Løb på Bornholm

Og nej, det var ikke en tur på Etape Bornholm. 🙂 Men i ugen inden etapen var jeg på camping på øen, for begge dele holder jeg af: At sove i telt og at være på Bornholm. Nu var det lige, at det var frygteligt varmt den uge, så løb skulle for mit vedkommende enten foregå meget tidlig morgen eller halvsen aften. Begge dele falder mig lige svært; jeg sover så godt om morgenen, og det er så hyggeligt om aftenen, og jeg kan ikke løbe efter aftensmaden.

Men én af de gange, hvor jeg kom af sted om aftenen inden maden, var en tur, som viste Bornholm fra sin rå og for os Djævleø’s beboere meget anderledes side. Vi “lå” på Nexø Familiecamping, som var en campingplads uden pool og alt det andet hejs, som i mit camping-univers bliver meget lidt camping. Jeg er nok sådan én, som kan lide det primitive ved campinglivet.

Billede0648På landevejen mod Svaneke lige uden for Nexø mødte jeg dette skilt, som viste til en kyststi. Det var mere tillokkende end bare at løbe ud af landevejen, så jeg vovede pelsen.

Billede0650

Hurtigt førte stien ud til kysten (deraf navnet….) og den snævredes hurtigt ind til et spor, hvor det var svært bare at få plads til at sætte den ene løbesko foran den anden. Billede0656 Det blev selvfølgeligt et langsomt og omstændigt løb. Jeg kunne knap nyde udsigten over havet eller ind over land, fordi stien var ujævn af klipper, som stak op. Det var til tider sågar hoppen og springen fremad.

Billede0657 Jeg nåede et udsigtspunkt og en slags mindesmærke, men valgte ikke at stoppe op. Løbet var uregelmæssigt nok i forvejen. Men det blev faktisk værre. Lidt efter mistede jeg stien, og jeg endte på dette her:

Billede0658 Og dette her: Billede0659 Her mødte jeg et ungt par, som havde fundet vej helt herud og var i færd med at smide tøjet og svømme helt ude efter klipperne . Jeg tænkte, at de nok hellere ville være i fred og have hyrdetime, så jeg kravlede videre og håbede på selv at finde den forsvundne sti. Men helt lost var jeg ikke. Altså jeg var langs kysten, og så stor er Bornholm jo ikke. Om ikke andet kunne jeg vende næsen modsat og løbe samme vej tilbage.

Kort efter mødte jeg en mand, som sad og malede akvarel. Han anviste mig vejen til landevejen mod Nexø, og så var jeg på rette vej.

Billede0661 Jeg tog en mindre vej, som var cykelvejen mod Nexø. Den gik parallel med landevejen, men var langt roligere og uden nogen anden trafik end et par modkørende cykler. Snart var jeg tilbage ved mit udgangspunkt. Total trail løb…Billede0663

5 thoughts on “Løb på Bornholm

1. Dejlig tur og flotte billeder. Det kan man da kalde forhindringsløb! Men også idyllisk med nøgenbadere og akvarel. Sikke en tur!

PS Jeg har aldrig været på Bornholm. Sig det ikke til nogen! 😉

Knus

2. Hej Katrine
    Lidt af turen kunne have mindelser om mine løbeture her i Nepal. Det var bare stejlere, lidt højere oppe og uden havudsigt. Jeg elsker også både det primitive lejrliv og at løbe nye, ukendte steder. Og Bornholm er en dejlig ø.
    kh Helle

3. Hej Katrine,

Sikke gode ferieminder. suk.
    Jeg er fuldstændig enig med dig vedr. campingpladser, de skal ikke være luksuriøse og tætpakkede. Man må gerne føle man er ude i naturen (bare toiletterne er iorden ik’?!)
    Knus Karina

4. Det er de sjoveste løb, dem der der er “helt ude i skoven”. Men det er lidt ubehageligt fordi man er bange for at skvatte eller vride om.

Sikke nogle gode billeder!
    Knus Kirsten

5. Hej igen søde Katrine,

Tak for din sidste kommentar. Jeg skal følges ad med en veninde til Skovmarathon. Hun skal løbe sin første halve maraton. Vi har reserveret værelse på Hillerød Vandrerhjem, som jeg regner med er i nærheden.
    Men tak for din store gæstfrihed, mht evt værelse. Det er jeg meget glad for du skrev. Jeg glæder mig til at hilse på dig i virkeligheden. Jeg har en hel klar fornemmelse af hvordan du er som menneske, så det bliver sjovt at se om det holder stik? Jeg tror det.
    Jeg håber også der kommer et løb i Jylland der kan friste dig og hvis det er tilfældet, er der også en gæsteseng du kan låne hos mig!