Copenhagen Maraton 2010 – fra en tilskuers plads

Jeg fik lokket både Løbemusen og Løbeniecen med ind for at heppe på de mange løbere, som skulle ud på de 42 og noget km rundt i de københavnske gader i dag. Ikke  fordi vi kendte nogen tæt på, som skulle løbe, men der er jo altid et par i mængden, som man genkender. Vi endte med at tage cyklerne med toget, så vi havde mulighed for at heppe flere steder.

For heppe og huje – det skal man. Og det er der mange, som glemmer eller bare ikke gør. Det kan vi godt lære af, hvor gode man er til i udlandske byer. For der er de store løb en fest. Så i dag ville vi gøre vores til, at det københavnske marathon blev en fest, som bar løberne fremad.

Billede0425Vi fik hele starten med – fra de første, som løber så stærkt, så man tror det er løgn, til den sidste løber med feje-cyklen. Så var det på på cyklerne og ned til krydset ved Nørregade og Nørre Voldgade. Dér kunne vi nemlig se løberne først efter godt 12½ km og senere efter godt 38 km. Og der blev heppet og hujet. Vi så flere, som vi kendte, bla. Helle, som så godt ud efter 12½ km. Det er bare sjovere, når man hepper, hujer og klapper og får øjenkontakt, end hvis man bare så med armene over kors og kigger. Man bliver en del af festen og er forhåbentlig med til at bære igennem og give kræfter og god energi. Det bedste er naturligvis, når man får en kommentar tilbage.

Billede0430Det var en dejlig oplevelse at se de virkelig mange løbere kæmpe sig igennem. Der var en god stemning, og til sidst på opløbsstrækningen kort før 42 km blev der klappet, så hænderne var fuldstændig røde og ømme. Men det var jo intet sammenlignet med benene på de løbere, som næsten var hjemme i mål. Nogle var total overskudsagtige, andre havde næsten ikke mere at løbe på. Men alle har min uforbeholdne beundring over at have klaret en så lang distance.

Og som Løbeniecen bemærkede, da vi gik til cyklerne for at forlade Islands Brygge: “Mor, det her skal prøves en gang”. Og når hun skal, så står denne her moster klar med banner og hvad dertil ellers hører.

9 thoughts on “Copenhagen Maraton 2010 – fra en tilskuers plads

  1. For pokker, hvor ville jeg gerne have været med i dag, det har bestemt ikke været nemt, at komme igennem dagen.

    Godt, at I var ude og hjælpe løberne på vej. Desværre har jeg igen som ville med, og jeg kunne ærlig talt ikke bære, at køre i bil fire timer alene for, at heppe på andre. Så stærk er min psyke ikke for tiden. Så jeg har blot været hjemme.

    1. Hej Hammy
      Håber at du kommer ovenpå igen snart. Det er en meget hård tid at være skadet og ikke kunne forfølge sine mål. Det var lidt af en fest i København for alle løbere og tilskuere. Næste år løber du sikkert med. 🙂
      Mange hilsener
      Katrine

  2. Jeg synes det er ret flot gjort at tage ind og heppe på noget man ikke selv kan deltage i. Men jeg synes nu heller ikke at du har snakket om at du ville løbe marathon (nej og selvfølgelig ikke med dit åndssvage knæ i øjeblikket) – men hvad med en gang i fremtiden? Jeg drømte om marathon her i August, men hvis jeg blev skadet af at træne til en halv så må jeg nok hellere vente til næste år. Men så kommer jeg s.. f…… også !”%&/(#¤”#¤&#%/

    Tilslutter mig Hammy, jeg var heller ikke “stor” nok til at tage ind og se det løb hvor jeg selv skulle have debuteret. Og det var en hård dag med mange tanker og et par tårer……

    Heroppe er der midnatsløb i September, jeg ser at det findes også på Fredriksberg. Er der nogen af jer der overvejer det? Jeg håber meget at kunne prøve det, det er et stort løb men ikke så lang en distance. Sådan bare for at prøve stemning osv før et halvt marathon i slut September.

    Har ikke glemt mit løfte Katrine, er bare lidt ophængt lige for tiden. Børnene får sommerferie d. 3. Juni og vi rejser samme dag til Israel i 14 dage. Så der er jo lidt vasketøj osv der trænger sig på……

    Puuuuhaa, så skal jeg prøve at løbe i 200 graders fugtig varme, nej glæder mig ikke.

    Knus Kirsten

    1. Hej Kirsten
      Godt at høre fra dig igen. 🙂 Men du har jo travlt, som du selv skriver. Men man vænner sig jo til at høre lidt fra dig….næsten dagligt. 😉
      Og nej, jeg har egentlig ikke snakket om deltagelse i et maraton. Men jeg tror nu nok, at det altid har ligget i baghovedet, at det ville være det fornemmeste mål, da jeg begyndte at bevæge mig udover de 5 km, de 10 km og måske ½ maraton, hvis jeg er klar til at løbe Esrum sø til august. Men idéen er da begyndt at rumstere siden Berlin, fordi det gik så godt til den halve distance. Nu får vi se….:-)
      Jeg skal ikke løbe Midnatsløbet (som starter kl. 22) i år, fordi det er et par dage inden Esrum sø. Men ellers fint løb igennem Zoo.
      Håber at jeg hører fra dig undervejs på din ferie. 😀
      Knus Katrine

  3. Hej Katrine
    Skønt at I tog ind og heppede ved Cph Marathon. Det har jeg også gjort flere gange og synes, at det er en fantastisk oplevelse. Stemningen er helt speciel. Jeg tror aldrig, jeg kommer til at løbe så langt, men jeg elsker at se dem som gør det.

    I går var jeg dog ikke i staden. Vi har været i sommerhus og jeg fik mig en god løbetur i Jægerspris Skov. Uh, elsker det skovløb. Mere af det!!!!

    Ha’ en fin mandag!

    Knus fra Megan

    1. Lyder dejligt med et par dage i sommerhus. Man får bare slappet mere af, når man flytter lidt væk fra de vante omgivelser. Vasketøjet og alt det andet praktiske ligger ikke og kalder. 🙂
      Dejligt at du fik løbet i skoven. Der er meget smukt lige nu.
      Håber du nyder det sidste af pinsen.
      Knus Katrine

  4. Ser vi næsten har stået på ‘fusserne’ af hinanden og heppet på alle de seje folk der løb så flot et marathonløb. Jeg er så imponeret over dem der gennemførte og ikke mindst dem der forsøgte.

    Det var en fantastisk søndag og det kunne vist godt gå hen og udvikle sig til noget af et tilløbsstykke, hvilket det var, men gerne mange flere folk til at heppe.

    1. Jaaaa flere heppere! Så er der mere fest! 😀 For det er så imponerende at gennemføre den fysiske udfordring – og sikkert endnu mere for os, som ikke har prøvet kræfter med distancen.

      Jeg har lige været forbi dig. Du tager jo nogle fantastiske billeder! Flere af dem. 🙂

Skriv et svar

