free… 🙂

  3. Det er altid skønt når vi igen går mod lysere tider – om det så er den 21. eller 22. det sker – pyt.. Glædelig jul til dig 🙂
    Knus Gitte

Skriv et svar

