Taknemmelighed

Jeg er i  bund og grund dybt taknemmelig. I skyndingen glemmer jeg det ofte bare.

Taknemmelig over at leve i et land, hvor der ikke sker store og voldsomme naturkatastrofer, hvor jeg kan være bange for, om huset pludselig bliver skyllet eller blæst væk, hvor der er ro og orden på den lange bane, hvor man kan færdes  uden at være bange for sit liv og lemmer, hvor landets kultur- og kirkeminister kan gå en tur i den landsby han bor, selv i sin tid som udenrigsminister, uden livvagter og andet påhæng, hvor politikerne i det store og hele opfører sig nogenlunde normalt (ikke altid anstændigt, men langt fra italiensk standard trods alt), hvor der er mennesker, som bestræber sig på og arbejder for at hjælpe de mennesker, som ikke har til dagen og vejen herhjemme.

Jeg er taknemmelig for, at vi er raske og sunde, at jeg har et arbejde med gode kolleger at møde til hver morgen. At de unge mennesker har mulighed for skole og uddannelse, som er gratis. At vi uden problemer kan købe og spise sund mad. Hver dag og flere gange om dagen. At vi har det varmt og trygt her på vores lille matrikel.

Jeg er taknemmelig, når det lige pludselig slår mig, at den største overvejelse jeg skal tage i løbet af dagen er, hvornår jeg få ryddet op og muget ud og sat maden over til de middagsgæster, som indfinder sig på et tidspunkt tidligt på aftenen.

Og ikke bare sidde her og surfe rundt i Webland og Blogslandsbyen og skrive i kalenderen, hvornår der er 60 Earth Hour næste gang, så jeg kan gøre noget for klimaet…

image

7 thoughts on “Taknemmelighed

  1. Jeg er også taknemmelig.

    Og har nøjagtigt samme luksus overvejelser som dig her til eftermiddag. Få gjort rent, muget ud og gøre forberedelser til middagsgæster … Vi er så sandelig heldig og bør tænke over alle de gode ting, vi har og som vi kan gøre hver dag.

    God weekend, knus …

    PS Var i svømmehallen i går. Det gjorde så godt. Jamen det elsker jeg jo! Det havde jeg glemt. Nu står der svømning på programmet 2 gange om ugen og så tror jeg, at det baner vandvejen for kommende løbetræning. Jeg er heldig!

  2. Jeg er ganske enig – og netop derfor er det også bare så vigtigt at vi passer på den velfærd som vi har i vores lille dejlige land. Det er jo netop en af vores helt store styrker at vi har råd til at passe på samfundets svage – selvom det desværre er gået drastisk ned ad bakke med det de senere år på faktisk alle områder.
    Naturen viser heldigvis heller ikke tænder på samme måde som den gør mange andre steder, så der er vi også priviligerede. Og så har vi uendelig meget skøn natur når man tænker på hvor lille et land vi bor i :-).
    Knus fra Gitte

  3. Taknemlighed er en af de største annakendelser man kan komme med og det der bringer mest lykke Kathrine, det er ikke lykke der gør os taknemlig men taknemlighed der gør os lykkelige.
    I kærlige tanker, god Lørdag.

  4. Katrine, netop samme tanker finder nok vej til mange i disse dage når vi ser billederne far Japan ryge hen over skærmen. Vi bliver mindet om vor egen lille andedam og at vi faktisk har det godt, sikkert og vel nemt på rigtig mange måder. Også når livet giver os nogen knubs.
    Så, lad os hylde taknemligheden og huske på den når vi falder lidt i brokke hullet.
    Knus Og god weekend.

  5. Du har ret. Der er så meget vi kan være taknemmelige for – det er bare så let at glemme ind imellem. Tak for påmindelsen 🙂

  6. Tjaaah… der er jo en del danske politikere, som ikke kan gå i fred, selv uden at være minister. Her tænker jeg på Pia K og Nasar, som i hvert fald i perioder har livvagter på døgnet rundt. Jeg ved ikke, om de begge har det dags dato.

    Jeg har dog nogle gange frydet mig over, at kunne møde byens borgmester på cykel, og folketingsmedlemmer i det lokale supermarked.

    Jeg savner dog meget kraftigt, nogle ordentlige svømmehaller. Mindst 180 cm. dyb og 50 meter lang med brede baner. Men jeg svømmer så også fire gange om ugen, og derfor er de mange sammenstød i svømmehallen nær i hukommelsen. Og jeg savner flere grustier, hvor vi kan cykle og løbe uden, at komme i konflikt med biler, og hvor vi kan skåne vores ben mod nedslag.

Skriv et svar

