Op og ned – eller frem og tilbage

I går føltes mit knæ næsten normalt, jeg tænkte ikke på det (godt tegn!) og jeg var klar til træning hos Tommy i Allerød Fysioterapi. Det gik fint, jeg fik nye øvelser – skide godt så bliver jeg nemlig nødt til at komme igen, for jeg kan ikke, kan ikke, kan ikke huske serier. Jeg fik placeret et par fejl i knæ- og fodstilling, som er årsagen til at det gør ondt af og til og oftest, når jeg bliver træt i benene.

Jeg cyklede hjem og regnede ikke med, at de 15 km ville gøre andet end godt. Men her i dag er jeg “tilbage” i den mærkelige fornemmelse under knæskallen, som om nogen har proppet en oppustet vatrondel derind. Jeg ville jo enormt gerne ud og løbe en lille tur her til aften, når manden indfinder sig på matriklen, men er virkelig i syv sind, om det nu også er klogt.

Jeg har nemlig aftalt med Løbelilly (OG Tommy) at få løbet en lidt længere tur (for mig og for perioden i øjeblikket) på lørdag på en 12-15 km. For at få knæet afprøvet i god tid inden Broløbet d. 12. juni. Så jeg ved ikke, om turen i dag skulle være sådan en lille Vorspeise-opvarmning til lørdag formiddag eller bare fordi jeg ikke har løbet siden mandag. Tiden slører min dømmekraft kan jeg mærke.

Jeg var nærmest høj i går, fordi knæet ikke gjorde væsen af sig. Men så blev jeg hevet tilbage i dag. Det er hårdt med frem og tilbage, og det hiver mit humør op og ned hvad angår udsigterne til de løb, som jeg har planlagt at deltage i og har glædet mig til. Sammen med uvisheden om det er godt eller skidt at cykle til og/eller fra arbejde, som sagerne står eller om jeg skal “gemme” de fysiske udfoldelser til løberiet, gør det mig lettere ubeslutsom og i vildrede.

rapsmark ved Auderødvej

10 thoughts on “Op og ned – eller frem og tilbage

  1. Hej Søde Katrine
    Det er da godt nok træls med det knæ! Jeg kan sørme godt forstå, at du bliver i tvivl om, hvad du kan og bør. Og selvfølgelig påvirker det humøret. Øv øv, føler med dig. Ved, hvor vigtigt løb er for dig (kender det fra mig selv).
    Jeg glæder mig jo stadig til, at vi på et tidspunkt skal mødes med hundene og løbe en tur sammen i skoven. Men det kan bare komme hen ad vejen, i løbet af sommeren eller sensommeren.
    Jeg krydser fingre for dit knæ og håber, at du finder ud af, hvordan du bedst gør det. Cykling burde jo ikke være belastende for knæet, men måske er det i dit tilfælde?

    Knus fra Megan

  2. Ja puuuha det er så frustrerende og èns humør bliver så påvirket – i dårlig retning. Det er også en ækel fornemmelse aldrig rigtigt at vide om der sker noget, det giver sådan lidt russisk roulette følelser over en løbetur.

    Du må nok indstille dig på at det er usikkert om du kan løbe det broløb og at du måske ikke ved det før lige op over. Hvis nu du er forsigtig så kan det jo godt være at du kan give en skalle på selve dagen og så tage møget bagefter – hvis det altså er ok med Tommy.

    Jeg tror nok at aqua – jogging skulle være godt for knæskader, det kan du da prøve. Jeg prøvede det en enkelt gang – men det var ikke godt for min ryg (jeg troede jo at problemet var mit knæ). Det eneste gode var at bassinet var fyldt med gamle damer i flodhestestørrelse og med lilla hår – det fik mig til at føle mig ung, sylfideagtig og meget sporty.

    Har selv været ude nu tre gange allerede i denne uge (ambition om fire løb om ugen – og så kan jeg jo lige så godt vænne kroppen til det nu) – uden nogen former for gener! Meget heldigt, men jeg løber heller ikke så langt. Men gud hvor er jeg langsom og jeg stønner som et lokomotiv, sig mig hvad er der sket med konditionen???? Har du det også sådan??? Jeg vil ud på længere tur på lørdag, sådan ca 11,5 km, spændende om jeg kan løbe hele vejen – må tænke på May-Britt for så bliver det pinligt ikke at gennemføre…..

    Knus fra Kirsten

    1. Du siger det samme som Tommy: At jeg måske nok ikke ved, om jeg kan løbe før på dagen. 🙂 Men jeg bliver nok nødt til at vide det mindst et par dage før. Så jeg kan indstille mig mentalt på det ene eller det andet.
      Aqua-jogging lyder som toppen! 😀 Jeg kan jo undersøge, om der er noget nogenlunde i min nærhed.
      Når jeg ikke har så mange ugentlige ture, synes jeg faktisk, at jeg oplever et overskud og en lethed over løbeturen. Lidt som om jeg har haft hvile og så er der et andet overskud opbygget. Men jeg får jo også cyklet en del ved siden af, om forhåbentlig holder formkurven lidt oppe. Måske er det forklaringen?
      Knus og god weekend til dig 🙂

  3. Kære Katrine,

    Jeg føler virkelig med dig, og forstår din frustration og følelsesmæssige rutcheture.

    Jeg gik så vidt at jeg købte mig en tid på et privathospital, hvor lægen efter sigende var en af Danmarks bedste mht knæ. Pengene var egentlig godt givet ud, jeg følte jeg fik en grundig og udførlig undersøgelse og en masse gode råd med hjem.

    Men, jeg fik også at vide at jeg måtte cykle og at det kun var godt for knæet. Så jeg cyklede, og fik ondt af det, og blev frustreret. Og vidste hverken frem eller tilbage.
    Hvis blot jeg vidste hvad der var i vejen, og hvad jeg måtte og ikke måtte, følte jeg at jeg kunne håndterer det.

    Måske vil det hjælpe dig at cykle med ulidelig lave gear, og være helt sikker på din cykel er indstillet rigtigt?

    Lyt til dig selv og din krop. Bliv bedre til at blive hjemme, hvis du har ondt. Lav øvelser i stedet. Giv din krop tid til at komme sig.
    Jeg ved hvor svært det er, – jeg har gjort alt det forkerte og har syntes det har været en meget svær proces. Så jeg skriver ikke dette for at lyde klog og besserwisser-træls.

    Du skal nok komme dig, det ved jeg. Tro på dig selv, ligesom du gjorde i Berlin, da du løb dit halve maraton. Brug din løbestædighed til at blive rask igen.

    Måske er det også hårdt for dine knæ at lave de øvelser, så du bagefter skal give dem en lille pause, så de restituerer og bliver stærke igen. Så hvem ved, det kan være det bliver en rigtig god tur sammen med løbelilly.

    Knus Karina

    1. Jeg tror, at du har ramt spot on. På det med at jeg var træt i knæene efter træning med Tommy. For fredag efter cykeltur på arbejde (men i bil hjem) var jeg – eller knæet – fit igen. Jeg tror, at torsdag som hviledag efter træningen var godt givet ud. Lidt pres på med cyklen om fredagen og så løbetur i dag. Langsom opbygning, som du også har oplevet, og SÅ meget mærken efter.
      Håber du har kunnet mærke al den gode energi jeg har sendt i din retning i dag! 🙂
      Knus og god nat i teltet med forhåbentlig varme fødder.

  4. Hej Katrine
    Har Tommy nogen mening om din fornemmelse i knæet? Måske er den uden betydning, når det ikke gør direkte ondt? Men måske er halvmarathon for meget lige nu? Du kan nemt sælge dit startnummer. Men det er brandærgerligt, når man har set frem til det. Og det giver nogle mentale rutcheture.
    Jeg løb igennem din skov i går og forgårs, og pludselig kom to kvinder løbende. Troede et splitsekund, at det var dig, men det var det ikke, jo.
    Vi ses en dag i skoven, gør vi.
    KH Helle

    1. Nej først vidste han ikke helt, om det var en lille revne i menisken (DÉT vil vi ikke ha’) eller dårlig “gang” inden i knæskallen. Men efter træning i onsdag kunne han se, at når jeg bliver træt i foden, falder den indad, og knæet følger efter. Det giver jo et vrid i knæet indad, og det giver hele miseren. Det giver mening for mig, for jeg kan jo se det ske. Så jeg øver mig nu hele tiden på at holde foden oppe, holde svangen oppe, så knæet ikke falder ind. Svært! Men jeg træner selv og med T. hver onsdag, så mon ikke jeg får has på det? Jeg håber.
      Kh og god lørdag aften 🙂

  5. Hej Katrine
    Håber det blev en god formiddagsløbetur i dag – og ingen vrøvl med knæet!
    Jeg har nu overstået dagens praktiske sysler og sidder her – indendørs – med kaffe. Håber at kunne sidde udenfor senere, men det blæser godt og vinden er ikke varm! Jeg løb eftermiddagstur i går, en af de kortere men med god fart og Ipod. Uden hund. Jeg følte mig tung, men slog alligevel min egen fartrekord på ruten. Det var jeg forundret over 😉 Godt med små god overraskelser!
    Håber du får en fin dag!
    Knus fra Megan alias Lene alias hundepensionsmutter med 4 labradors :0)

    1. Det er SÅ underligt med, hvornår man lige forbedrer sig. Det kommer langt fra altid, når man – vi – regner med det. Måske følte du dig tung, fordi du løb hurtigere end du plejer?
      Jeg håber også, at vi kan mødes en eftermiddag med løbesko og hunde. Og det passer fint, hvis vi skyder til sommer (=sommerferieperioden) for lige nu er der noget i alle juni-weekender. Jeg ved jo, hvor jeg kan finde dig! 😀
      Knus og en dejlig lørdag aften til dig og alle hunderne…

Skriv et svar

