Nedtælling til I-ved-hvad 6 ;-) – eller rigtig dårlig timing og dejavu

På trods af en begyndende underlig fornemmelse i halsen og let løbende næse måtte jeg ud på en lillebitte kort og sidste løbetur, inden afrejsen til Berlin fredag morgen. Det er da pløk-åndssvagt, når jeg nu kunne mærke, at der måske var noget under opsejling med ufrivillig hilsen fra lillepigen. Hun har iøvrigt stadig høj feber og er hel-slatten. Men jeg ville simpelthen ikke gentage sidste år model: I de sidste uger op til BT’s ½ marathon sidste april havde jeg været meget forkølet. Det satte sig på bihulerne, og jeg endte på pencillin den sidste uge op til løbet, som var mit første ½ marathon. Det betød, at jeg ikke kom ud at løbe de sidste ti dage inden løbet. Det var virkelig dårlig taktik.

Da dagen oprandt, synes jeg selv, at jeg har helt frisk. Jeg havde taget de sidste piller om morgenen og følte mig totalt fit. Og opstemt og spændt og forventningsfuld, for nu var dagen kommet, som vi havde trænet meget målrettet til de sidste fire måneder. Jeg var ikke i tvivl om, at jeg – vi – havde gjort og løbet alt det vi kunne og skulle, så vi var så forberedte til løbet, som vi kunne være.

På vej til BT ½ marathonn apr. 2009Kort fortalt så gik jeg næsten død efter 2 km. Mine ben var tunge som bly, mit åndedræt fandt ikke rytmen, og det hele var bare frustrerende. Jeg kunne ikke mærke noget overskud, og der var ikke andet at tænke på end at sætte det ene ben foran det andet. Det kunne i den grad mærkes, at det var mange, for mange dage siden, at jeg havde været ude at løbe. Omgivelserne heppede, vejret var herligt, høj sol og årets varmeste dag, men jeg kunne ikke helt værdsætte det. Jeg kæmpede med mine ben og mit indre stemme.

Men jeg havde den bedste hjælp ved min side. Hun holdt øje med mig, kom med opmuntringer, når det skulle til og stak mig en gel, når det skulle til. Samtidig var det virkelig varmt lige den dag, så det hjalp ikke ligefrem. Først ved omkring 15 km kunne jeg mærke det, som kunne tolkes som lidt overskud. Benene begyndte at huske, hvad pokker det var, jeg havde trænet dem op til, og vi fik lidt mere tempo på. Jeg gennemførte, og jeg gjorde det selv. Jeg viste mig selv, at jeg havde den mentale styrke til at blive ved. Det var for fedt, og jeg løb over målstregen med armene i vejret. For det var ikke bare mit længste løb nogensinde, men samtidig den største mentale sejr for mig. Jeg gav ikke op.

Tilbage til dagens sene løb: Det gik forrygende, til trods for den mærkelige hals, og der var ikke noget med, at det hele først kom i gang efter 3 km. Det var lige som om, at de sidste par dages bekymringer havde fjernet fokus på formen, luften og benene, og derfor gik det bare derudaf. Jeg fik lige bonnet 5 km her til sidst, og så kom yndlingstights’ne i vaskemaskinen sammen med cep-strømperne. I morgen er nemlig pakkedag.

4 thoughts on “Nedtælling til I-ved-hvad 6 ;-) – eller rigtig dårlig timing og dejavu

  1. Faldt lige over din blog på en surfe-tur i blogland. Rigtig god tur til Berlin – jeg tager også selv afsted i morgen tidlig.

    Hilsen fra Diana

  2. Hej Diana

    Jamen så vil jeg ønske dig gode ben og masser af kraft til dig. 🙂 Det bliver spændende. Mit første motionsløb i udlandet. 🙂

    Mange hilsener
    Katrine

  3. Kære Katrine,

    Åh forhåbentlig er du frisk når du skal løbe.

    Det var ellers en sej omgang du var igennem på din første halve maraton. Det har givet dig “rygrad”.

    Jeg krydser alle hænder og fødder for at du snart er frisk igen.

    Knus Karina

  4. Hej Karina
    Jeg satser SÅ meget på at være helt frisk på søndag. Der er jo tre dage til. 🙂
    Din krydsen det hele hjælper sikkert.
    Knus
    Katrine

Skriv et svar

