Uden den rigtige mad og masser af drikke?

Den lidt trælse oplevelse af tung-tungere-tungest i benene på gårsdagens løbetur har medført lidt ufrivillig refleksion fra min side. Jeg må jo indrømme, at det kom lidt bag på mig, at løbet føltes så tungt, som det rent faktisk viste sig at gøre. For jeg har før holdt en ufrivillig/tilfældig pause på en uge el. lign., hvor det slet ikke har været så hårdt første gang i løbeskoene igen.

Så jeg tænkte lidt. Og kom til at tænke på, at jeg vi ikke har spist særlig sundt de sidste par uger. Jeg kan skynde mig at skylde skylden på varmen, for den er absolut en faktor, som har indflydelse på kokkeriet og svingen gryder og grill. Det er måske mere appetitten, som svinger, og som derfor resulterer, at der spises uregelmæssigt og et og andet let. image

Billedet er lånt hos http://vegetarkontakt.dk 

For normalt spiser vi rimelig sundt. En hel del frugt i smutties om morgenen og forskellig grønt til frokost og aften. Men når måltiderne ændrer karakter og tidspunkt, og vi faktisk ender med at spise lidt i hold, får jeg ikke hevet de anbefalede 600 gr. frugt og grønt indenbords. Så ender det med at være en rugbrødsmad og en mere.

Så når jeg tænker efter, har jeg ikke spist så godt de sidste par varme uger. Og dét var måske også det, som jeg kunne mærke i går. Faktisk håber jeg, at det var en medvirkende faktor, for så er det ikke helt så slemt. Så skal jeg bare lade rødvinen, chips’ne og alt det andet usunde og syndige være de næste 14 dage.

Ha! That’ll be the day. Nok mig i en nøddeskal: Livsnyder med et par løbesko på, som aldrig siger nej til lidt hygge og socialt samvær over en grill og en flaske god italiensk rødvin. 😀

Men whatever – i aften, hvor vi skal grille igennem med de to store, inden de skal til deres far, og den lille og de rigtig voksne drager til Bornholm, skal der grønt og andet salat til proteinerne.

4 thoughts on “Uden den rigtige mad og masser af drikke?

  1. Selvfølgelig har det stor betydning, hvad man spiser! Men det er jo for pokker sommerferie og så skal der nydes lidt ekstra 😉 Hvis du spørger mig!
    Jeg er bestemt også livsnyder i et par løbesko. Jeg vil have plads til de gode ting i mit liv og fanatisk bliver jeg aldrig. Men jeg spiser forholdsvist sundt, fedtfattigt og kan lide gode råvarer, gerne økologiske. Går heller ikke af vejen for et godt glas rødvin eller to! 😉

    Men nu står den på Norge. Jeg har afleveret hunde, pakket, mangler bare lidt og føler mig helt uforberedt på, at det er koldt (køligt) når jeg lander oppe i Tromsø i morgen. Jeg har jo boet i klipklapper de sidste mange uger. Skal jeg virkelig have strømper på .. i morgen? 🙂

    Svaret … tja! Men ha’ en fin uge. Knus fra mig 🙂

    1. Jeg synes, at jeg kan høre, at de “syndige” ting også huserer hos dig. 🙂 Og i virkeligheden handler det kun om, at man – jeg – skal gøre mig fri fra forventningsræset. Og acceptere, at jeg løber, jeg lever, jeg spiser og drikker. Og alt det er vidunderligt og gør et godt liv.
      Knus og en rigtig god rejse for dig til Nordnorge
      🙂

  2. Ja det er utroligt som maden influerer på ens løbepræstationer.
    Man kan ret hurtigt mærke om der er gået for meget skåååål i den og for lidt søvn oveni – så kan man være sikker på at få blyben lige med det samme. Som du forstår er dette et tilbagevendende fænomen hos mig…..

    Jeg synes til gengæld at det hænger sammen i en slags cirkel: Når jeg løber har jeg lyst (behov?) for sund og nærende mad, når jeg spiser sundt har jeg lyst og kræfter til at løbe. Når de to ting fungerer har jeg overhovedet slet ikke lyst til at chipse den – kan ligefrem gå rundt og savne at have lyst til at spise junk….

    I dag har jeg været sulten som en ulv, har nemlig besluttet at jeg ikke løber under 10 km…. Har nu overholdt det i næsten to uger. Pga hygge med den bedre halvdel måtte jeg så ud både lørdag og søndag for at hold orden i regnskabet – 10 og 11 km to dage i træk. Det var lidt sejt. Og har derefter ikke lavet andet end at være sulten og spise hele dagen – dog sundt.
    Hvorfor de distancer?? Jooohhh jeg synes at 30 km om ugen lyder rimeligt, skal jo se at få nogle km i benene efterhånden. Det er et dejligt rundt tal og øøøøhhhh, jaaaahh…..

    Ønsker jer en hyggelig aften,
    Knus Kirsten

  3. Efter nærmere tanker tror jeg, at det også fungerer sådan for mig. Men ferietid tager al normal ud af smølfen, og så får de dårlige vaner frit løb.
    Synes det lyder som en god strategi for ugen: 30 km. Kender godt tal-afhængigheden. Den luner og holder til. Nem at kontrollere. Meget nemmere at holde styr på end tempoløb, intervaller og lign. uvæsener. 😀
    Ønsker dig mange dejlige stunder med manden din endnu. Løb eller ej.
    Knus og tak 🙂

Skriv et svar

