Gode ord

Jeg har sådan nogle ord, som jeg godt kan lide. At sige eller betydningen af dem. Nogle er fantastiske at sige; som f.eks. guacamole og marscapone, andre er herligt højtidelige; som forunderligt og adstadigt. Så er der de svære; momentan, testoteron, som jeg aldrig får sagt med den rigtige rækkefølge i stavelserne.

Der er så også de ord, som jeg er SÅ træt af, at mange smider om sig i grams; skøn, smuk, mums. Og den slags. Jeg får bare tics og knopper, når en hunkønsperson hviner: Hej smukke, du ser skøøøøøn ud! Så får jeg nærmest tandpine. Nå men det her skulle jo ikke handle om de ord, jeg ikke kunne lide. Så tilbage til….

Og så er der min yndling på tysk: Basteln. Jeg ville ønske, at vi havde et tilsvarende udtryk på dansk. For oversættelsen gør det selv eller sysle/pille/rode med noget gør det ikke. For hør lige; ich habe gleich einen/eine/ein ….. gebastelt. Det lyder da super! Synes jeg. Ikke så meget med på-den-fede-måde “vi har lige været kreative og lige lavet…”. Næ nej. Vi har gebastelt. Så det ord vil jeg gerne have indført i Ordbogen over det danske sprog. Nu hvor vi tilføjer så mange angelsaksiske.

Men jeg kommer sgu nok til at sende Jørn Lund en mail med en forespørgsel. Det sker sikkert ikke af sig selv. Tænker jeg.

Så her på matriklen bastler vi. Har mor bestemt. Bla. sådan her. Når vi leger lidt med glimmerlim, plastmosaikker og et par glas.

DSC04924

DSC04923

DSC04922

One thought on “Gode ord

Skriv et svar

