Bare endnu en almindelig (søn)dag

Alt går videre. Hverdagen, weekenden, livet går videre. Også på trods af tragedien i Norge og tørkekatastrofen i Østafrika.

Vi har været i Cirkus Summarum i dag. Regnen står fortsat ned. Vi ser sidste etape af Touren med hvidt franskbrød, pate og pålægschokolade.

Imens vi undrer os over, hvorfor man partout skal skilte med sin sympati for de pårørende i Norge ved at hæfte et lille Norgesflag til sin FB-profil. Som om man bli’r et bedre menneske af det lille flag, som den unge mand på matriklen undrende siger. Det er sgu da noget med de følelser, man har. Manden på matriklen ytrer sin store forfærdelse over det, som er sket, men er ligeså optaget af alt andet, som sker ude i verden af katastrofer og andre frygtelige ting. Som eks. alle de børn og voksne, især i Afrika, som dør hele tiden pga krig og sult.

Og sådan lunter vi stille og ydmyge videre i vores rolige og trygge liv. Mens vi sender tanker ud. Og husker på, hvor godt vi har det.

Og selvom der er lidt halvkoldt og fugtigt. Pga al den regn. Som de SÅ godt kunne bruge i Østafrika.

Vi har det sgu godt. Lige her. Du.

4 thoughts on “Bare endnu en almindelig (søn)dag

  1. Med hensyn til flaget så er det nok bare for at gøre noget. Vise sympati. Jeg tror ikke, at nogen forestiller sig, at de bliver bedre mennesker, men vi er alle berørte og omfanget af det forfærdelige, der er sket, bliver ikke mindre af situationen i Østafrika og i andre steder af verden. Røde Kors er både her og der og det synes jeg også vi andre skal være. Dér hvor vi kan. På den måde vi kan. Ved at sende gode tanker. Bidrag. Gode ord. Kærlighed. Og flaget på Facebook er et udtryk for sympati og kærlighed. 🙂 På samme måde, som når vi sætter den lyserøde sløjfe på for at støtte op om kampen mod brystkræft eller løberen, fordi vi er glade for løb og gerne vil vise det.

    Personligt har jeg valgt flaget. Jeg vælger det også fordi jeg dermed siger “frihed” og “kærlighed”. Om det er “forkert” eller ej må være den enkeltes valg. Vi er alle berørte, flag eller ej. Og vi er hverken bedre eller dårligere mennesker fordi vi tager et valg. Om vi vælger det ene eller det andet.

    Det var bare min mening på en regnfuld søndag i juli. Ha’ en go’ aften du! 🙂

    Knus.

    1. Jeg er helt enig i, at det er helt den enkeltes valg at vælge et FB badge eller ej. Og jeg siger hverken, at det er forkert eller rigtigt. Jeg er helt med på, at man på den måde kan vise sympati. Altså ved at påføre sit profilbillede et badge. 🙂
      I eftermiddags har vi haft en rigtig god diskussion om, hvordan man kan vise sin sympati. Og hvordan man kan håndtere sine følelser om noget så forfærdeligt og grusomt. Om de er udadrettede og man viser dem udadtil, om man tager ind til den norske ambassade og tænder et lys eller man sådan bare rummer følelserne og er mere privat i det. Hvordan man kan hjælpe, og hvor man skal gøre af sin frustration. Og det var bare ikke den unge mands valg at vise flag. Eller mit. Viste det sig. Nej vi har tændt lys i vinduet. 😉
      Så jeg forbeholder mig bare ret til at synes at det er ok ikke at vise flaget. Og stadig føle sympati og forfærdelse bare sådan indenfor hjemmets fire vægge.
      Og grundet mandens opvækst i Tanzania er hjemmet nok farvet af, at Afrika generelt glemmes. Fordi det hele tiden er ret forfærdeligt dernede.
      Og en god aften til dig også.
      Knus 🙂

  2. Hej Katrine
    Jeg selv føler ikke behovet til at sætte det norske flag på profilbillede. Dog tror jeg, at grunden til at folk gør det, er resultatet af følelsen af netop intet, at kunne gøre. Derudover kunne jeg forestille mig, at folk reagerer lidt mere på tragedien i Norge, fordi det er her i norden, og sådan noget ikke sker her. Hvis det var sket i eksempelvis USA, havde det været ligeså forfærdeligt, men nok lettere at begribe, da katastrofer lignende denne er set før. Endvidere frygter folk sikkert også, at tilsvarende eventuelt kunne hænde i Danmark. Hvis det kan ske i Norge, hvorfor så ikke Danmark?-tanken. Og ja, man har det med at ”glemme” de andre forfærdelige ting, der sker andre steder ude i verden. Som du selv nævner, er der tilbøjelighed til at overse tørken i Østafrika, da det netop er noget, der ikke er unormalt på den breddegrad, selvom det er ganske frygteligt. Hvor barskt det end må lyde så tror jeg, at man har vænnet sig til tanken om i Afrika har de det generelt ikke godt(som du også skriver). Og at man rent instinktivt vælger at udelade tanken om dette, da det umiddelbart ikke er en del af den hverdag man lever i DK.. Katastrofen i Norge er lige pludselig ikke så fjern. Derfor reagerer man, og føler trangen til at gøre bare eet eller andet. Det er overhovedet ikke for at være fortaler for noget som helst, det er bare sådan, jeg forestiller mig det hænger sammen. Håber du kan forstå hvor jeg vil hen? Dit indlæg fik mig bare til at tænke over det 😉
    Håber du får en dejlig “sommer”!
    Kh Julie

  3. Hej Julie
    Her reagerer vi også mere på tragedien i Norge. I forhold til Afrika. Fordi vi generelt sammenligner os meget med Norge (og Sverige) og i en vis grad har et kulturfællesskab. Du har ret; det er SÅ tæt på. Som i det kunne lige så godt ske her. Lige her i vores baggård. Rystende. Kan det være muligt, at vores samfund opfostrer et sådant menneske, som er i stand til at føle så stort et had til nogle medmennesker? Jeg tror ikke, at det er nogen her i landet (eller i hele Europa) som er upåvirkede.
    Og et er herligt at høre fra dig ind imellem hvor du lige giver din mening til kende. 🙂
    Hils derhjemme!
    Kh Katrine
    PS. Og stort tillykke med huen i sidste måned. 😀

Skriv et svar

