Søndagens lange tur

LøbeLilly og jeg var mildest talt i vildrede ang. vores lange tur her i weekenden. Vi havde meget lyst til nye omgivelser til turen, men der er jo – som bekendt – fortsat sne overalt. Så skovene var dømt ude, selvom vi et kort øjeblik overvejede Gribskov. Så kunne vi også få afprøvet den funktion i FR305, hvor man løber efter en rute, som er i uret. Enten fra en tidligere tur eller ved en download fra Garmin Connect, Endomondo eller andre steder, hvor løbere udloader deres løb.

Efter en del sms’er frem og tilbage lørdag blev det til en tur fra Hornbæk og til Snekkersten. Vi blev kørt til Netto i Hornbæk, og så er der jo kun en vej – “hjem”. Der er muligheder for forskellige veje undervejs, alt efter vejens og stiens beskaffenhed.

Løb Hornbæk-Ålsgårde-Hellebæk-Gurre-Snekkersten 14-02-2010Turen er godt 17 km, og det blev en tur med meget afvekslende underlag. Først delvist ryddet cykelsti, så ryddede/uryddede fortove iblandet løb på vejen, så grusvej med snebelægning, asfalt og en lang tur på en sti langs skoven, hvor vi blev nødt til at gå.

P1030873

P1030875 P1030881Der var grødis et stykke ud fra kysten. Et syn, som vi ikke ser hver vinter.  P1030884 P1030889Solen havde trængt igennem skyerne, men kun på et smalt stykke himmel. Til gengæld holdt den fast. Resten af eftermiddagen blev vi velsignet med et aflang stribe blå himmel, men lidt kan også være nok…

P1030894Hjælpemotor var der nok af i dag. Jeg havde Karla  og vores plejehund med, og LøbeLilly havde én af sine med, en dejlig ung blanding af lab og flatcoated, som når de kommer i et perfekt blandingsforhold. Plejehund Tim nød at være centrum hos tøserne.  P1030896P1030900Tidsmæssigt var det også en lang tur, næsten 2 timer. Det var – igen 🙂 – en overskudstur med snak hele vejen, ingen problemer med achillessenen, nok energi og ingen træthedsfølelse. Kun lige på et tidspunkt efter godt 11 km synes jeg, at det et kort øjeblik var lidt tungt. Så forsvandt den følelse, og mine tanker vendte tilbage til samtalen. Pudsigt var det på nøjagtigt samme sted,som sidste gang vi løb den tur. Men det må være, når min krop egentlig gerne vil have lidt energi tilført. Det fik den ikke, den har bare at tære på depoterne, som er mere end rigelige.

Det var en herlig fornemmelse at løbe på asfalt. Endelig at kunne få tempoet lidt op og føle der, som kunne minde om et flow. Der var ikke så meget asfalt på turen sammenlagt, så jeg tænker lidt, at der må komme lidt mere asfalt på nogle af turerne den næste tid.

5 thoughts on “Søndagens lange tur

  1. Hej Katrine,

    Jeg må benytte mig af chancen til at kommenterer dine indlæg.

    Sådan en tur med skiftende underlag må virkelig tære på depoter.

    Selvom det er strengt og koldt, tror jeg det er virkelig god træning vedr. udholdenhed og sejhed. Det er også ekstra hårdt når underlaget er ujævnt.

    Det ser helt forrygende ud med hundene 🙂

    kh Karina

  2. Det er bare herligt med hundene. De er gode løbepartnere, og jeg medtænker også Karla i min planlægning af løbeturerne.
    Det var rigtig hårdt i går med underlagene, men fordi man koncentrerer sig så meget om netop det, mærker man ikke trætheden for bagefter. Jeg er f.eks. rigtig øm i ryggen i dag. Det bliver jeg af de lange ture, men den har ligesom fået et nøk til. Sikkert på grund af spændingerne.
    Kh Katrine

  3. Hej Katrine
    Jeg har simpelthen droppet de lange ture i skovene. Jeg synes, det er for hårdt, det går alt, alt for langsomt, så jeg tror, træningen er for dårlig. Til det jeg vil med det, forstås. Så jeg foretrækker asfalten, selvom det så er ret kedeligt. St. Dyrehave har jeg ikke set indvendigt i meget lang tid.
    KH Helle

  4. Hej Katrine
    Det var da en skøn lang tur, I fik jer der. Fint med billederne og ikke mindst af jeres 3-kløver, hundene. Løber de virkelig 17 km?
    Keeva og jeg skal til at træne mod de 10 km nu. Jeg løber jo “bare” 4-7 K normalt, men vil gerne have lidt flere km på i den anden ende :0)
    God aften.
    Kh Megan

  5. @ Helle: Lige nu er jeg også mest til asfalt og tager en tur rundt på landevejene i morgen. IKKE i skoven selvom jeg lige har fået mine Yaktrax. NU er det nok.
    Håber ellers at du er kommet dig ovenpå din “nedsmeltning”. 😉

    @ Megan: Ja, hundene løber virkelig så langt. Men de er jo også blevet langsomt trænet op til sådan en distance. Men vi tænker og taler om risiko for en nedslidning, som ellers ikke ville ske. Men det er ikke til at vide. Hundene er vilde, når vi skal af sted og helt kåde. Jeg tror, at de har godt af det. De er bygget til at løbe – også løbe langt. Vi skal bare gøre det med hensyn.

    Kærlige hilsener til jer begge
    Katrine

Skriv et svar

