Skolernes motionsdag 2011

Visse ting er blevet en tradition. Og netop i disse år, hvor der tit og for ofte har været ændringer og forandringer for den danske folkeskole, er der herligt, når der er ting, som bare er en tradition, og samtidig er noget, som langt de fleste ser frem til og glæder sig til. Allerede til næste år når denne er godt overstået.

image

I dag var det atter Skolernes motionsdag. Som det har været den sidste fredag inden efterårsferien siden 1982. Det er et tiltag, som skolerne selv bestemmer, om de vil deltage i. Der er sågar et nyt tema hvert år fra arrangørernes side, sidste år var det løb, i år var det fitness. Der er masser af inspiration at hente på websiderne til de udvalgte temaer.

Hos os – på min arbejdsplads – på min skole – har vi det samme koncept hvert år. Det fungerer, børnene kender det, de ser frem til, når de må skate, cykle eller bare vælge selv. Så det er bestemt af arrangørteamet, at de små løber, de ikke helt så små løber, de lidt større løber, skater eller løbehjuler, de store cykler, løber eller mountainbiker. Og vi tæller km. Som for hvert år bliver tegnet ind på et verdenskort. Så vi kan se, hvor langt vi nu er kommet ud og rundt i verden.

Sidste år løb jeg selv 18 km. Min klasse løb 13,2 km i snit pr. elev, og i år løb og skatede de så 14,7 km i snit. Nogle løb 20, 13, 16 km eller lign. Nogle skatede 25 km, andre mindre. Men alle – undtagen vores præmieløber, som var skadet – bevægede sig længere end sidste år.

Men ikke mig. Det blev kun til 13 km. Jeg kom for sent af sted på ruten. Jeg skulle i 11. time lige dele nogle løbe-t’s ud til vores Morgenløbere. Derudover var jeg jo bare ikke i form til den helt lange tur. Det gik stille og roligt frem og tilbage på ruten; 5 + 5 + 3 km (vi har en rundstrækning med to distancer) i løb men også i gang. Bedst var, at det var i selskab med en kollega, hvor der var noget snak, som skulle indhentes. I sol, køligt vejr, god løberute, masser af aktive og glade børn kan det næsten kun lykkes. 

Jeg er lidt øm, behagelig træt i benene og virkelig glad for den slags arbejdsdage. Hvor alle allerede glæder sig til næste år. Hvor de allerede har sat sig et nyt mål.

One thought on “Skolernes motionsdag 2011

Skriv et svar

