Dagens bekendelse–og så smider jeg sgu lige en forbandelse oveni…

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg aldrig kunne finde på at stemme på Lars L. og hans allierede. Deres grundlæggende og gennemsyrede “jeg-er-mig-selv-nærmest-og-jeg-har-en-ret” holder ikke i mit hverdags- og menneskesyn. Og selvom jeg sjældent kaster mig ud i de større diskussioner om politiske synspunkter (brændt barn osv.), kan jeg simpelthen ikke nære mig. Længere.

Ærligt talt og bundnaivt fatter jeg simpelthen ikke, hvorfor der er så stor modstand mod den betalingsring, som rød blok vil indføre. Hvad er problemet? For er det så meget større end kendsgerningerne?

At der er så meget trafik i København, at det er sundsskadeligt at have sine vinduer åbne i myldretiden f.eks. hvis man bor ud til søerne.

At den private trafik kun er steget og steget og ikke viser nogen som helst tegn på stagnering.

At et uhyrligt stort antal mennesker tilbringer mere tid i bilkøer dagligt, end de bruger på at kysse på deres mand eller kone på en måned?

At det kan blive billigere at køre med den offentlige trafik, som ikke er så miljøbelastende som privatbilerne.

At mange storbyer (Stokholm, (den har jeg prøvet; stillede ikke spørgsmål ved rimeligheden i, at jeg skulle betale for at tage min bil med ind i det indereste Stockholm, jeg belastede jo byen trafik- og miljømæssigt.), flere store italienske byer, mange norske byer (og vi elsker jo at sammenligne os både med Norge og Sverige (nå så ikke lige på det her punkt!), helt ud i Singapore.)

Og jeg kan faktisk finde på mere. Sådan helt alene og lomme-analytiker-agtigt.

Så hvad fanden er problemet lige? Nååååå du må ikke køre din helt egen bil (formodentlig firmabil) ind i den inderste del af vores hovedstad. Jo det må du godt. Du skal bare slippe nogen slanter. For bekvemmeligheden og den miljøskade, som DU vælger at påføje byen. Og lad være med, som Lars L., at fyre det eksempel med den enlige mor i Greve af igen. Jeg er røvtræt af at høre på det. Og MON ikke jeg har hørt det. Lille Lars smider nemlig historien på bordet HVER eneste gang han er på. Den enlige husmor vil kunne komme hurtigere både til og fra arbejde med S-toget, og hun må så inderlig gerne køre i sin bil til stationen. Dét koster nemlig ikke. Og en betalingsring forhindrer ikke den enlige mor i Greve i at beholde sin bil, så hun kan køre sin søn til fodbold. Det er vel da for fanden i Greve og ikke i København.

Og pengene skal gå til at gøre den offentlige transport billigere og mere effektiv. Fedest. Den belastende trafik skal betale til den mindre belastende og den, som er til gavn for os alle. Win-win. Jeg kan nemlig godt lide ting, som er gavn for mange og ikke kun de få. Der er rent faktisk mange, især byboere, som faktisk ikke har bil, og som har fravalgt det bevidst, og som samtidig så skal døje med bilbelastningen.

Og hvad mæ’ dig selv? Mig? Jo, jeg kører da i bil til staden, hvis vi skal ind og spise eller andet. For ved du hvad? Det er helt grotesk; det er nemlig billigere at fylde bilen end at putte familien i toget. Og jeg er også håbløs romantiker, for jeg synes, at det er hyggeligt at tage toget ind til byen. Men vi tager bilen. For på trods af høj p-afgift er det stadig billigere. Og det er sgu da tåbeligt.

Men når jeg skal ind på en daglig basis. På kurser eller bare mig. Så tager jeg sgu toget. Med min cykel. Sé det er en luksus. Jeg får lov til at tage min cykel med toget. Gratis. Jeg kunne aldrig drømme op at sidde og bruge timer morgen og sen eftermiddag på at sidde i køerne. Jeg vil sgu da hjem til min familie. Og jeg bor ikke lige op ad stationen.

Puh ha. Det lettede fandme. Ha’ en god lørdag, du! Smiley

9 thoughts on “Dagens bekendelse–og så smider jeg sgu lige en forbandelse oveni…

  1. Nu skal man jo være forsigtig med at blande sig i dansk politik når man ikke bor i landet – man har ligesom ikke rigti ret til at blande sig….Men i den sidste tid siger jeg jo ting jeg ikke plejede at sige så..øøøhm…
    vi boede midt inde i Oslo og havde et abonnement til den der betalingsring. Og det var selvfølgelig lidt ærgerligt at pigernes børnehave lå liiiige udenfor ringen – men så fandt jeg ud af at komme helt tæt på og parkere og GÅ 50 meter – uden at dø af det. Jeg tilslutter mig idéen, bare der bliver sørget for billigere offentlige tranportmidler, det er alt alt for dyrt i danmark. Og der skal også nok lige tænkes på de børn der går i skole og skal køres for der er vist noget med et problem omkring afhentnign og kørsel. både her i helsinki og i Israel er der mulighed for at parkere i udkanten for rimelige penge og parkeringsbilletten er også metrobillet eller busbillet. Jeg er dybt choleret når jeg skal tage et tog i Danmark og det er trist at det er billigere at tage bilen. Så Katrine, du er ikke alene (var det ikke det vi sang da vi var teenagere….?)

    1. Ja, priserne på at køre med bus og tog herhjemme er horrible. Tak for din erfaring. Det bliver spændende, om og i givet fald hvordan. Det er vist ikke lige sådan. Men jeg kan godt lide idéen med, at man tager penge fra det forurenende element og giver til det mindre forurenende. Lidt ligesom højere afgift på cigaretterne.
      Og jo, mon ikke vi skrålede med på “Du er ikke alene… der er en, som følger dig og det hele på det rene…han har det li’som dig….;-)
      Knus

  2. Nu vil jeg ikke blive påvirket af den ekstra udgift det vil blive med en evt. betalingsring. Til gengæld kører jeg nævnligt tog og når man bor uden for Hovedstadsområdet, så er det eder dylme dyrt. En tur til Odense med tog (6 stationer) inkl. cykel koster 112 kr per voksen. Hvorfor så ikke tage bilen. Og hvorfor skal folk i Hovedstadsområdet have billigere priser på offentlig transport og ikke resten af landet?

    Generelt synes jeg, at alle i DK skal have muligheden for en billigere transport ved, at lade bilerne stå.

    Derudover mener jeg, at vi burde have vejafgift for vores turister på helt samme måde, som vi betaler for, at køre på andre veje i EU. Det vil også kunne hente penge ind til fælleskassen.

    Jeg nærmer mig noget der ligner en beslutning af mit kryds. På en del områder er begge fløje meget ens og derfor har de test jeg har taget også vist, jeg jeg både kan stemme venstre og socialdeomkratiet med de holdninger jeg har. Så er der naturligvis afvigelser. Vil en ny regering kunne gøre det bedre? Det tror jeg ikke. De vil gøre det anderledes, men jeg tror ikke på bedre. Så lige nu er det skidt eller anderledes skidt. Jeg skal beslutte mig snart 🙂

    1. Jeps. Jeg håber da også, at det er en generel prisnedsættelse over hele linjen. Og en generel forbedring. Men måske er jeg bare for naiv og vil bare SÅ gerne, at der bliver gjort noget på området. For vi drukner i CO2 og biler i den indre by. 😉

  3. Jeg kan godt huske hvor ens blokkene lød i 2001, og hvor aldeles tydeligt jeg kunne mærke forskellen da Rasmussen II vandt. Jeg er holdt helt op med at lytte til valgtumlen og beslutter mig i stedet på basis af hvordan partierne har ageret i mellem valgene. Jeg var ikke et sekund i tvivl om hvor min stemme skulle lande.

    Mht Betalingsring var der både i Stokholm og London MASIV modstand lige indtil det blev gennemført. Nærmest på minuttet svingede folkestemningen 180 grader og et stort flertal går nu ind for trængselsbetaling.

    Som forhenværnede og formentlig fremtidig togpendler kan jeg kun give jer ret i at priserne for offentlig transport er latterlig høje i DK. Jeg håber prisen kan sænkes generelt og ikke kun i hovedstaden.
    GOD vind til valget 🙂

    1. Jeg glæder mig til torsdag, når jeg skal sætte mit kryds. Jeg elsker, at jeg kan udøve min demokratiske rettighed.
      Og håber også på prisnedsættelser for den offentlige transport. Generelt. 😉
      Har du fået stemt? Pr. brev?

      1. Jeg stemte i onsdags på Det Kongelige Konsulat i Melbourne, intet mindre. Kunne ikke drømme om at gå glip af det, selv om jeg måtte stå i kø i 3 kvarter.

        Jeg glæder mig alligevel til på torsdag…. det er længe siden jeg har kunnet heppe på dem som er foran i målingerne.

  4. Jeg ved ikke hvad jeg stemmer – rød eller blå – men en betalingsring vil endnu engang ramme de “forkerte”: Alle dem med firmabil, vil have et firma til at betale den ekstra omkostning. Har selv haft en kollega i Stockholm, da de indførte betalingsringen der, som skulle finde 200 tkr ekstra i budgettet til at dække alle firmabilerne!!!! Så i min verden vil denne afgift endnu engang ramme “almindelige” mennesker som offentligt ansatte fx. på rigshodspitalet. Hvor let er det lige at komme fra fx. Allerød til Rigshospitalet med offentlige transportmidler – alle kan ikke have en cykel med? Ydermere hvis man er i en situation – hvad de fleste er med almindelige arbejdstider – at man skal måske har fri kl. 16 og skal nå børnehaven inden kl. 17?
    P-afgifterne er sat betragteligt op i Kbh. de seneste år uden at det har gjort en forskel for trakfikken. Her konkluderer jeg – for egen regning – at de fleste biler “kun” er på visit i København -dagsmøder , kongresser, aflevere varer, håndværkere o.lign. Der er ike mange steder du kan parkere en hel dag i centrum uden at blive ruineret af P-afgiften – jo måske igen firmabilerne “har råd”! Og jo jeg er enig i at det er dybt tåbeligt, at det koster ca.48 kr pr. vej per person, at tage toget fra Allerød til København. Så vi behøver ikke at fylde bilen, vi skal bare være to personer, så er der stadig sparet penge selvom man bruger 100 kr på 4 timers parkering!!! Jeg siger bare tåbeligt forslag at stille – førend den offentlige transport er tilstrækkelig og et reelt økonomisk alternativt. der kan næsten ikke presses flere folk ind i S toget fra Allerød om morgenen – for ikke at tale om manglen på P-pladser ved stationen de er fyldt op før kl. 8!

    1. Hey – endelig smed du en kommentar. Hvor godt at høre din mening! 😉 I bund og grund er der ingen, som kan vide, om projektet lykkedes, men jeg synes, at det er værd at kigge på nabolandene og den succes, det har været. Det handler jo i bund og grund om at på en eller anden måde få begrænset antallet af biler i det indre Kbh. Man kan jo også bare køre til en af stationerne udenfor og så tage metro eller S-tog.
      Vi får se, om det bli’r. Men spændende bli’r det da. 😀

Skriv et svar

