Klart syn og store piger

I går havde jeg været inde og besøge en af mine mange kusiner i hendes lille firma sammen med storepigen, som skal i en uges erhvervspraktik hos kusinen. Den meget kreative kusine har startet sit eget – indtil videre – lille art direction og design firma. Storepigen er sådan ret visuelt intelligent, og forhåbentlig er det lige hende at få snuset til den verden. Mere om kusine Lauras firma i et andet indlæg.

Men på vej hjem i S-toget sad jeg – stille for en gangs skyld – ved siden af storepigen, som havde travlt i sin iPhone at få aftalt aftenen. Hun skulle først til lidt hurtig fødselsdag, og derfra skulle pigerne til ungdomsklubbernes amtsfest i Støberihallen i Hillerød.

Alt imens hun sad og aftalte med den ene og den anden, fik jeg pludselig et klart syn af mig selv og hende. Hvor vi var lige nu. Hun var lige pludselig næsten 16 år. Hun skulle sikkert lige om et par timer trippe af sted i høje sko i en alt for kort kjole, med håret sat og make-up’en spotless. Jeg fik tunnelsyn på os to lige der i S-togskupéen mellem Hellerup og Lyngby med alle de andre fredagstrætte passagerer. Og det gjorde mig både trist, ked af det, glad og bare så stolt. Over hende.

Hun havde næsten styr på det hele. Hun skulle kun have to genstande med. Til før-festen. Og i Støberihallen ville der kun blive serveret sodavand. Hun var begyndt at blive lidt stresset over, at hun ikke havde mere tid til at gøre sig i stand. Hun glædede sig til festen, for det var en stor fest. For alle ungdomsklubberne i “amtet” og ikke kun for Rudersdal.

Jeg sad der og betragtede min store datter, som var så kompetent og bevidst og klar til livet. Sad lige så stille ved siden af hende, mens hendes elskede iPhone næsten glødede. Hun fik også lige meldt sig til på S-more, så hun kan få afgangen på det næste tog lige ind på mobilen. Via det gratis trådløse internet, som hun altid benytter, når hun kører tog. Når hun nu skal til at tage til Kødbyen hver dag i en hel uge. Lige om lidt. Hun har styr på sit klippekort og på zonerne. I det hele taget er hun ret cool. Og jeg er begyndt at få de der bemærkninger om, at “mor jeg har styr på det….!!!…”. Og det har hun jo. Hun skejer ikke lige så meget ud, som jeg gjorde, hun er mere pligtopfyldende og har styr på lektier og skole og er en virkelig god veninde. Sød, kærlig, omsorgsfuld og anstændig.

Snart vil hun slippe endnu mere. Og det ER ok. Men bare uhyggeligt smertefuldt. I særlige øjeblikke, som der i S-togets linie E til Hillerød, hvor jeg sad og blev så klar over vores situation. Lige nu, lige her. Og videre ud i fremtiden. Hvor blev tiden af? Jeg ved det godt. Den er gået. Men det var jo liiige for lidt siden. Det her: scan0030

Efterskrift: Og hun blev hentet fra den bedste fest nogensinde. I bare ben!!!!!???!!! Som i uden nogen strømper eller bukser på. Og kun en meget, meget kort kjole (Sagde jeg det ikke nok?) Hun havde ikke nogen nylonstrømper. Huuuuhhhhh? Hva’???? Det er november, det har sneet hele dagen, det er omkring frysepunktet.

Er sgu’ ikke helt sikker på, at hun er til at lukke ud i livet og samfundet lige endnu.

3 thoughts on “Klart syn og store piger

  1. Åh ja de kære piger. Min er jo rejst til Hovedstaden i en alder af 17½år! Fordi hun ville.Har ambitioner om en fremtid inde på “Borgen” på de bonede gulve og øretævernes holdeplads. Svært den dag hun flyttede, moren her hylede og lige så min store pige. Det gør hun stadig når hun har været på weekend og tager hjem – til sig selv. Men de kan godt, og min har også mere styr på det hele end jeg i den alder, skejer ikke meget ud, er pligtopfyldende og alt det der. Og som du skriver det er okay at slippe dem, men meget svært:-)
    Knus og tak for dejligt indlæg…

  2. Vi finder altid en undskyldning for ikke at give helt slip på dem, det er derfor vi selv nogen gange bliver trætte af vores egne mødre – eller jeg gør i hvert fald 😉 Hvordan finder din datter ud af, at tage nylonstrømper på i november? Hvordan finder min søn ud af huske billetten når han skal til billet på gym? Når din datter bliver snottet, og min søn rammes af akut panik i toget, så lærer de. Lidt. Indtil næste gang..

Skriv et svar

