Årets første løbetur

bil 136 Lige siden jeg blev skilt fra min daværende mand for 6 år siden, havde jeg en lang periode med “første gang”. Der blev pludselig “en første gang” for alting. I lang tid efter skilsmissen var der ofte en første gang: For juleaften uden børnene, for fødselsdage uden børnene, for oplevelser, som man gerne ville have delt med dem, og sådan kan jeg blive ved.

I denne tid tænker jeg tit tilbage på den tid, fordi der er så meget “første”, når et nyt år begynder. Det var hårdt, det var næsten ubærligt, unaturligt, uretfærdigt, og noget, som man vænner sig til, fordi man skal, for det skal jo gå. Med tiden vænner man sig til ikke at have sine børn hos sig hele tiden, for det er det mest unaturlige, og det river ens hjerte i stykker hver gang de tager over til deres far. Men sådan er det, og man vænner sig. Til følelsen af smerte og tab, når de går ud af døren, men man vænner sig ikke til at mangle dem og til, at de ikke er her. Den første gang for alting det første år var det mest smertefulde, og jeg fik erfaring i, hvordan jeg skulle takle den og mig selv. Det er blevet nemmere med årene. Så nu er der flere første glædelige gange….

Og – i dag var det så årets første løbetur, og det var en første gang, som var glædelig. Det er skønt at være i gang igen. Vejret var flot, lidt frost og en næsten mennesketom skov. Det blev til 7,5 km i adstadigt tempo, med mange pauser, for der var meget, som hunden SIMPELTHEN blev nødt til at snuse til. Medmindre jeg slipper hende af snoren, bliver det et meget uregelmæssigt løb. Jeg har sat mit gps-ur til autopause, så det pauserer automatisk, hvis jeg står stille i mere end 2 sek. Det er fint, for ellers giver det et forkert billede af løbetiden. Og det kan jeg jo ikke ha’… Trods alt. Det føltes godt, men jeg er stadig lang tid om at føle mig “varmet op”. Først efter ihvertfald 3 km synes jeg li’som, at det kører.

Derfor blev turen i dag også lidt længere end planlagt. Når det først “kører” efter flere km, så er lysten der jo til at blive ved. Men jeg tror, at jeg skal passe på ikke at blive overmodig oven på en 14 dages pause og så bare genoptage fra, hvor jeg stoppede. Jeg prøver at overholde 10% reglen, men det trækker jo at komme ud på de lange ture igen.

bil 142bil 145 bil 154

2 thoughts on “Årets første løbetur

  1. Hej Katrine
    Så er det da vist også den første kommentarer fra mig i det nye år :0)
    Ja, det er hårdt med skilsmisse og sikkert specielt når der er børn involveret. Nu har jeg ikke selv børn, men skilsmisse, det har jeg prøvet! Som du skriver er der derefter mange første gange. Alt starter forfra. Men heldigvis, når man kommer ud på den anden side, kan man se sådan på det, at det er en ny begyndelse. En ny chance. Et nyt liv!
    Det lyder som en fin løbetur du havde. Jeg har endnu årets første tur til gode, egentlig var den planlagt til i dag, men både kæresten og jeg skranter med noget ondt i halsen, en smule slatten-dårligdom, så jeg besluttede mig for at vente. Håber at være lidt mere frisk i morgen, for jeg glæder mig til at afprøve min nye “løbehue”. Det er en slags elefanthue og jeg ser virkelig frem til ikke at få alt den kolde luft direkte i hovedet.
    Måske tager turbotøsen og jeg en tur i skoven i morgen, hvis vejr og helbred vil :0)
    Nu må du have en god aften ovenpå årets første fine løbetur.
    Kh Megan

  2. Hej Megan
    Ja, første gang for alting! 🙂
    Og du har ret – når man er på den anden side, er der et nyt liv.
    Håber du har fået løbet en lille tur, selvom det er koldt. Men pas på dig selv. Hvis du ikke er helt ovenpå, kan det jo være, at du skal slappe lidt af.
    Kh Katrine

Skriv et svar

