Bøger om løb og løbere

Undervejs synes jeg, at det er inspirerende at læse bøger om løb eller rettere løbere, og det styrker min motivation, især i sløje tider, hvor det er svært at holde fast i den regelmæssige træning. Der bliver også jævnligt talt/skrevet lidt om emnet rundt omkring på de forskellige blogs, hvor hovedindholdet eller –interessen er løb i en eller anden form.

Jeg har samlet et par titler til inspiration. Hvis I har nogle andre, flere, så skriv endelig en kommentar…

  • Året i løb af Terje Nordberg: En klassiker. Burde stadig findes på bibliotekernes hylde.
  • Marathoning for Mortals og Running for Mortals: John Bingham og Jenny Hadfield.
  • Haruki Murakami: Hvad jeg taler om, når jeg taler om at løbe. Jeg har omtalt den tidligere her på bloggen, og derudover har mange andre – både bloggere og andre – omtalt og vurderet den.
  • Life on the run: Coast to coast af Matt Beardshall. En beundringsværdig detaljeret skildring af et løb på ruten Coast to coast af et par engelske fyre.
  • Mental løbetræning af Terje Nordberg: Også en gammel sag, men kan vist også lånes på biblioteket.
  • Run your first marathon af Grete Waitz og Gloria Averbuch. Denne bog er skrevet med den personlige tilgang. Grete Waitz krydrer den ellers yderst saglige bog med personlige historier og oplevelser. Gloria Averbuch skrev (vistnok) den første bog om løb for kvinder. Så det er en bog fra to meget erfarne kvindelige løbere.
  • Jorden rundt i løb af Jesper Kenn Olsen, som handler om hans første løb jorden rundt (på breddegraderne). Han er nu i gang med sit andet World Run på længdegraderne og befinder sig vist et sted i Sydafrika.

Flere????

bøger collage

4 thoughts on “Bøger om løb og løbere

  1. Dejligt med lidt bog-inspiration. Jeg har ikke læst så mange løbebøger faktisk. Det har jeg ikke tænkt på … men jeg har faktisk en bog, jeg købte i USA for en del år siden. Kan ikke huske hvad den hedder. Må lige finde den frem. Det var vist en såkaldt løbebog for kvinder.
    Jeg må videre med morgenen. God dag og god bedring :0)
    Kh
    Megan

  2. Jeg tror, at det der med at læse løbebøger kommer med tiden. Eller også ikke… Det er i perioder, at jeg griber fat i én.
    Jeg kom i tanker om en til, som er lånt ud for tiden, så den er lige blevet redigeret ind i listen. Hvad er titlen på din?
    Jeg synes også, at det er rart med lidt læseinspiration. Du har nævnt flere skønlitterære på din blog. Gider du ikke lave en skønlitt. liste? Sådan til lidt inspiration for os andre? 😉
    Jeg er jo hjemme i dag og vil nyde dagen, trods alt.
    En god dag til dig, som skal videre her til morgen. 🙂
    Kh Katrine

  3. “Frisk fisk til Inkaen” af Klaus Rothstein hører til mine absolut yndlinge. Dybest set er løb ret kedsommeligt at læse om i længden – ligesom bjergbestigning. Beretningerne kommer til at ligne hinanden for meget, så jeg foretrækker bøger, der reflekterer over, hvad løbet fører med sig. En anden er “Zen and the art of running” af Larry Shapiro.
    KH Helle

  4. Du har helt ret, Helle. Jeg napper en beretning, hvis det er om noget “anderledes” som Jesper Olsens lange tur, ellers er det også den mentale del, som er interessant, og dét, som i sidste ende, gør en forskel for mig.
    Den sidste kender jeg ikke. Det kan være, at jeg skulle smutte forbi amazon.co.uk? 😉
    Kh Katrine

Skriv et svar

