1. etape til Etape Bornholm

Den første etape på “touren” var en flad og langstrakt 10 km rute i Hasle og på skov-, asfalt- og cykelveje. Jeg var spændt, mest fordi jeg de sidste uger inden ikke havde fået løbet mere end godt en gang om ugen pga. varmen. Så jeg følte mig ikke velforberedt, og det gør mig altid nervøs for min egen præstation. Nervøs fordi jeg hader at skuffe mig selv, uanset om jeg ikke har gjort mit hjemmearbejde.

Og det havde jeg ikke til dette løb. Så jeg var nervøs for, om mit knæ ville kunne holde til hårde ruter og mange km fem dage i stræk. Igen i lyset af de manglende ture og km, som skulle have været min forberedelse. For jeg så frem til at overskride 10% reglen BIG time. Med risiko for forværring af den just overståede skade og for nye. Super! Ikke just fornuftigt. Faktisk virkelig, virkelig ufornuftigt. Men forhåbentlig ville heldet følge denne tossede løbeheks.

Så min taktik på førstedagen var stille og meget roligt. Det er bare altid et problem, at jeg så nemt bliver revet med. Som så mange andre gør. Heldigvis havde jeg selskab på en del af ruten, og det gjorde det lettere at holde et roligt tempo. De første fem km blev løbet på mellem 6:10 og 6:20 min/km, og det føltes godt. Efter væskedepotet føltes det hele fint, så jeg løb fra mit løbeselskab – efter aftale 🙂 – og løb de sidste fem km på mellem 6:00 og 5:30/km.

Det gav en sluttid på 1:01:38, som selvfølgelig er lidt skuffende for mig, fordi jeg kan godt lide at være under en time. Det er sådan et pænt rundt tal at være under. ;-D Men en tilfredsstillende sluttid taget mine manglende km, de manglende træningsture, varmen og blablabla taget i betragtning.

Det var en smuk rute, som vi løb. Først igennem skov, og dernæst forbi stranden og langs vandet, inden vi ramte beboelsesomårdet igen. Jeg synes egentlig, at løbet var veldisponeret og nåede udover det, som jeg har anført/jusset min max-puls til at være. Og DET sker uhyggelig sjældent. Som kun i en gang før.

Stemningen inden, under og efter løbet var forventningsfuld og glad. Vi skulle ikke kun i gang med et enkelt løb og så færdig; nej det var de næste fem dage, og jeg regnede med, at en hel del ikke vidste, hvad der ventede. Det var måske meget godt for mit vedkommende, en tudekiks som jeg er. Det var en super start, og jeg glædede mig til næste dag: Dueodde og 5,6 km på stranden og i klitterne.

TV2 Bornholm dækkede hele etapen forbilledligt, og udsendelsen om dagens etape kan ses her i mindre bidder.

DSC03849

One thought on “1. etape til Etape Bornholm

Skriv et svar

