Løb i sne, på asfalt og i sand.

Vi er rykket lidt længere nord- og vestpå i et par dage, nærmere bestemt Tengslemark Lyng, som ligger i nærheden af Odden. Det er i farfar og farmors sommerhus – i deres fravær, at vi har slået lejr for at få nogle afkoblingsdage, inden hverdagen starter igen. Sommerhuset ligger i et dejligt område, ved en af de dejligste badestrande og med smuk natur omkring.

Lige nu er her øde. Der er ikke mange andre beboere, og her er også lidt uvejsomt. Sneen falder, ikke så blidt, for det blæser. Himlen har været forskellige grå nuancer, siden vi kom i går, og det ser ud til at fortsætte.

P1030962Planlægningen af løbeture har ikke fungeret for mig de sidste dage. Faktisk har jeg ikke været ude siden søndag, men det er typisk i ferietid; så skal der tages mere hensyn til alle i familien, og tingene skal spille sammen. Mærkeligt nok, for der er jo mindre tid til sådant i hverdagen.

Det er ingen hemmelighed, at jeg er sted-svag, så det at begive sig ud i ukendt countryside, er en overvindelse for mig. Her har vi ingen kort over omegnen, men vi har en internetforbindelse. 🙂 Så jeg fik kigget på et kort over området og – troede jeg – memoreret ruten på de små landeveje. Hahahaha! Det gik hurtigt galt for mig, men rundt på en 10 km tur kom jeg da. Det var den samme tur, som jeg løb her i sommers. Jeg kunne bare ikke genkende noget særligt undervejs.

Åvænget, Tengslemark Lyng

Vi – Tim og jeg – startede på sne, men jeg havde Yaktrax’ne på, og de gør altså god nytte og lykke. Hver en krone værd er de. Der er naturligvis ikke ryddet i et sommerhusområde, så underlaget var godt sammenkørt sne.

StenstrupvejHurtigt kom asfalten til syne, da vi havde krydset hovedvejen til Odden. Det er herligt at løbe på asfalt igen. Jeg kommer mere op i fart (min fart altså), og tankerne flyver hurtigere af sted, når de ikke skal koncentrere sig om ikke at glide på underlaget. Yaktrax’ne tog jeg af skoene og puttede i den store lomme bag på jakken. Heldigvis var der plads nok til dem, og de lå ikke og bumpede rundt på ryggen.

Stenstrup forsamlingshusStenstrup ForsamlingshusDer  er meget at kigge på, når man løber i ukendte omgivelser. Jeg løb forbi Stenstrup Forsamlingshus, det er meget svensker-rødt og har en sjælden set beklædning af ydervæggene. Jeg tænkte, at det må have taget rigtig lang tid at smække alle de træplader på underlaget. Og yderst praktisk med samme belægning på taget som på væggene. Men spændende så det ud.

Stenstrupvej Videre ud af Stenstrupvej…Her ramte modvinden mig, og det begyndte at sne let. Men jeg havde ren asfalt under skoene, og det var bare dejligt. Senere skulle det vise sig, at jeg fik ret ondt i maven, formodentlig fordi den var blevet for kold netop på det stykke.

P1030926Videre af Gudmindrupvej. Jeg mødte en lille bunke Shetlændere, som stod sammen meget forventningsfulde. Forklaringen stod ud af en bil, som netop var passeret, iklædt et stort net gulerødder.

Shetlændere venter på godbidderGudmindrup StrandvejOver Kirkeåsvejen igen og vi var tilbage i sommerhusland. Yaktrax’ne kom på igen, for nu var det slut med asfaltløb.

Dagligvarebutik StrandgårdenDer var ikke meget liv og business i Strandgården, som er områdets dagligvarebutik. Det ser altid lidt trist ud med vinterlukkede butikker, men en nødvendighed, hvis de skal overleve.  

Gudmindrup strand

Gudmindrup Strand Så ramte vi stranden. Og vinden. Himlen så truende ud, og det skulle også vise sig, at sneen kom ned 10 min. efter jeg nåede hjem. Jeg fandt nogenlunde den stribe, som vel nok er det høje sted på stranden, når der ikke lige ligger is et godt stykke ud i vandet. Sandet var hårdt og iblandet sne og frost. Det klarede Yaktrax’ne fint, selvom det var anstrengende at løbe i. SøndervangSommerhuset fra Østervang Det sidste stykke vej prøvede jeg den funktion i FR305, hvor man har fundet sin udgangsposition inden afgang, og så bruger funktionen “find” og så følger kortet på skærmen. En rigtig god funktion til en sted-tumpe som mig… Det fungerede fint, og jeg fandt hjem. 😉 Kendte jo godt vejen, men til løb i ukendt område skal den nok vise sig nyttig. Den tager selvfølgelig ikke højde for veje, stier og lign., men i den rigtige retning skal man nok komme. 

7 thoughts on “Løb i sne, på asfalt og i sand.

  1. Det var da lidt af en tur, du kom ud på, dér i sommerhusområdet og omegn. Det er nu altid sjovt at løbe nye steder og jeg er heldigvis selv ret god til at finde vej, men alt er jo hvidt og dækket i sne i øjeblikket, så det kan være sværere.
    Smuk tur i hvertfald. Her har vi bare fået meget sne igen. Og mine Icebugs er stadig hos tolderne. Det er simpelthen så træls … på godt jysk!
    Fortsat god ferie. Jeg har også fri i morgen. Glæder mig :0)
    Knus Megan

  2. God aften Megan! 🙂 Ja, det var lidt af en tur. Men jeg synes nu, at det er træls (!!!! :-)) at jeg nærmest løber forkert vej efter bare 500 m! Nå men måske bliver det bedre….
    Hvor træls (der var den igen! :-)) med dine Icebugs. Det ender s… med at sneen når at smelte, inden de når frem…
    Rigtig god feriedag i morgen. Brug den godt! 😉
    Knus Katrine

  3. Træls er et fantastisk og meget nyttigt ord, man ikke kan undvære 😉

    Godmorgen Katrine,

    Flot beskrivelse af din tur. Hvor er det fint det forsamlingshus, men det må også være træls at male.

    Jeg er heller ikke så god til at finde vej, så jeg var noget imponeret over at du kunne benytte den “find” funktion i dit ur. Hvordan mon man finder udgangspositionen?

    Jeg løb min yndlings 12’er igår. Men jeg har bare så ømme knæer i dag, og er lidt dep. over det. Jeg var træt igår og skulle være blevet hjemme….
    Der er langt løb med løbeklubben i morgen, der ville jeg gerne med. Men måske jeg skal lade være og vente med at løbe egen lille tur på søndag?

    Rigtig god ferie. Jeg synes forøvrigt det er en god egenskab at kunne begejstres. Man skal turde være glad og ikke ligge bånd på glæden.

    KH Karina

  4. Hej Karina
    Det er nu meget nemt (når man har brugsvejledningen og har fundet frem til de rigtige sider). Man sætter bare udgangspunktet, INDEN man løber afsted og finder det så frem, når man skal hjemad. Meget meget praktisk foranstaltning og funktion til sted-svage personer som mig. 😀
    Øv med knæene. Måske skal du sidde over i morgen (eller i dag – det er blevet sent efterhånden). Vi vil SÅ gerne og har svært ved at træde tilbage fra en tur, når det nu går så godt.
    Har du tænkt mere over kompressionsstrømper? De fungerer altså super godt. Jeg ved ikke, hvad det er. Men efter turen i går var jeg meget øm i achillessenen. Jeg beholdt ikke strømperne på efter løb, som anbefalet. Det skulle jeg have gjort. Jeg tog dem på til morgen og havde dem på helt til aften. Nu er der ikke den mindst ømhed. ??????? Meget meget mystisk…….
    Nå slut for nu og god nat
    Kh Katrine

  5. Godmorgen Katrine,
    Vil bare lige fortælle dig at jeg sidder med Mac’en og skriver på din blog. Hurra.
    Jeg downloaded første firefox, det hjalp ikke. Så forsøgte jeg med Opera og det hjælper. Altså det er ikke perfekt, al din fine grafik og opsætning mangler, men jeg kan læse det du skriver!

    Her sneer det igen, jeg dropper at løbe i dag. Mon du skal ud på din lange tur?

    Sjovt det du fortæller med Solgryn 😉 Han bliver så glad når de kommer til huse.
    Jeg synes, det var en sjov leg, men det var svært. Det at vælge hvad jeg skulle skrive. Og vælge fra…Det skulle ikke være for selvhøjtideligt men heller ikke al for overfladisk.

    Du skrev noget om at du havde tabt dig. Jeg tror mange kvinder slås med deres vægt. Det er skønt at føle man er fit og ikke har for store deller, men man skal også huske at leve og nyde det. Det er en balance, synes jeg. Jeg kan godt blive lidt for bidt af det. Især når jeg kan mærke, det er nemmere at løbe når jeg er let.

    Nå det var et sidespor….

    Rigtig god weekend
    Kh Karina

  6. Hov nu ser jeg lige du har skrevet til mig om strømper! Det er fantastisk at de virker.

    I går løb jeg ikke. Holdt træningsfri. Jeg tror jeg vil købe de strømper. Er det disse COK du har?

    Man burde have to par. Et til at have på når man løber og et par tørre at skifte med når man kommer hjem. Men mine lommepenge er små nu, og vi skal ud at spise og i byen i aften…
    Har du købt dine på nettet eller i en butik?

    Jeg må lige ud på nettet og se efter dem

    kh Karina

  7. Hej Karina
    Jep solgryn har bragt glæde igen. 🙂
    Jeg fik lige sønnen til at tjekke min blog på sin Mac. Den viste fint, han bruger Apples browser Safari. Men det er da herligt, at du har fået det til at funke. Omend på kompromis med grafikken. Så må du nøjes med det skrevne. Selvom det er irriterende…
    Mine strømper er fra CEP. De er jo hundedyre (350,-) og købt hos Løberen. Jeg har undersøgt lidt rundt, og de er ikke så meget billigere på nettet. Men der er et tjek hos Politiken, hvor de bedste er et par til 70,- kr fra Bilka!!!! Prøv at se. Mon ikke nogle af de billigere kunne gøre det ud for det andet par?
    Og jeg sværger til dem nu. Har dem simpelthen på resten af dagen, indtil jeg går i seng. Så er det keine Problemos med achillos. 🙂 Eller næsten ikke….for det forsvinder jo ikke helt af sig selv. 😉
    Kh Katrine

Skriv et svar

