Træningsovervejelser

Siden jeg løb Berlin halvmaraton i foråret, har jeg ikke været så målrettet. Jeg har ikke planlagt eller tænkt meget over, hvordan eller hvad jeg løb, når jeg gik ud af døren i løbetøjet. Det har medført en del slinger i valsen for min løbeplan for 2010.

Jeg har sprunget nogle planlagte løb over; Max. 100-løbet i Ørestaden kunne jeg simpelthen ikke få familien af sted til, fordi det var to dage efter den store fest for storepigen. Og hånden på hjertet – jeg var også smæk-træt. Så røg Powerade ½ maraton i Københavns gader, som jeg havde sat på løbeplanen til afløsning for Esrum Sø Rundt, som løbes på søndag, ganske enkelt fordi jeg ikker er i form til et halvmaraton om to uger.

Jeg er pudsigt nok hverken skuffet eller ked af det. Altså at nogle planlagte løb bliver skrottet. Jeg tager helt helt afslappet. Til forskel for sidste år, som var mit første år med en travl og stram løbeplan, som jeg fulgte til punkt og prikke. Jeg tror nok set i bagklogskabens klare lys, at det måske ikke så meget var de enkelte løb, som var målet, men netop det at holde planen var det store og overordnede mål.

Men jeg trænger til lidt målrettethed igen. Så jeg skal finde et træningsprogram til halvmaraton, som slutter om godt 10-12 uger. Og jeg har bestemt mig for, at nu må jeg æde den med intervallerne. Og tempoløb. Jeg har et super ur, som kan hjælpe og støtte, og det skal udnyttes.

Der er bare udbudt så mange træningsprogrammer. Pt. orker jeg ikke at sætte mig så meget ind i det hele, at jeg kan lave det selv. Så nogen anbefalinger? Jeg har endda overvejet at købe mig til et program, som lægges ind på gps-uret. Men man er vel lidt nærig?

Så weekenden skal bruges på at finde en løsning på det manglende træningsprogram. For den der med Skovmaren første søndag i november ligger og lurer på mig…. For Karina skal jo løbe, kommer Kirsten langvejs fra?, hvad med Megan, jeg har hørt Helles navn blive nævnt i den forbindelse… Og så er det lige i min baghave. Næsten. 🙂

Vi får se.

5 thoughts on “Træningsovervejelser

  1. JUBIII JUBII 🙂
    Jeg kan sagtens følge dig i at det er rart at have et mål at planlægge sin træning udfra. Det er en særlig tilfredsstillelse i at fuldføre sit mål. Og det er psykisk godt at følge et program, fordi ellers kommer man nemt til at træne for meget.
    Jeg ved ikke hvad jeg skal anbefale. Jeg følger Sam Murphys maratonprogram, og det synes jeg er virkelig godt. Men jeg ved ikke om hun har lavet til ½ maraton. Jeg er heller ikke vild med intervaller, men i onsdags løb jeg et pas på løbebånd og det passer mig rigtig fint at gøre det på den måde.
    Det der er godt ved mit program er at det findes på forskellige niveauer – det optimale – det realistiske – det minimale. Man kan springe i det, hvis man har en travl uge eller ferie.
    Håber du finder et der er lige dig, om det er på nettet eller i bogform.
    Tak også for din søde kommentar på min blog. Det er guld værd at vi kan støtte hinanden. Fantastisk.
    Rigtig god fredag og snart weekend
    Knus Karina

    1. Tænkte nok, at du ville blive glad. Er i tænkeboks mht Skovmaren, men vender snarest tilbage på den.
      Kan også mærke, at det er det rigtige at skulle løbe lidt mere struktureret. Så er der også noget at afvige fra. For det VED jeg bare, at jeg vil komme til.
      Og tak for dine kommentarer her hos mig. 🙂 Det gør mig altid glad at høre din mening.
      Knus – og god søndag aften
      Katrine

  2. Ja jeg overvejer jo alvorligt at komme så du kan godt lige se at finde formen frem!!

    Du har jo været på Fun-Beat, der synes jeg der er mange gode programmer – har du set det der hedder halv marathon på ca to timer? Det har jeg brugt hele foråret og været rigtig godt tilfreds med.

    Kommer du nogen sinde på Facebook? Der kan du blive lidt inspireret af os alle sammen……

    Og ikke fortvivle, du skal bare lidt i gang igen så finder du rytmen. Det er slemt når det hele kører i kage, men hvis jeg kom over min træningskrise, så kan du også. Bare tænk på hvor sjovt vi kan få til Skovmaren…….
    Knus Kirsten

    1. Hvis du kommer, er jeg NØDT til at løbe. Men der er selvfølgelig også 10’eren, men det er ikke det samme, hvis alle andre løber 21,1!
      Jeg har fundet lidt forskelligt, som ser overskueligt ud. Har set det, som du nævner, men kunne ikke lige overskue farvekoderne?
      Er ikke så tit på FB. Men smutter forbi senere…
      Ja, vi kunne få det rigtig sjovt til Skovmaren. Og du er velkommen til at overnatte. Og jeg bliver da nødt til at overveje noget spise-noget her bagefter. Det kunne jo være død-hyggeligt….
      Knus 🙂

  3. Jo jeg kommer helt sikkert også til Skovmaren. Om det bliver ti eller halvmarathon ved jeg ikke endnu. Men et af dem…. Det ligger jo – om ikke i min baghave, så lige ved min arbejdsplads.
    Træningsprogrammer er jeg ikke så god til. Jeg har tidligere, engang i et andet liv, trænet enormt struktureret, men dengang havde jeg træner til at diktere. Nu bliver det sådan lidt på slump 🙂
    Knus Helle

Skriv et svar

