Elsk at løbe

image

Så var det, at jeg var til foredrag i Politikens Hus i går aftes, hvor de to her underholdte. Ikke for fulde huse, men der var da godt fyldt op. I anledning af at den bog, som de har skrevet sammen (hvis det da er forbigået nogens opmærksomhed, som interesserer sig lidt for løb). Det var efter sigende første gang de skulle holde foredraget, og det afstedkommer jo som regel lidt nervøsitet. Men Tor Rønnow påtog sig med det samme skylden for hvad, der nu end måtte gå galt undervejs. Så var der åbnet for det første af mange grin.

image

Bente Klarlund stod for den første 1½ times gennemgang af løbets fysiologi. Og dét på en måde, så selv jeg kunne hænge på. Faktisk er det kendetegnet også for hendes bog Sandheden om sundhed – Få styr på dit KRAM. Bente Klarlund fremstiller et teoretisk felt på en god og let tilgængelig måde med lidt slet skjult ironi, og vi blev holdt til og holdt fast i gennemgangen af muskelfibre 1 og 2 og rekrutteringen af dem, kredsløbskondition, stofskiftekondition, løbeøkonomi og meget, meget andet. Hun er en fantastisk formidler og gør det rigtig godt. Så det var en fornøjelse.

image

Anden halvdel af arrangementet stod Tor Rønnow så for. Han fik så introduceret SMART metoden til at sætte mål for sig selv; privat som professionelt. Han talte om motivationsstrategierne hen imod og væk fra, og vi blev alle udsat for en lille øvelse med tidslinier og visualisering af mål på sådanne. Der var jo mindre tid til Tors afdeling, men han fik (synes jeg) afdramatiseret det med at løbe et maraton, samtidig med at han susede os igennem eksempler på de tusindvis af billeder, som han har taget undervejs  – løbende – til div. maratonløb rundt omkring i ind- og udland. Jeg tror, at han gerne ville have haft mere tid til at tale om maratonmindsettet og hvad der sker med os – fysisk og mentalt – under det lange løb. Det var der desværre ikke tid til, men det kan være, at vi kan læse os til det i deres fælles bog.

Super inspirerende aften, som nok skal sætte sig spor. Ihvertfald hos mig. Og når jeg nu får læst mig mere ind i bogen, er jeg ret sikker på, at den bliver en af dem, som man vender tilbage til. For den er ikke den klassiske løbebog med træningsplaner, skadesafdeling og ernæringsafsnit (så vidt jeg lige kan orientere mig om). Derimod er der svar på en masse spørgsmål, som man som løber stiller, og for alt er der inspiration. Til at sætte nogen mål og få dem indfriet. Bogen indeholder hjælp til selv at løse og besvare de spørgsmål, som melder sig. F.eks. det, som lige er aktuelt for mig i disse dage; Kan man træne, når man er forkølet? Så følger et par sider med teori om immunforsvaret, og hvad der sker, når vi får en infektion. På den måde sætter bogen os i stand til SELV at finde ud af, om det er en god idé at løbe en lille tur alligevel. Infektion eller ej. I stedet for at skulle spørge alle mulige andre, som helt sikkert har en mening, men som måske ikke altid har det mest teoretiske belæg.

image

Det er jo noget, jeg kan li’. Og i virkeligheden var dette eksempel kendetegnende for aftenen i går; man får inspiration til at gå i gang, får redskaber med, så sandsynligheden for at det lykkes er høj, og endelig klædes vi på teoretisk at kunne vejlede os selv et langt stykke hen af vejen.

Alle fotos er lånt med en venlig tanke fra 24t.dk, politiken.dk og plus.politiken.dk

10 thoughts on “Elsk at løbe

  1. Troede ikke at løb var så indviklet. Løber selv 3-4 gange om ugen. Dog max 30 km på en uge. Bliver skadet cirka hvert halve år, men det troede jeg egentlig bare hørte med 🙂

    1. Det er det heller ikke. Du ved – en fod foran den anden. Det er mere dimensionen, hvor meget man går op i alt det, som følger med…. Og skader; det kender vi alle til. Små eller større skader. Alt efter alder og ambitioner. Så det hører da med.
      ;-D

  2. Hvor det bare lyder som en god oplevelse, det ville jeg gerne have haft med!
    Du må meget gerne lufte meninger om bogen – det er måske en man skal ønske sig i julegave….?
    Knus Kirsten

    1. Hej 🙂
      Jeg skal nok skrive lidt om min mening om bogen. Når jeg er nået lidt længere i den. Men lige nu tænker jeg, at det nok er én, som man gerne vil have på bogreolen. Sådan til at tage frem en gang i mellem.
      Knus herfra

  3. Spændende foredrag uden tvivl! Godt med inspiration.
    Jeg behøver den ikke lige nu. Jeg elsker at løbe – og savner det! 🙂 Men genoptræningen går da fremad og jeg er blevet en ørn på vippebrættet. Findes der mon en bog, som hedder “Elsk dit vippebræt”? 😉

    God dag, du. Knus.

    1. Det er jo den bog, som du skal skrive! 🙂 Jeg håber for dig, at du snart er fit til løb igen. Men du klarer din pause flot. 😉 Har du link eller lign. til øvelserne på brættet? Jeg burde jo supplere.
      God onsdag og knus til dig

  4. At være med til at skrive bogen Elsk at Løbe sammen med Tor Rønnow har været noget af det mest lystfyldte jeg har gjort længe. Næsten alle mine dage starter med løb. Det har gjort mig nysgerrig på at forstå, hvad der sker, når jeg løber. Gennem Tor har jeg fået indblik i en fascinerende verden. Han har løbet 205 maraton på 6,5 år. Jeg tror lærebøgerne skal skrives om. Måske er det faktisk sundt at løbe maraton? Tak for omtalen. Og tak til et magisk publikum i går aftes.

    1. Det var så lidt. 🙂 Det var en god og meget inspirerende aften. Og når teori og forskningsresultater præsenteres på en så appetitlig og lettilgængelig måde med mange grin, så er det jo en fornøjelse.
      Mange hilsener
      Katrine

Skriv et svar

