Weekendens ikke-lange tur :-)

På grund af vejret og som det arter sig eller ikke arter sig, valgte Løbelilly og jeg at løbe hver for sig denne weekend. Denne uge er en uge med færre kilometer end ellers, altså en restitutionsuge, så weekendens lange tur skulle ikke være så lang. Så LøbeLilly valgte løbebåndet, da hun er helt pas på sneføret udenfor, imens jeg tænkte, at det var en chance for at få udforsket området rundt på de små landeveje. Jeg valgte at tage turen rundt om Grønholt, Lønholt og hjem gennem Hesselrød. En tur på godt 13,5 km.

Løb Karlebo 20-02-2010 Der var godt nok meget sne overalt, men heldigvis ikke på vejen. Der var fri asfalt hele vejen, og det var – igen – befriende, at der var “frit” løb. Jeg løb også i en fin tid, lige over 6 min./km, og det er super for mig på de lange ture. Jeg havde de to hunde med – ikke på slæb, for de er jo nærmest hjælpemotorer de første 4-5 km – og det gik faktisk fint med to på snor i vejkanten. Vejbanerne herude omkring er ikke de bredeste, og med sne i begge sider af vejen, er der ikke så meget plads.

Den planlagte tur var også et forsøg. Et forsøg, som forhåbentlig ville vise, at det er helt i orden og trygt at løbe rundt på de små veje herude. For der bliver kørt stærkt. Af nogle. Og der er masser af små sving, hvor man som bilist ikke kan se, om der kommer én gående i vejkanten før et par meter før. Eftersom man som gågænger kan høre bilen, er det nu mere bilisten, som får et chok, men fornemmelsen af fare er vel lige stor for begge. Jeg har tit stået med bankende hjerte, efter at der er kommet en stor bil ræsende rundt i en kurve. Det er bare p… ubehageligt.

Min oplevelse på turen var, at alle de bilister, som jeg mødte (med undtagelse af én) tog meget hensyn, kørte over i modsatte vejbane eller satte faren meget ned, hvis det første ikke var muligt. Dét gør mig altid virkelig og enormt glad. At der er nogle medtrafikanter, som tager hensyn til mig, hvad enten det er på cykel, i gågang eller i løb. Så jeg er en af de der tosser, som hilser på alle dem, som tager hensyn til mig og hundene. Jeg hæver lige højre hånd og markerer, at jeg værdsætter deres hensyn. Mange hilser tilbage, endda med et smil, og så løber jeg smilende videre. Er det ikke skønt, som vi kan glæde hinanden, sende et smil videre, anerkende hinandens ret til at være her og tage hensyn til de svagere trafikanter? Jeg glædes ihvertfald over det HVER gang det sker. Og kan blive enormt hidsig og tosset over det totalt fraværende hensyn til andre.

Dagens – eller tidspunktets – temperatur var lige over frysepunktet, så der var lige pludselig vådt på vejen. Hundene var helt plørede til langt op af benene og på maverne efter 10 min. ligesom mine tights var pladrede helt op på lårerne. Men pyt! Jeg havde været lige ved at tage lidt mindre tøj på til dagens tur, men heldigvis blev det pludselig for meget at skulle tage stilling til. Så jeg var hoppet i det sædvanlige vinter outfit; vinter laminate tights, som jeg stadig er virkelig glad for, de kan faktisk holde mine lår på en nogenlunde udholdelig temperatur, langærmet dri-fit, tynd sportsfleece fra North Face, som nok er både det mest kiksede og bedste udsalgskøb, jeg har foretaget; den er smældende rød, skåret lige op og ned, skåret lidt op i siderne og så meget 90’er. MEN den er samtidig perfekt til alt vintervejr, inden under en skijakke, en løbejakke eller lign. Den er tilmed uopslidelig. Jeg har haft den i det, som må være 12 år, og den viser ikke svaghedstegn. Jeg løber jo heller ikke uden mine kompressionsstrømper fra CEP mere, og de var på og varmer også hele underbenet. Endelig bare det sædvanlige andet; sko, FR305, pandebånd.

Det var koldt alligevel pga vinden, og den ramte mig mest, da jeg forlod Lønholt og løb ud på Fredensborg kongevej, som var et nødvendigt, men træls stræk på 1,8 km. Bilerne kører stærkt, og der er godt nok et spor til cyklister i vejkanten, men det er ikke den bedste stækning. Men pyt! Hurtigt kunne jeg dreje ned af Hesselrødvej, og så var der roligt igen. Jeg mødte faktisk ikke en eneste bil på hele strækningen af Hesselrødvej, og indtil jeg løb ind i Karlebo landsby.

Jeg gik det, som føltes som sukkerkold, efter godt 10 km. Jeg havde ikke spist særlig meget til morgenmad, som lå en del timer tidligere. Min væskebalance var i orden, og eftersom det var en af mine længste ture alene nogensinde tænkte jeg, at det måske lige så godt kunne være mental træthed. Det skal nok være en af mine nye udfordringer; at løbe laaaangt alene. Dvs. jeg har jo som regel altid hunden med. 🙂 Ellers var turen en god oplevelse, både af distance og udholdenhed. Jeg glæder mig til at løbe turen, når vejret er blevet bedre, og markerne har fået en anden farve end hvid.

2 thoughts on “Weekendens ikke-lange tur :-)

  1. Kære Katrine,
    Tak for endnu en fin beskrivelse.
    Kender godt det med at gå sukkerkold, eller hvad det er der sker. Tror nemlig også at psyken påvirker en del. Af og til kan jeg blive lidt svimmel og få koldsved, hvis jeg samtidig bliver bange for at gå helt koldt, bliver det værre….

    Hvad mærke er dine vintertight? Jeg har købt Fusions vintertights. De er gode, men det varmeste er stadig Helly Hansen og overtræksbukser (bare ikke så behageligt som tights)

    Jeg kan næsten læse din blog perfekt nu, da jeg har downloaded Opera og sat turbo på 😉

    Tak for kommentaren på min blog. Det er rigtig dejligt med kajak, men jeg forstår godt, der er andet i dit liv som skal “passes”. Det man virkelig drømmer om, skal nok blive til noget før eller siden – når tiden er til det.

    Rigtig god dag
    Kh Karina

  2. Hej igen 🙂

    Mine vintertights er fra Nike. Winter laminate tights hedder de. Men pasformen er dårlig til mig – sådan lidt rokoko…;-) Men jeg kan holde varmen.

    Dejligt at jeg kommer rent igennem også hjemme hos dig nu. Når du skal til at eksperimentere igen, prøv lige at hente Apples Safari og kør mig igennem den. Er lidt nysgerrig…

    Fortsætter med at drømme kajak. Der skal nok ikke så meget til at lokke mig….vi får se.

    Kh Katrine

Skriv et svar

