Heksen i hamsterhjulet

Jeg overgav mig – til vejret og kulden – bed i det sure æble og tog i Fitness World for at løbe dagens tur på bånd. Jeg fryser i disse dage, så når jeg kommer udenfor, er det helt forfærdeligt. Jeg ved ikke, hvad der skete mandag, da jeg fik nok af sneen, kulden og frosten, men har frøsset siden.

Jeg havde ikke lagt planer for træningsturen. Tænkte bare, at jeg skulle gå – løbe – with the flow og så se, hvad der skete, og hvad det blev til. Dét blev så til 8 km, som jeg til min store overraskelse fik løbet som en slags interval. Jeg fik vekslet mellem forskellige tempi varierende mellem jeg-skal-ha-vejret, 6 min/km, 5.30 min/km og 5 min/km. Jeg prøvede at bygge op; startede med en km ca. på 6, øgede tempo efter ½ km til 5:30 og så igen til 5 efter endnu ½ km. Så ned og få vejret i hurtig gang over 200 m og forfra igen. Det gik fint. Det gik faktisk rigtig godt, grænsende til at jeg har armene lidt oppe.

Jeg KAN altså godt løbe interval, ihvertfald i hamsterhjulet. Men jeg skulle også koncentrere mig rigtig meget om tempo, skridtlængde og alt sådan noget. Hvis jeg skal gøre det ude i naturen, tror jeg, at jeg glemmer det. Ganske enkelt flyver tankerne af sted efter noget andet, og jeg forpasser det efterfølgende skift. Så  indtil videre kan det være, at jeg bare skal gentage successen, som den blev i dag.

Men det var også tungt, fordi jeg kunne mærke den manglende søvn fra de sidste mange nætter, selvom sidste nat var bedre. Jeg vågnede kun op 4-5 gange, men vågnede til gengæld badet i sved. Kold sved. Jeg ved s.. ikke, hvad der er gang i….. Men manglende søvn og løb er den rigtig dårlig cocktail, for mig ihvertfald. Det ødelægger bare ikke oplevelsen af, at intervalløb lykkedes for mig i dag. På min egen måde, med mit eget meget hurtigt lavet program.

Bare det batter på formregnskabet…

hamsterhjul_thsm

6 thoughts on “Heksen i hamsterhjulet

  1. God morgen Katrine
    Det lyder som en rigtig god træningsseance og et godt alternativ til at løbe derude. Lyder bare, som om du har noget skidt i kroppen!? Men måske er det “bare” søvnmangel. Heldigvis er det snart weekend, så håber jeg, at du får sovet ud og slappet af.
    Her har det sneet, føget og nu er der islag. Jeg arbejder hjemme har jeg besluttet. Ikke planlagt, men jeg orker ikke at kæmpe mig afsted!
    Mon det er Icebug vejr i eftermiddag? :0)
    God dag til dig.
    Kh Megan

  2. Hej Katrine,

    Her endnu en lille kommentar fra en hængt kat. Har haft en rigtig lang dag, hvor jeg har forsøgt at lære alt det jeg kan, fra en kollega der har sidste dag i morgen. Øv kommer til at savne hende. Nu er kl. snart 17 og jeg orker næsten ikke træne, men det er jo ikke min krop der er træt. Så måske jeg får det bedre af at få mig rørt.
    Håber snart du får ro og kan få sovet. Det er jo noget af det vigtigste. Min strategi for at komme igennem den sidste del af vinteren er at gå tidligt i seng – simpelthen gå i hi 😉
    Synes det var flot du kom afsted på løbebåndet.
    Jeg har nu også haft lidt den samme oplevelse som dig – altså at det kan noget mht fart og interval. Det gælder jo om at få øje på fordelene. Man får også trænet sin mentale udholdenhed, for indrømmet – det er kedeligt

    Hav det nu godt
    Knus karina

  3. Hej med jer to 🙂

    Jeg sov (næsten) som et lille barn i nat, og – manner – kunne det mærkes på min energi på arbejdet. Om det var træningen, et par glas rødvin til en sen aftensmad eller noget helt tredje, som jeg ikke regner for en faktor i det her show, som gjorde udslaget, ved jeg ikke. Sådan er det, når man sætter ind med flere muligheder på en gang. Så er det rigtig svært at finde ud den udslagsgivende…

    Megan, det må være dejligt – trods alt – at kunne tage hjemmearbejdsdage. Det med at der er helt ro til at få begravet og fordybet sig i opgaven uden utidig indblanding. Samtidig kan man spise, drikke eller trække frisk luft, når det passer MIG og ikke forretningen, uret, kontoret, chefen, kollegerne osv. Fik du rørt dine Icebugs?

    Karina, ned i træningscenteret, det ved jeg jo, at du skal, men ellers det bedste efter en lang, travl og larmende arbejdsdag er, synes jeg, at have tøjet med og tage direkte (eller direkte ud at løbe på vejen hjem – smide bilen et egnet sted – ud og afsted i en skov – og så bare derudaf, hvor det end bærer hen. Og gerne fuld skrald på musikken. Det hele (på iPoden) blandes og jeg “spoler” hurtigt videre, hvis det er en no-go. Hamrer derudaf på beatet, og efter lidt tid kobler hjernen jo totalt fra. Og så er jeg klar til at køre ind på matriklen og være noget for resten af familien.

    Jeg ønsker jer begge en dejlig aften 😀

    Knus og tanker
    Katrine

  4. Hej Katrine,

    Jeg kan godt lide udtrykket hamsterhjul – jeg bruger det også en del i øjeblikket når det er -17 udenfor og al for megen nyfalden sne. Du kan tro at jeg har lært at løbe intervaller på båndet og også bakkeløb, begge dele er noget jeg har mærket forbedrer mit løb udenfor – så klø på!

    Jeg er lidt trist fordi jeg har fået ondt i uskelen i venstre læg. Det begyndte pludselig da jeg løb bakkeløb i tirsdags (nok lidt hårdt….), var nede i gåtempo for at drikke og da jeg så begyndte at løbe igen kom smerten. Det er kun når jeg løber, ikke når jeg går. Det er sådan en smerte dybt inde i musklen, det er bedre idag men alligevel. Har aldrig haft skade før.

    Så jeg springer over i dag, må se om det bliver bedre i morgen, ellers springer jeg løbepasset helt over og venter til weekendens lange løb. Har ellers haft en sur dag på job og ville gerne have haft det ud af systemet med en god løbetur….. Føler lidt nydelse over det forbudte i at droppe løb og samtidig ærgrer mig gul og grøn over at springe over, det plejer jeg aldrig at gøre.
    Håber du får sovet godt i nat!
    Sweet Dreams,
    Kirsten

  5. Godmorgen Katrine,

    Det var et pudsigt samfald, mht afsked med kollegaerne!
    Og det er sandt, det bliver aldrig helt det samme, når man ikke deler hverdag og arbejdsplads. Ofte kommer gamle kollegaer forbi på biblioteket, men vi har travlt med vores og samtalerne bliver lidt overfladiske.

    Man kommer til at holde af sine kollegaer, de har jo fyldt og været der i mange dage af ens liv.

    Det er en trøst at vide, du har haft den samme oplevelse i dag.

    Hvor mon løbeturen går hen for dig i dag eller i morgen? Håber du får en god tur, på gode stier og asfalt. Jeg har lyst til at løbe langt, selvom jeg godt ved det er ufornuftigt. Synes kiloerne begynder at sætte sig lidt for godt fast her sidst på vinteren. HM. Nå sådan er livet, og vi må flyde med, som Megan ofte skriver om.

    Rigtig god weekend 🙂

    Knus Karina

  6. @ Kirsten: Det lyder da træls og øv med skaden i din læg. Mon ikke det er en overbelastningsskade og ikke noget alvorligt? Jeg ville prøve at smøre Ibutop (eller det, som svarer til Ipren på tube) på stedet, tage et par Ipren oveni og få manden til at give dig lidt let massage med en massageolie på læggen – gerne i sofaen foran fjernsynet – så får man tit længere massage, og der er noget at kigge på samtidig.
    Man har jo fundet ud af, at skader heler bedre og hurtigere, hvis man træner lidt samtidig. Så du må nok sætte din træningsmængde lidt ned, indtil du er smertefri.
    Lyt til benet. Det skal nok sige fra, hvis du belaster for meget…..
    Og hvordan går det så nu, lørdag?

    @ Karina: En af dagens overspringshandlinger blev løbeturen. ??????????? Ved ikke helt, hvad der sker. Men den bliver i morgen i stedet for.
    Hvordan har knæet (knæene) det? Er du klar til en weekend-tur?

    Knus til jer begge og fortsat god lørdag aften….

    Katrine 🙂

Skriv et svar

