Brød med fejltagelser

Ok, der var ikke mere brød i skuffen. Og så havde jeg jo set Liselottes flotte brød. Eller et foto af det og kigget på den interessante opskrift. Det interessante i min optik var bagningen i en glaseret potte. Jeg har nemlig en stegeso, Römertopf, cocotte; kært barn har mange navne. Og den samler støv. Inderst i et hjørneskab, hvor jeg sjældent kommer. Så det ville være yderst kærkomment, hvis den kunne finde nye anvendelsesmuligheder.

Så tænkt, så ihvertfald påbegyndt. Jeg havde mørkt speltmel og havde fået fingre i noget Søris hvedemel i Netto. Troede jeg. Efter at dejen havde stået og snurret i røremaskinen i lidt tid, undrede jeg mig over den grålige tone, som den havde. Dejen altså. Så var det, at jeg opdagede, at det var Søris RUGMEL. Nå men så får vi lidt vel groft brød også. Og på den igen. Med hvedemel og speltmel.

DSC00023

Selve opskriften fulgte jeg ikke helt så nøje; lidt gær, lidt honning, lidt salt, ca. 5-6 dl vand og så mel til en fugtig dej. Så hæve i godt 5 timer, og herfra fulgte jeg nøje med i Liselottes anvisninger:  Ud på et voldsomt melet bord, folde, efterhæve, roligt op i stegesoen, som var blevet ihældt lidt smør. Bagetid tjek, resultat tjek. Smiley

DSC00025

DSC00031

I skrivende stund er rug-udgaven i stegesoen, men looking pretty good. Smiley Og stegesoen – den har fået en ny anvendelse her på matriklen.

4 thoughts on “Brød med fejltagelser

  1. Damn, det ser godt ud!

    Jeg var ude at bytte Noma-bogen, jeg fik i julegave, til “Meyers Bageri” (der er væstentligt mere anvendelig) – og min verden bliver aldrig den samme igen! (I hvert fald ikke lige foreløbig). Gik i seng med den i går. For at læse, altså. Har allerede haft stor glæde af den i form af velsmagende brød. Nu kommer bare alle investeringerne: røremaskinen, sten-pladen, mel-kværnen osv. osv. Det er (også) dyrt at se brød-lyset!

    1. Dér kan du se… Meyers mad koster. I råvarer OG udstyr. Hvad sagde konen? hmmmmm….

  2. Og jeg som troede at jeg var færdig med at købe ind – nu må jeg se at få fat i ting til lidt bagning i weekenden!

    Jeg ønsker dig og dine et rigtigt godt Nytår og må alle jeres ønsker blive opfyldt!! Hvor er jeg glad for at jeg har lært dig at kende!
    Knus og Kærlige Hilsener Kirsten

  3. Man kan nok næsten ikke få nok udstyr. Hverken i køkkenet eller til løbet.
    Og i lige måde – jeg er så glad for at vi har mødtes og knyttet et nyt venskab.
    Knus og nytårskram

Skriv et svar

