Genoptræning eller genoplivning?

Fredag d. 8. juli 2011

Efter ikke at have været ude at løbe i godt fire uger trak jeg i tøjet i forgårs. For første gang i fire uger! En så lang pause har jeg ikke haft før siden min “rigtige” opstart i dec. 2007. Jeg kan godt blive lidt bange for, at min indre sofakartoffel så får overtaget igen. Den sofakartoffel, som faktisk altid truer. Lige så snart der ikke er kontinuitet i min “træning”, der ikke er tid og ro til det, så stikker den sit grimme fjæs frem fra de bløde puder og tæpperne i sofaen. Og lokker.

Der er ret meget tid til mig på sådan en ferie i et sommerhus. Så til sidst var jeg løbet (hahahaha) tør for undskyldninger overfor mig selv. Trak i tøjet, spændte hunden på linen og kyssede manden og barnet farvel.

Min lettere retarderede stedsans gør, at jeg altid i ukendte områder løber en ud-og-hjem tur. X-antal km derudad, over i den anden side af vejen og hjem igen. Nu har jeg været her i smørhullet flere gange, men har ikke udforsket de små veje. Og jeg har en uforklarlig angst for at løbe forkert eller fejl, som er helt åndssvag, for hvad er det værste, som kan ske? At jeg bare må løbe tilbage?

Nå, men på onsdagens tur løb jeg i retning mod Nyborg af de små veje, hvor man knap kan passere to biler ved siden af hinanden. Smalle, du! Men yderst ringe trafikerede og heldigvis for det. Sammen med det smukkeste landskab med gyldne kornmarker, naturlige hegn og små skove her og der var det herlige omgivelser. Knap 5,5 km. Hunden holdt og jeg holdt. Og holdt egentlig ret godt i betragtning af løbepausens varighed. Ok, det ku’ jo ikke så helt slet til. Sådan med formen. Eller hva’?

Hvorom alting er, fik jeg sørme overtalt mig til at tage en tur dagen efter også. Og nu skal det så lige indskydes, at hunden er omend i endnu dårligere form end jeg. Sådan efter hendes OP und alles. Nogenlunde same same tur som dagen før, men vi blev nødt til at vende om efter et par km. Hunden var flad. Jeg var godt nok tung, men man giver jo ikke sådan op for bollemælk. Eller noget. Men jeg er stadig skrækslagen for, at der skal ske noget med hendes sammensyede sener, selvom de efterhånden må siges at være kommet sig, så vi vendte om. Jeg svedte også som en pattegris på grillen, så whatever.

Det var så min anden tur i min genoptræning. For fire ugers pause betyder vel egentlig, at man skal til at træne op igen. Og efter hjemkomsten kastede jeg mig i bølgerne og nappede en mindre svømmetur. Men mine ben blev voldsomt ømme og stive, og det føltes fuldstændig, som om den her krop skulle genoplives i stedet for bare at skulle genoptrænes.

Jeg si’r dig; al den snak om skaderne ved fysisk inaktivitet, og hvor hurtigt det går ned af bakke, passer. Big time. Jeg mener, jeg har sgu da lige løbet et ½ maraton, og nu bliver jeg øm efter to ture på ialt knap 10 km. Kan jeg bare se at komme i gang igen!

11 thoughts on “Genoptræning eller genoplivning?

    1. Det ville jo være skønt. Og meget motiverende. 😉 Men det kræver vel, at jeg kommer derud. Altså i tøjet og løbeskoene…. ;-/

      1. Jamen det er der da ingen som tvivler på at du gør vel?

        Jeg har selv holdt tvungen pause i 6 (SEKS) dage pga lab og konference… men i morgen så starter vi da bare igen…
        3,2,1
        den sidste ude i løbesko er en rynket sveske :-D.

  1. Hej Katrine,
    Ej hvor kan jeg nikke genkendende til dit indlæg. Min form er også for vildt nedadgående, og jeg synes 5 km ture er rigeligt. Alligevel har jeg meldt mig til et løb som varer hele natten, og jeg fatter ikke min dumhed. Men jeg må vel et eller andet sted savne udfordringerne…. Vi må bare op på hesten igen! Håber du har det godt, og hvor er det et flot design du har her på bloggen. Knus Karina

    1. Kære Karina
      Det er bare dejligt at høre fra dig. 🙂 Håber alt vel. Eller så vel, som det nu kan være. Sådan lige nu. 😉 Men du er jo sej. Og du har sikkert mange flere kræfter, end du regner med. Tænker stadig på dig og dit maraton heroppe til Skovmaren.
      Men jeg savner også udfordringerne. Eller målene? Men energien, lysten eller hvad det nu er mangler bare. Det falder ikke så let lige at få det ind i hverdagen. Endda ikke nu, hvor det er ferietid, og jeg i virkeligheden har masser af tid. Ved simpelthen ikke…
      Knus fra mig 🙂
      PS. Designet er lavet af WordPress. De spytter nye ud i øjeblikket. 😉

  2. Hej Katrine

    Som altid dejligt at høre nyt fra dig. Op på hesten, og tænk på alle de motiverede elever vi får fredage ftermiddag fra august af. Skal vi droppe 1.fredag, og så gå i gang den 19.8?

    Jeg har løbet en lille tur i går og steppet en enkelt gang her på turen. Har endnu ikke fundet den Chris MacDonald film, og hvad var det lige den hed på amr.?

    Hils hele familien, hilsen herfra, Christina

    1. Hej du 🙂
      Jeps – op på hesten igen. Det er bare foruroligende og møgirriterende, når det før gik så let med at komme af sted og nu ikke. Måske fordi det ikke er vigtigt nok for mig lige pt?
      Godt at du får løbet lidt på ferien. Det er altid fantastisk at løbe de fremmede steder. Man flytter ligesom ind.
      Finder lige ud af filmtitel. Ellers må vi bare købe den på nettet. For det går vel ikke uden danske undertitler?
      Og måske god idé med forsinket start til sundhedshold.
      Hils igen og knus 🙂

  3. Jeg synes, det er flot, at du trak dig selv op af sofaen og kom i gang igen! Mine fine løbesko står og griner til mig, men jeg går dog altid en lang tur – eller cykler – hver dag. Ha’ en dejlig dag, Katrine!

    1. Tak for din ros. Min selvutilfredshed skyldes sikkert, at jeg var flittigere tidligere. Men jeg tilgiver mig selv. 😉 Det er en god vane med den daglige tur.
      En god dag til dig også. 🙂

  4. Jamen Katrine, tænk nu bare på næste gang, jeg sms’er fra kontoret i Hillerød. Vi kan jo ikke GÅ rundt i skoven, vel?
    Godt du er på vej igen.

    1. Tro det eller ej! Jeg har haft dig i tankerne flere gange, når jeg ikke kom af sted, og formen sivede ud af mig. For du kan bide skeer på, at vi skal løbe. Ok måske skal jeg lige ned og gå nogle meter, men ellers skal vi løbe. Damn it… 😉

Skriv et svar

