Hjemmelavet rødkål

Hvis jeg tidligere i mit madlavningsliv havde vist, hvor nemt det er at lave rødkål, som den vi gerne vil have til bla. flæskesteg, havde jeg gjort det. Det er nemlig yderst enkelt og nemt, og så får rødkålen lige den smag, som man selv kan lide.

Man tager:

½ rødkål

2-3 løg

en god klat smør

ca. 1 dl balsamico

ca. 1 dl vand

ribs syltetøj/gelé

lidt stikkelsbærgelé

2 æbler

lidt rørsukker

salt og peber

 

Løget hakkes og sauteres i smørret i en god solid gryde, den fintsnittede rødkål tilsættes ligesom resten tilsættes efterhånden. Så skal det hele stå og simre på laveste blus, indtil rødkålen har den konsistens, som DU holder af. Vores står for det meste ihvertfald en time.

I går manglede jeg flere ting; bla. ribs syltetøj/gelén og stikkelsbærgeléen. Så i stedet røg der lidt hjemmesyltet solbærsyltetøj i sammen med en stor håndfuld tranebær.

I det hele taget synes jeg, at det sjove ved madlavning er det eksperimentale ved det; når man mangler noget i opskriften, men bruger noget andet.

One thought on “Hjemmelavet rødkål

Skriv et svar

