Mothers day run i central park

Nej, vi deltog ikke i et løb i Central Park på turen. Men guderne skal vide, at jeg havde søgt og googlet det hjemmefra. Det kunne jo have været lidt sjovt. Men én ting var vi enige om hjemmefra; en løbetur i Central Park skulle nås. Sammen med alle de andre New Yorkere og andet godtfolk, som tosser rundt i byens største grønne oase, især om søndagen. Så på mors dag startede dagen med en løbetur i Central park. Og Mothers Day er stor derovre. Ihvertfald i NYC.

SONY DSC

Central Park er anlagt i 1850’erne af to arkitekter, fordi man mente, at eftersom byen voksede sig større og større, havde brug for et åndehul og grønne arealer. Den er blevet en af verdens mest berømte parker, og den er en blanding af asfalteret veje, grusstier, græs –masser af det – klipper, træer, bænke, legepladser og rekreative arealer. image

Den er absolut et besøg værd, hvadend man vil gå en tur, spise lidt frokost, løbe eller cykle en tur. For det er utroligt, så hurtigt lyden fra det pulserende leben på gaden forsvinder eller bliver til en svag summen. Det bliver ro. Og grønt. løb Central Park1

løb Central Park2

Mummy løb en kortere tur på knap 5 km, mens Løbemusen og jeg løb parken rundt. Næsten. Vi slog indover til venstre, inden vi nåede nordenden af parken. Hvis man tager turen på den store asfalterede vej, som går hele vejen rundt, er den præcis 10 km. Den fulgte vi det meste af vejen, kun afbrudt af løb langs Jacqueline Kennedy Onassis Reservoir.

løb Central Park3

løb Central Park4

IMG_0079

løb Central Park5

Det siges, at man skal løbe mod urets retning rundt. Vi fulgte strømmen, og den gik med uret. Så visse vasse… Der var en del bakker, men ikke noget, som vi ikke er vant til fra skoven. Det blev til en tur på 9 km, hvor tiden fløj. Når man løber i fremmede omgivelser, er det, som om man flytter ind på stedet. Man ser mere, på en anderledes måde og oplever tingene på tæt hold. Sanserne er høj aktive og med hele vejen.

løb Central Park6

Der var selvfølgelig adgang til vand undervejs. Det kan drikkes, men smager af klor. Men når man er varm og tørstig, glider det jo ned. Uden problemer. Jeg synes bare, at det var en herlig service.

løb Central Park7

IMG_0107

løb Central Park9

Jeg har desværre ikke noget billede af turen fra mit ur, da det valgte at have “low on battery” lige netop ved starten. Det var ellers fully loaded hjemmefra, men valgte altså at være kontrær lige på det mest irriterende tidspunkt. Så kan jeg jo lære det; altid at tage laderen med uanset hvad! Min irritation fyldte lige lidt mentalt den første halve km.

løb Central Park8

Tilbage til udgangspunktet på en varm søndags formiddag, som tilmed var Mors dag. Ikke fordi vi nogen sinde har dyrket den dag her på matriklen, men det er da lidt varmende, når en vildfremmed herre i elevatoren ønsker én “Happy Mothers Day”. Vi gik tilbage til hotellet bevæbnet med en frisk smoothie, som er avaible for hver anden blok.

Alle fotos er taget af Løbemusen på iPhone. Smiley, der blinker

9 thoughts on “Mothers day run i central park

  1. Herlige billeder!
    Jeg nyder også at opleve nye steder i løb. Det er, som du siger, en god måde at flytte ind i et kvarter.
    Hvis din telefon har GPS, kan du downloade programmer, så du kan bruge den til at tracke dit løb. Ikke så pålidelig og detaljeret som uret, men det er godt at have en backup.
    Både så du kunne genopleve turen på kortet nu, men især for at undgå ærgrelsen den første 1/2 km.
    Jeg tror vi i Dk er forholdsvis low key med morsdag… det er også vildt stort i Aus.
    Der blev reklameret en måned i forvejen i alle butiker (på nær dem med bil tilbehør).
    Var det forøvrigt ikke en NY kvinde som kom på ideen?

    1. Jeg har sådan en gammel slavemobil, godt nok m gps, men ikke på den fede måde gps. Min søster trackede med sin iPhone og en app fra Nike+, og det er jo super. Så når mor her bliver ejer af en smartphone, så jeg er også med på den gadget. 😀
      Aner faktisk ikke, hvor idéen til mors dag stammer fra. Må være muligt at google det. Senere… 😉

  2. Yes! Det gad jeg simpelthen rigtig godt. Meget! Løbetur i Central Park. Elsker det sted. Ja, I dig New York! 😀 Det lyder for fedt. Og 9 K kan vel selv jeg klare. Må derover igen!

    Men først Barcelona. Må huske løbeskoene!

    God Bededag. Hveder. I aften. Hygge. Knus.

    1. Det må du! Og huske løbeskoene. Det er for fedt. Men du havde dem jo også med sidste gang, så vidt jeg husker.
      Også god bededag til jer. Hveder? Shit. Kan jeg nå at bage? Hygge igen. og Knus 🙂

      1. Ja, jeg havde løbeskoene med til Spanien sidst. Og fik løbet 4 gange 😉 MEN, kufferten blev jo borte, så jeg endte med at købte nye løbesko. Nike for første gang i mange år. Og nu knuselsker jeg dem. Så meget at jeg vil kigge efter samme model i Barcelona, for jeg kan ikke finde den herhjemme!

        Du kan nå i Brugsen! 😉

  3. Hvor ser det dog fantastisk ud..det mä have väret en fantastisk tur.
    NB…har engang läst at mors dag blev begyndt af en sön som synes hans mor var fantastisk og ville hylde hende…derfor “opfandt” han mors dag
    Knus 🙂

    1. Hej søde B
      Og tak for sidst. Igen.
      Det var en fantastisk tur, og selvom det lyder meget ego, var det dejligt ikke at skulle forholde sig til hele familien, opfylde behov og tilgodese alles ønsker. 😉
      Knus

  4. Klippet fra Wikipedia.com:
    Mors dag afholdes i Danmark den anden søndag i maj. Dagen blev opfundet i USA i 1872 af den amerikanske forfatter og kvindevalgretsforkæmper Julia Ward Howe (1819-1910). Oprindeligt var tanken at dagen også skulle være en dag for fred. Anna Jarvis (1864-1948) fik udbredt kendskabet til dagen, i første omgang for at ære sin egen mor (Moderen Anna Marie Reeves Jarvis arbejdede bl.a. for at forbedre de sanitære forhold og mindske børnedødeligheden), men efterhånden også for generelt at ære alle mødres arbejde. Hun fik indført at dagen skulle afholdes den anden søndag i maj og skikken bredte sig hurtigt. Dagen er blevet holdt i hævd som en officiel helligdag i USA siden 1914.

Skriv et svar

