Vis mig dit køleskab

Jeg er blevet tagget af den anden Katrine til at deltage i denne lille blog-leg, som i sin enkelhed går ud på at ud på at tage et billede af sit køleskab og fortælle lidt mere om en af de ting, der hænger på det. Den anden Katrine regner nemlig med, at der hænger tilmeldinger til kvindeløb på mit. 🙂 Vi får se…

Så her er det, som det ser ud på denne kolde og snefulde dag i februar:

P1030758

Der hænger jo lidt af hvert. Og når man som mig ikke altid er lige god til at få ryddet op i bund, så er køleskabets front noget af det sidste, som får en overhaling her på matriklen. S

å der hænger bla:

  • gamle indkaldelser til besøg hos tandlægen,
  • en skrabekalender, godt nok fra denne jul, med en gevinst på 20,- kr,
  • klippekort til bus og tog,
  • gamle fotos fra skolefotografen,
  • tilgodebilletter til biffen,
  • feriepostkort fra mormor og morfars tur til Maderia,
  • en brugsvejledning til vores drikkedunke fra klean kanteen, og som sælges herhjemme hos renflaske.dk,
  • en invation til kusine Astrids 40-års fødselsdag,
  • et foto af børnene, som vi fik taget til jul for to år siden,
  • bestillingsseddel til sushi fra caféen Etc. i Hillerød, som laver en fantastisk kop latte,
  • en masse post-it sedler med telefonnumre på og masser af andre vigtige oplysninger, som lige skal på papir, og som aldrig kommer videre, indtil limen bliver sløv, og de falder ned og bliver smidt væk,
  • pjece til 8. klasses introkursus for Andrea,
  • børnenes “arbejdsskema”
  • et udprintet foto fra Alt for Damernes kvindeløb forrige år (ja lidt kvindeløb var der, Katrine 🙂

Efter at have tænkt lidt over, hvad jeg skulle fortælle lidt mere om, faldt dette i øjnene, fordi det nok er den genstand, som har størst vigtighed:

P1030762Og nej – det er ikke udklippet med … var der altid 2 meter sne juleaften. Selvom den – og mange andre i den dur – bruger vi tit og ofte overfor børnene, både store og små. Nej, det er den lige nedenunder. Det er en meddelsesseddel fra sundhedsplejersken, efter at min store datter Andrea havde været til tjek her i hendes 8. klasse. Andrea var og er så glad for den seddel, fordi hun nu ENDELIG er rykket vægtmæssigt ind i normalområdet mellem vægt og højde. (Sundhedsplejersken anbefaler også øjentjek, men det er vi forbi: Andrea har kontaktlinser og briller, og det bliver ikke bedre) Nå tilbage til historien: I al sin enkelhed har Andrea altid været for tynd. Virkelig tynd og hun har derfor måttet gennemgå alskens undersøgelser og andre ubehagelige ting, ligefra hun var under et år, fordi det var jo ikke normalt.

Der er ikke den ting, som ikke er blevet tjekket hos hende, og der har været nogle virkelig ubehagelige undersøgelser, som jeg aldrig skulle have gået med til. Men hvad gør man? Jeg var så forbandet autoritetstro og regnede med, at “de” vidste bedst.

I virkeligheden skulle jeg have stolet på det jeg så; en pige, som bare spiste alt for sundt (grøntsags- og frugtfad som dessert, når moren ville give hende en Marsbar eller en flødeis), bevægede sig meget (hun var altid i løb) og i det hele taget bare ikke var meget interesseret i mad. Så det hele endte med at fylde. Fylde rigtig meget i vores hverdag, til vores måltider, i samtaler med alle mulige mennesker (“Gud, hvor er hun tynd!”) og så videre og så videre.

“Vi” har været igennem flere tiltag de sidste 3-4 år. Dietistbesøg med omvendt fortegn – Andrea ville jo tage på – daglige rationer af proteindrikke og til sidst en mor (mig), som endelig bare begyndte at slappe lidt af på den. Andrea har ganske langsomt taget lidt på, spist mere, også lidt af det usunde, og så har vi allesammen slappet af. Ja, igen.

Andrea er så glad og stolt af den seddel. Den får lov at hænge, så længe der er brug for, at den hænger fremme, så alle kan se den. Det er en sejr for hende at være “normal”, for hun var ikke glad for at være så tynd. Ligesom overvægt kan være et stort problem, kan undervægtighed også være det.

Det var min lille historie fra mit køleskab. Jeg kunne have valgt noget af det andet, men denne var den genstand med den største vigtighed for os herhjemme. Og Katrine, desværre, der hænger ikke tilmeldinger til kvindeløb. Den til Alt for Damerne er lavet – online, men reklamen for Kvindeløbet, som det hedder nu ligger på bordet, som du kan se. Vi er allerede mange i “vores” gruppe, som er tilmeldt. Skal du med?

P1030754 

Jeg skal så til at sende taggen videre. Hmmm jeg tagger mine faste kommentatorer og med-bloginder:

Megan – fordi hun lige er sneet inde i dag og sikkert trænger til lidt sjov 😀

Karina – fordi jeg er sikker på, at der på hendes køleskab hænger noget om hendes og kærestens netop bestilte ferie på Azorerne…

Helle – fordi jeg tror, at der hænger et par fotos af hendes yndlingsprinssesser på hendes køleskab.

Jeg håber, at I gider lege med og videre….

3 thoughts on “Vis mig dit køleskab

  1. Tak for stafetten, Katrine. Min køleskabslåger er vist mindst lige så fyldt som din. Jeg tygger lidt på det og viser køleskab om lidt.
    kh Helle

  2. Katrine, du må tjekke min blog senere, selvfølgelig tager jeg udfordringen op, meen mit køleskab har ikke så meget at byde på – på lågen altså. Det står nemlig et rum for sig selv, fordi vi har så lidt plads i køkkenet og derfor hænger jeg sjældent noget på lågen.
    Men … lidt har også ret.

  3. Er glad for at have en lille bitte smule ret ;o)
    Men endnu mere glad for den ting du valgte at “zoome” ind på – Kan virkelig godt forstå at den seddel fra sundhedsplejersken har stor betydning for jer og for Andrea i særdeleshed.
    Og den der med at tro at “de” ved bedst kender jeg godt – og man kan være så træt af sig selv for det bagefter. Men det nytter jo bare ikke noget som helst og gavner ingen. Og det vigtigste er jo at din store kønne pige er sund og rask og helt normal !
    Og tak for invitationen til Kvindeløbet, men tror lige jeg springer over. Springer også over listen af undskyldninger – de er sikkert lige dårlige allesammen ;o)

Skriv et svar

