Bekendelse fra dagens løbetur

Min hjerne fungerer på forunderlig måde. Nogen gange.. Sådan efter ca. 11 km på dagens tur sprang en tanke ind i hovedet på mig. Grunden til at jeg ofte af og til viger tilbage, når jeg skal af sted på en længere tur, er, at jeg er bange for min egen svaghed.

knækket kost

Intet mindre. Jeg er bange for at blive konfronteret med min egen mentale og fysiske svaghed på turen, når eller hvis det bliver hårdt eller for hårdt. Det ledte mine tanker videre, for hvorfor er det et problem? Og på det spørgsmål kom der ikke noget svar flyvende. Men jeg tænker, at det må være noget med min reaktion på, når det er hårdt. Kan jeg holde mig selv ud? Både undervejs og bagefter, hvis jeg fejler? Og handler det så i sidste ende ikke om min angst for ikke at præstere og påkalde mig et tsktsktsk fra andre sider?

Jeg ved ikke helt. Jeg kan mærke, at efter jeg er kommet hjem, har været i bad og fået lidt mad, har jeg ikke fat i tanken, som den var ude på Auderødvej og Karlebovej. Den var meget klar, men der er blevet tåget uklart nu. Men jeg håber, at den dukker op igen. På en anden tur på et andet tidspunkt. Hold k… hvor bliver man klog og klartsynet af at løbe langt!

Turen gik ellers fra kort inde i Allerød, ud igen, op af Kongevejen, igennem Kirkelte, over Isterødvejen og hjem. Godt 12,5 km i kold blæst. Min mave var endnu en gang underafkølet, men kom sig efter et varmt bad og en lunken kop te med sukker. Jeg havde modvind det meste af turen, sådan føltes det ihvertfald, men det føltes godt at løbe hjem fra arbejde, selvom jeg kørte med i bilen de første 4 km. Ellers ville turen blive for lang i dag, og det ville være blevet mørkt, inden jeg nåede helt hjem.

Tiden føles på forunderlig vis ikke længere end, når jeg cykler hjem. Selvom det jo tager en del længere at løbe. Men det er nok, fordi tankerne flyver, og jeg egentlig for en gangs skyld er befriet for urets tyranni. Bare for en times tid eller så…

4 thoughts on “Bekendelse fra dagens løbetur

  1. Hej Katrine
    Det er en sjov fornemmelse, den med at skulle arbejde for at holde fast i de klare tanker, som løbeturen kan give. Jeg har tit brugt det meget bevidst, når jeg har gang i noget længere skriv eller laver foredrag. Jeg løber en lang tur og tænker kloge tanker om det, jeg er i gang med. Når jeg kommer hjem suser jeg ind til tastaturet – inden badet, og uden at tale med nogen først. Og så rykker mit arbejde. Når jeg bruger det på den måde flere dage i træk, bliver jeg bedre og bedre til at fastholde tankerne fra løbeturen.
    kh Helle

  2. Kære Katrine,

    Ej, hvor kender jeg til det du skriver!

    Igår løb jeg min yndlings 12’er. Jeg troede, jeg ville være flyvende, fordi jeg havde fået massage om formiddagen.
    Men det var bare så hårdt, især i starten. Jeg tænkte, om det mon skyldes de ekstra kilo på sidebenene eller hvad? Jeg var træt af det. Øv, hvor surt.

    Jeg havde også haft lidt præstationsangst inden turen, pga sidste uges nedtur mht knæene. Tænkte at jeg skulle være blevet hjemme osv.

    Pludselig kom jeg i tanke om at jeg dagen før havde løbet en halv time på løbebånd, med intervaller indlagt, og at det sikkert var derfor jeg følte træthed. Jeg blev helt glad igen, og siden gik turen bedre. Jeg tænkte mere positivt.

    Jeg tror, de fleste løbere har mærket denne angst, som på sin vis er latterlig, for hvad er det værste der kan ske? At man går hjem det sidste stykke? Men jeg har den altså også. Jeg tror, også det er med til at motiverer mig. At jeg overskrider disse grænser og trodser min angst.

    Var til et foredrag om kropssprog mm. Vi havde en øvelse. Vi skulle stå med fødderne godt på gulvet, kropsbredde afstand mellem fødderne. Armene strak ligeud fra kroppen. Vi skulle dreje overkroppen alt det vi kunne til venstre og lægge mærke til hvor langt vi kunne komme. Bagefter lukkede vi øjnene og forestillede os hvor meget længere vi kunne dreje. Så det for det indre blik. Prøvede igen, og alle kunne dreje længere rundt. Det er tankevækkende hvor stor en kraft tankerne har….

    Tak for dit fine indlæg om strømper. Jeg har vist det til en kollega som lider meget med hendes achiller.

    Jeg har store investeringsproblemer i denne måned… skal jeg købe løbesko/løbestilsanalyse, strømper eller løberygsæk i denne måned?? Jeg har ikke råd til det hele… (store problemer 😉

    Rigtig god fredag – knus Karina

  3. Jeg kender en der skriver at løb = hovedet lytter til kroppen og at ultraløb = kroppen lytter til hovedet.

    Forstå det på denne måde at når du løber et kortere løb som feks interval, så mærker du med kroppen hvor hårdt du kan løbe osv. Men på de lange løb så løber du med hovedet: hvis du er overbevist om at du kan – ja så kan du også.

    Hvis du inden dit løb viger tilbage og ikke er overbevist om din formåen, så bliver det svært at gennemføre.

    Jeg bruger en del tid på at læse om de psykiske aspekter ved løb, om motivations faktorer, self-talk osv. for det har hjulpet mig meget igennem de stadier hvor distancerne øges og jeg har skullet igennem barrierer så som bakker eller andre ubehageligheder. Jeg skal snart løbe mit føste halve marathon og til sommer marathon og en af de metoder jeg har brugt er at netop gøre de ting jeg er dårlig til/bange for – der er feks. et bestemt sted jeg løber hvor mit hoved altid prøver at få mig til at gå og sige at her er meget besværligt og nu er jeg nok træt. Men når jeg mærker efter i min krop -så har jeg intet problem med at løbe, men mit hoved er simpelthen ikke indstillet på at være med. Så jeg har med vilje løbet den dødssyge strækning igen og igen mens jeg gentager en mantra: “Jeg kan og jeg vil, op med hovedet”.

    Det er sket at jeg ligger under for præstationspres når jeg er på “hjulet” indendørs, de andre er yngre, løber meget hurtigere, lettere…. og har så rigtig skullet vise at jeg også kan. Resultat: Efter 10 min hænger tungen ud af halsen og mit løb for den dag er ødelagt fordi jeg skulle spille Karl Smart! Det har jeg lært at lade være med.

    Planlæg dine lange løb og glæd dig til dem, varier din rute, det er DIT program, DIT mål og DIT løb og så kan andre tænke hvad de vil. De ved jo ikke hvad der ligger bag din dagspræstation og du skal ikke aflægge rapport til andre end dig selv.

    Og først og fremmest skal du nyde dit løb!

    For resten er jeg født og opvokset i Rungsted, og har altid gået familieture på de steder du nævner, så det er dejlig nostalgisk at sidde her i Helsinki og læse om dem……

    Knus,
    Kirsten

  4. Kære alle tre

    Mange tak for jeres kloge tanker, viise overvejelser og refleksioner. For jeg lærer i dialogen. I dialogen med andre, som overvejer, gør sig tanker og er interesseret i de samme emner, som jeg. Og det er lidt svært altid at finde nogen i spisepausen, som gider tale om disse ting. 🙂
    Så tusind tak fordi I gider tale med….

    Og jeg kan jo læse, at det her med samspillet mellem hoved (psyke) og krop er noget, som optager og “puzzles” os. Jeg synes, at det er et interessant aspekt, at du præsterer bedre, Helle, på den måde, at du bruger løbeturen som refleksionsrum. OG kan fastholde tankerne.

    Karina, du har ret. Hvad er det værste, som kan ske? Lidt gang ind i mellem? Ja, der er værre ting i livet…
    Tankevækkende med jeres eksperiment og hovedet/viljen, som dikterer kroppen. Dét vil jeg helt sikkert tænke over næste gang, det gør ondt.
    Øv med at skulle vælge mellem tre så fede ting. Svært…Hvad vil du først få brug for?

    Kirsten, jeg er så glad for, at du har fundet vej her til min blog, så vi kan “tale” sammen. Du bidrager virkelig til min op- og afklaring på psykens krumspring i løb.
    Du skal bare blive ved med at læse og dele ud. 🙂
    Mit mantra næste gang skal blive: mit program, mit mål, mit løb. 🙂 For jeg tror på, at jeg kan overtale mit hoved til at opføre sig. 😀
    Det glæder mig, at du nyder at være med på sidelinjen i dit gamle “turf”. 🙂

    Kh knus
    Katrine

Skriv et svar

