Brøderupløbet

Dagens løb var blevet forlagt til sydsjælland, i Brøderup, hvor min søn går på efterskole i år. Løbet arrangeres af efterskolen og den lokale løbeklub, Mogenstrup LMK. Man kunne løbe 12 km eller halvmarathon. Jeg valgte 12 km-ruten, og det viste sig at være en rigtig klog beslutning.

Jeg skulle løbe alene, for sønnen skulle selvfølgelig løbe med sine kammerater og løber en del hurtigere end jeg. Jeg så også frem til at skulle løbe et løb alene, da jeg de sidste mange, mange løb altid har løbet sammen med min løbemakker. Det er jo vældig hyggeligt, men også lidt anstrengende at skulle følges ad især i de store løb, hvor der er mange mennesker. Så jeg så frem til at skulle passe mig selv og løbe mit eget løb.

Billede0229Indskrivning, start og mål var på efterskolen, så det var nemt for mig. Jeg skulle betale 50,- kr for at starte på 12 km-ruten, og der var manuel tidstagning, så ingen chip. Total dogme-løb for mig, som er vant til de store løb med mange løbere, men enormt hyggeligt og afslappet, så det er absolut ikke sidste gang jeg søger de “små” løb.

Starten gik, og alle løb bare derud ad i en stor flok. Der var sørme ikke så meget fikumdik, der var ingen skubben og masen, der var vist ingen, som skulle nå noget. De, som skulle, var vist smuttet som de første. 🙂 Efter de første km på asfalt og i stærk sidevind drejede vi ind i skoven og fulgte en skovsti en 3 km. Ruten er ret kuperet, også her i skoven. Videre ud af skoven, ud på de mindre landeveje igen, vi løb over motorvejen, østover og senere sydpå mod Bækkeskov Gods og forbi.

Billede0239

Jeg var begyndt at synes, at det faktisk var ret hårdt. Jeg kunne ikke lade være med at sammenligne med mit løb i Berlin, og der var stor forskel på, hvordan jeg havde det omkring 9 km. I dag blæste det en del, og det betyder meget, gik det op for mig. Jeg havde også løbet hurtigere. Jeg gav lidt los – det var jo “kun” 12 km – og jeg ville prøve at løbe lidt hurtigere end de sædvanlige 6 min/km. Det gik også fint, men jeg var brugt ved 10 km.

Billede0248

Så gik ruten vestover, og en modbydelig modvind ramte os. Det var simpelthen ligesom at stå stille lige pludselig. Det var tydeligt, at tempoet gik ned, med næsten 1 min/km, fordi vi ændrede retning og fik vinden lige i smasken. Jeg sendte en tanke til Tinna, som på en løbetur for noget tid siden, havde en lignende oplevelse med at løbe ind i en mur. Og vi taler ikke om den, som efter sigende kommer mellem 26 og 35 km på et marathon. 🙂 For den slog hårdt den mur – den vind.

Jeg måtte simpelthen ned og gå flere gange. Min puls var helt oppe, og jeg havde det virkelig hårdt. Jeg prøvede at få den gode fornemmelse fra Berlin frem, hvor jeg synes, at jeg var flyvende det meste af tiden, også til sidst, men det hjalp bjælde. 😦 Så min tid fik et alvorligt slag på de sidste to km, og jeg endte med en uofficiel sluttid på 1.13.21 på de 12 km. Min officielle var højere (1.14.39), så jeg regner selvfølgelig med min egen fra startlinie til mållinie. 😉 Mit knæ holdt og gav ingen lyde fra sig.

Billede0251 Jeg havde dog kræfter til at løbe hurtigt i målområdet, og det skal til, fordi det føles så godt, når man runder kurven med fuld sving i benene. Men kors hvor jeg var flad. Og træt. Jeg havde ikke energi til at begynde at strække ud, selvom at det nok havde været en rigtig god idé, især i dag. Men nikke nej, styrede lige hen til energidrikken, som viste sig at være Supertopform-sodavand og frugten. Efter godt 10 min. gik vi så til kagebordet, hvor det var rigtig svært at finde ud af, hvad man skulle satse på. Meget overdådigt. Og et par kopper kaffe efter løb er ingen dårlig idé. De smagte vidunderligt.

Der var diplomudskrivning med det samme, vi kom ind, og jeg vandt endda en lodtrækningspræmie; et par løbesokker fra Seger. Vi hang lidt ud og så de første og mange af de næste ½ marathonløbere komme ind, godt forblæste, da deres rute havde bragt den helt ned til fjorden, så deres modvindstur havde været rigtig lang. Det var et rigtigt valg, at jeg i dag løb den korte rute. Så gik turen nordpå igen, og jeg var meget træt. Sikke en forskel!

Resultaterne fra løbet kan ses her.

<iframe width=’465′ height=’548′ frameborder=’0′ src=’http://connect.garmin.com:80/activity/embed/30419604′></iframe>

P.S. Ovenstående link skulle have været et oversigtskort fra Garmin Connect. Jeg kan bare simpelthen ikke finde ud af, hvorfor det ikke vises korrekt? Nogen forslag? Karina kan finde ud af det…. Måske har hun et godt råd? Andre?

2 thoughts on “Brøderupløbet

  1. Hej Katrine,

    Igen krydser du mine veje – min mor bor i Præstø……

    Du skal ikke være skuffet over din indsats, vinden har været modbydelig i de sidste dage, den er kommet helt her op til Finland og er ikke morsom. Flot at du gennemførte og heldigvis at det ikke var et eller andet stort og vigtigt løb. Det er dejlig egn og du fik noget godt ud af at være sammen med sønnen og en smuk tur.

    Jeg må vist indse at min debut den 8. Maj ikke kommer til at ske……

    Har haft knæ/muskel problemer – vist den store ydre lårmuskel7ryg – i et par uger. Lavede crosstræning i løbet af denne uge og var så ude at prøve i dag hvordan løbning gik. Og det gik ikke godt!!!! Og nu har jeg endda ondt også når jeg ikke løber og lidt på trapper osv osv osv. Noget rigtig lo.. for at sige det som det er.
    Må prøve at komme til læge i morgen og se om der er noget der kan reddes.

    Har det virkelig mærkeligt og kan slet ikke forstå at min drøm sådan skal ryge i afløbet….

    Triste knus,
    Kirsten

    1. Hvor er det synd for dig! Øv at få en skade så tæt på. Har du været hos en læge i dag? Det er bare sådan en stor skuffelse, når man – som du – har arbejdet/trænet ihærdig og med stor målrettethed at blive slået tilbage. 😦
      Jeg kan godt forstå, at du føler dig lidt tom lige nu. Jeg tror, at det er et resultat af, at du i lang tid har haft dig det konkrete mål for øje og lige nu forsvinder det. Du aner ikke, hvad skaden er for noget, kun at det gør ondt. Og ondt er ikke godt.
      Den eneste trøst jeg kan give til dig er, at der kommer et halvmarathon til, når du er klar. Og selvfølgelig bliver du klar. 🙂
      Men det første skridt på vejen til lidt ro i sjælen er nok at få fundet ud af, hvad det er, som gør ondt.

      Glæder mig til at høre nyt fra dig. Ellers send mig en mail, hvis det er. Jeg er meget spændt på nyt fra dig. 🙂

      Opmuntrende knus herfra 🙂

Skriv et svar

