Søvnløs

Hvis så bare det var i Seattle! Men det var i nat i Karlebo. Mig. Grund: Den unge mand er draget til sin første Roskilde Festival. Og nu kan det godt være, at du tænker åh visse vasse, han er jo omgivet af en bunke venner, der er samarittere, madboder und alles.

Se, dét ved jeg meget vel. Og han tog også selv toget ned i går formiddags med teltet. Til seks unge mænd. Som var ret tungt. Især at løbe med. Og da Manden på matriklen har haft sine år som frivillig vagt dernede i Festival-land og da godt lige ville lugte lidt stemning, kørte vi den unge mands bagage ned. I går aftes. Ved 20-tiden.

Ikke just Interrail-rummeter hans bagage. Mors gamle Bergans var proppet. Hovedpuden var endda kommet med. En ramme øl og en indkøbstaske med mad og især de flydende kalorier. Som den unge mand skulle slæbe ret langt. Alene. Da han så som det første spurgte om vi havde noget vand, blev jeg lidt mor-agtig. For det tydede på, at han ikke havde fået noget i mange timer. Hev straks lidt bonus-bøtte-ting frem, som jeg havde sneget i posen; tropical mix-müsli og en karton Capri-Sonne. Came in handy, du! Det var lidt så han rystede. Uden mad og drikke, du ved. I mange timer.

Vi fik bakset alt bagagen på den unge mand. Tungt. Virkelig tungt. Mor her vred hænder. Mentalt. Meget. Jøsses han ville jo ikke nå 250 m. Åhh….

Gæt hvem der har haft slukket sin telefon lige siden? Gæt hvem der sov rigtig dårligt i nat? Og gæt liiiiige hvem der springer op hver gang hendes mobil bipper?

8 thoughts on “Søvnløs

  1. Jeg glæder mig ikke til, at mine unger tager springet på festival.
    Jeg har ellers i mange år været sikker på, at så moragtig (på den søvnløsemåde) ville jeg aldrig blive.
    Det holdt kun til, mit afkom stak den første prøvende tå ind i teenagetilværelsen.
    Det bliver nogle lange år (og nætter).

  2. Søvnløs i Karlebo. Det kan vi da godt lave en lille film om. Eller skrive en bog! 😉

    Spøg til side, det er vel helt normalt og moragtigt. Nu kender jeg det jo af gode grunde ikke rigtig selv, men kan godt sætte mig ind i det. Tror vist bare, at det er noget man skal acceptere. Er man mor (en god en), så er det nok sådan! Så jeg konstaterer hermed at du er en god, kærlig og helt normalt moar! 😀

    Knus og sov godt, hvis du kan!

  3. Man vænner sig til det. De kan jo godt, de unger. Vi har jo lært dem det bedste. Så det handler i høj grad om, at vi voksne skal lære at give fra os og stole på dem, ungerne. Men det er en svær læreproces 🙂

  4. Det er jo lidt ligesom dengang da den lettere stedsvage unge mand selv skulle cykle til svømning for første gang. “Man” vil jo så gerne have, at det bliver en god oplevelse uden for meget nederlag. Eller som når man sender ham ud i trafikken de første gange som fører i en bil. Langsomt vænnes man. Men det er bare sådan en lille smule meget hårdt. 🙂

  5. Hej Katrine

    Min datter bliver 22 år denne sommer og det er 6. gang hun er afsted. De sidste to år som frivillig :-). Første gang hun skulle afsted var jeg meget i tvivl om hun ikke var for ung (næsten 17), men hun blev udstyret med to mobiltelefoner, så der altid var en opladet tlf. man kunne fange hende på, og hun viste sig at være “opgaven” voksen. Jeg var meget mere nervøs da det blev lillebrors tur, jeg tror det er noget andet med de drenge 🙂 Men selv om der nok røg lidt flere promiller ind og selv om han ikke altid var til at fange på tlf, kom han helskindet hjem.
    Så selvfølgelig klare din knægt det også, det er bare så pokkers svært at give slip og man gør sig så mange unødige bekymringer. Det er jo en proces man skal igennem, og det viser sig jo at de kan sagtens klare sig, uden at mor hele tiden tror at hun skal tænke for dem (jeg gør det stadig, jeg siger det bare ikke højt :-/ )
    Så sov du bare tryg.

    Mange hilsner
    Susanne

    1. Hej Susanne
      Dejligt at du lige deler din erfaring. Jeg ved det jo godt. Sådan deep down, men det er godt nok svært, sådan lige her i starten. Ser ham ligge døddrukken (og ikke fordi han har givet anledning til at tro sådan) men bare fordi alle de andre dernede også er halvvisne. Måske. Eller også er det bare for lang tid siden, at jeg selv var på Roskilde.
      Selvfølgelig går det fint med ham.
      Knus herfra 🙂

Skriv et svar

