Hvad vi taler om, når vi taler om løb – i radioen

Der har på det sidste været en del snak om, hvorfor man løber. Der har været en kronik af Henrik Nielsen i Politiken, som jeg nævnte i mit indslag om “Hvorfor løber vi?”, og desuden har den og holdninger til løb, hvorfor og kronikken været diskuteret i en tråd på dourun.dk.

Jeg abonnerer på en del forskellige podcasts fra P1, herunder på Agenda, til min store fornøjelse og nydelse. På min løbetur forleden, som skulle være lidt meditativ, fordi jeg var udmattet og fyldt op efter en lang og travl dag på arbejdet, lyttede jeg til en Agenda-udsendelse fra d. 19. sept. Den havde netop min overskift som titel, og den var omskrevet fra titlen på Murakamis bog, som jeg også har skrevet lidt om her på bloggen.

Hovedpersonen i udsendelsen var den danske kunstner Erik Steffensen, som er inkarneret løber. Igennem interview med ham blev der trukket en tråd gennem masser af grunde til at løbe, oftest meget personlige, sammen med oplæsning af passager fra Murakamis bog “Hvad jeg taler om, når jeg taler om at løbe”.

Det var god lytning til en løbetur, dels fordi det er inspirerende at høre om andres oplevelser med løb, og dels fordi jeg blev bekræftet i min egen opfattelse af det at løbe: At det er noget personligt, og vi har masser af forskellige grunde til at løbe. Ofte er det de samme grunde i det store hele, men med forskellig prioritetsrækkefølge. At løb også både kan være en individuel beskæftigelse, hvor man finder sig selv, og at løb kan være en meget social ting, hvor man mødes med en, flere eller mange og deler nogle kilometer med.

Giv muligheden og besøg Agendas side på P1, og lyt til en lille times fremragende radio om løb.

Skriv et svar

