Maude-dag

Dagen startede egentlig fint med morgenløb med alle børn på 4. årgang på min arbejdsplads. Men så kom der ud på formiddagen dårlige nyheder fra den unge mand på matriklen, som havde været hos øjenlægen med sin far. Den unge mand, som nu går på gymnasiet, har i længere tid klaget over forringet syn på det ene øje.

Der var ikke så meget tvivl. Han har desværre fået grå stær. Som skal opereres, fordi det er det eneste, der er at gøre. Ny linse i øjet og den gamle ud. Den unge mand var sådan set egentlig rolig i telefonen. Det var mere moren, som blev meget berørt og begyndte at tude af bekymring, fordi han sad 15 km med sin far og ikke med sin mor, og det ikke helt var til at kapere eller forstå. Den her mor blev faktisk rigtig rigtig ked af det, sådan midt på arbejdet, hvor der ikke er noget privatliv. Overhovedet. Medmindre man låser sig inde på et toilet.

Så var det, at jeg synes, at vores familie er lidt på en motorvej, uden afkørsler, og vi skal faktisk slet ikke være på den. Det er den gale retning. Når der nu er fire måneders ventetid på sådan en operation. Så kan sønnikes øje nå at blive helt hvidt, og den oplevelse ville jeg egentlig gerne have, at han kunne blive skånet for. Udover at han jo ikke kan se noget med det øje. Allerede nu. Det er bare gået meget stærkt de sidste par dage.

Så er det jo heldigt, at den unge mands far har en sygeforsikring som en del af hans arbejde. For den sikrer, at man – han – kan få behandling hurtigt. Altså om små fire uger. I stedet for fire måneder. OG endda blive opereret af en overlæge, som ellers ikke tager sig af den slags almindelige operationer. Men som gør det i sin anden tid – altså uden for det lokale hospital – på dem, som har pengene eller forsikringen.

Men det er ikke nu jeg skal forarges. Jeg har været der før. Lige nu er jeg bare kisteglad for, at mit barn kommer til  og får ordnet et øje, som han i øvrigt er alt, alt for ung til at få problemer med. Og så var det, at mor tog tidligt fra arbejde, måtte hjem og lave Maude-tricket; ind under dynen, fat i en bog til at aflede tankerne, en lille lur, inden lillepigen og manden på matriklen kom hjem. Lidt ro til mor Maude.

Men jeg fik hevet mig selv op ved nakkehårene, fik løbeskoene på og kom af sted. 9 km blev det til, blev akut stedsvag efter at have rodet rundt på skovstierne i Kirkelte, som snor sig helt umotiveret og måtte spørge et par MTB-ere om hjælp/kort. Lyttede til Netværket og Sundhed fra P1, og det var muligvis grunden til at retningsfornemmelsen smuttede i en kurve.

Men hjem kom jeg. Og hunden. Nu har jeg kun ondt i achillessenen, og mit knæ er hævet. Men hva’ fa’en – det er jo ikke noget at pive over. I disse tider. Maude-tider.

6 thoughts on “Maude-dag

  1. Ja, hurra for sygeforsikring. Når vi selv har glæde af det. Kender det godt. Men fuck for et lortesystem. A og B-hold. I stedet for, at alle fik samme (gode) muligheder. Nåhm. Det vigtigste er vel, at din søn kan blive frisk i sine unge øjne igen. Gudsketakoglov for det. ♥

    1. Jamen det er jo super for A-holdet. Og den frie prisfastsættelse for en grå stær operation er i gang. Overlægen tager 11.000,- og den næste tager 7.500,-. Skønt!
      Lillepigen skal bare ikke blive alvorligt syg. Begge hendes forældre er off. ansat og bliver ikke tilbudt de lukrative ordninger…..

  2. Ej det er da også synd for din søn. Sikke noget. Kan godt forstå du blev slået ud, der har jo også været meget i jeres liv på det sidste.
    Jeg har selv haft en forsikring. Men har det som fru Z, det er egentlig ikke det jeg ønsker af det danske sundhedsvæsen. Men når først man selv eller nærmeste bliver syge er hurtig hjælp det vigtigste.
    Pas på knæ og achiller – kom du is på?
    Håber dagen i dag ser lysere ud. Held og lykke med det hele
    Knus Karina

    1. No ice. Troede at CEP-strømperne ville klare det. Men er også øm i dag. Arrrggghhh måske bliver det kun en 10-er jeg løber næste søndag….:-/
      Det lysner. Det nytter jo ikke, at det kun er mor, som er slået ud, når den berørte egentlig tager det fint.
      Knus

  3. Jeg kan sw godt forstå du blev nødt til at maude!

    Husk at chokolade er en vigtig ingrediens i sådanne situationer!

    God bedring med sønnike!

    1. Fandtes ikke i skabet. Men det gjorde marcipan OG nougat. Gik lige…..Så fik jeg indhentet de kalorier, som jeg havde løbet af mig. Godt så.

Skriv et svar

