Hokkaidosuppe

Ok, det var meningen, at det, som jeg skrev herinde, var mine oplevelser, erfaringer og tanker om løb, som jeg efterhånden stødte ind i dem. Men jeg bliver alligevel lige nødt til at skrive opskriften på hokkaidosuppe. Den er lavet på baggrund af flere andre opskrifter på samme, og lige i går blev smagen, som den skulle være. Og resten af familien synes godt om den. 🙂

Den har en utrolig flot farve, giver varme og er lige sådan en suppe, som skal på bordet i løbet af efteråret. Jeg har aldrig været den store suppespiser, men denne her fik mig omvendt. Indtil nu bliver min hokkaidosuppe aldrig på samme måde, fordi jeg ikke laver den efter en opskrift. Men gårsdagens suppe kan jeg huske ingredienserne på, og så skal de skrives ned.

Hokkaidogræskarrerne skal vaskes, kerner og tråde skal fjernes, men lad være med at skrælle den. Skrællen kan sagtens koge med og giver mere smag. Opskriften giver mad til en familie i to dage.

2 hokkaido

½ knoldselleri (måske lidt mindre end ½)

3 små gulerødder

4 løg

2 porrer

1 chili uden kerner

5 fed hvidløg

ca. 1 tsk hakket frisk ingefær

en god kyllingebouillon (ca. 2 skvæt)

lidt piskefløde (ca. 1 dl)

salt & peber

Alle grøntsager skæres ud i mindre tern (husk IKKE at skrælle hokkaidoerne), sauteres efterhånden i lidt rapsolie (eller andet) uden det bruner og til sidst toppes op med vand, så grøntet er dækket og lidt mere.

Lad det simre ca. 30 min, blendes med en stavblender og smages til med fløde, salt og peber.

One thought on “Hokkaidosuppe

Skriv et svar

